בזק | בלעדי

מסתמן: בזק תמכור את וואלה ללא פעילות הדאטה

על רקע הרצון להעמיק אחיזה בעולמות החדשנות והדיגיטל, מיזם הדאטה BU צפוי להישאר בקבוצת בזק • תג המחיר שקבעה בזק לוואלה לא השתנה כבר חודשים ועומד על מעל 200 מיליון שקל

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: איל יצהר
מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: איל יצהר

הדיונים סביב האסטרטגיה העתידית של בזק  נמשכים בימים אלה, ובתוך כך עדיין מתלבטים בקבוצה האם למכור את אתר וואלה או להותיר חלק ממנו בתוך הקבוצה. על-פי המסתמן, תמורת המחיר המתאים תימכר וואלה שבבעלות בזק, אולם פעילות הדאטה שלה תישאר ותפעל מתוך אחת החברות בקבוצה - כך נודע ל"גלובס".

פעילות הדאטה של וואלה היא שולית והחלה לפעול לפני זמן לא רב, ובבזק מעריכים כי גם כך לא תהיה לה השפעה גדולה על המחיר הסופי של וואלה.

ההערכות הן שלאור ההתרחשויות בתקופת שאול אלוביץ והעובדה שוואלה תפסה מרכיב מרכזי במסגרת פרשת 4000, בזק תעדיף להישאר ללא פעילות בתחום המדיה. עם זאת, בשל הרצון להעמיק את האחיזה בעולמות החדשנות והדיגיטל, הפעילות האחרונה שפתחה וואלה בתחום הדאטה - הפועלת תחת המותג BU - ככל הנראה לא תימכר. ההערכה זו נובעת בין היתר מתוך הבנה בבזק כי פעילות כזו יכולה לתרום לקבוצה רבות. בשלב זה בזק והחברות-הבנות עדיין אינן חלק ממיזם BU.

וואלה מציעה דאטה "חכמה" שמקורה בעיקר בניתוחי הגלישה ההתנהגותית בוואלה עצמה. מדובר באחד התחומים המאתגרים והאופנתיים בפרסום ושיווק, שמאפשר לייעל ולקצר את מהלכי השיווק לפירמות השונות. נכון להיום שני הגופים המרכזיים שמחזיקים מאגרי דאטה איכותיים הם גוגל ופייסבוק. ואולם, כל אחת מהן מאפשרת להשתמש בדאטה הזאת רק במערכות שלה, מה שאיפשר להן להגדיל במשך שנים להגדיל את החלק היחסי שלהן בעוגת הפרסום באופן שהפך לסכנה אמיתית למפרסמים מקומיים.

תג המחיר שקבעה בזק לוואלה לא השתנה, וכפי שפורסם ב"גלובס", הוא נע בין 200-250 מיליון שקל. מדובר במחיר שאינו משקף שווי ריאלי, והסיכוי שוואלה תימכר סביב מחירים אלו שואף לאפס. בשנת 2017, כפי שפורסם ב"גלובס", הסתכמו הפסדי וואלה ב-23 מיליון שקל וכ-50 מיליון שקל תוך שנתיים בלבד. בנוסף, על-פי דוחות בזק, רשות המסים דורשת תשלום מס נוסף של 19 מיליון שקל, בניגוד לעמדת וואלה על עסקת מכירת יד2.

היתרון של וואלה כגוף מדיה הוא בחיבור לגופי מדיה מקומיים שנדרשים להחזיק ברשותם אתר מדיה חזק ודומיננטי עם תנועת גולשים רחבה. מכאן ההתעניינות בוואלה של גופי תוכן כ-RGE ואיש התקשורת אלי עזור. מי שמלווה את המכירה מטעם בזק הוא יאיר אפרתי, מנכ"ל בית ההשקעות Value Base.

הדאטה של וואלה: השקעה מגלומנית

סוכנות הדאטה והפרסום של וואלה, BU, נתפשת בתעשייה להשקעה גדולה וכמעט מגלומנית, שאמורה הייתה להיות יחידת רווח עצמאית. על פניו מדובר ברעיון הגיוני: דאטה נחשבת לגביע הקדוש של עולם השיווק והפרסום, ולקבוצת בזק שכוללת את בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי ו-וואלה כאמור - יש בכל הזרועות הללו אינפורמציה דיגיטלית רבה. אם ניתן לרכז את כל הדאטה שזורמת מכל הצינורות בקבוצה למיכל אחד שאותו אפשר לערבב, לנתח ולסדר מחדש - מתקבל מידע יקר ערך על הצרכן.

המטרה העיקרית הייתה להפוך בעתיד לכוח אחד משמעותי - קבוצת תקשורת הכוללת שירותי טלוויזיה, אתר, תקשורת קווית, סלולר, אינטרנט ולמעשה כל התשתית הדרושה לעבוד באופן סינרגטי. באמצעות המידע שזורם בוואלה, אפשר ללמוד על דפוסי התנהגות של הצרכן - מה הוא אוהב, במה הוא מתעניין ומה אופן צריכת התוכן שלו. הדאטה שמתקבלת מ"הערבוב" הזה, יוצרת יישות דיגיטלית שנחשבת מהטובות שניתן להפיק בגלל ריבוי נקודות איסוף הממשק והשוני בהן.