פנאי | מאחורי הסורגים: סיורים מיוחדים בגן החיות התנ"כי

גן החיות התנ"כי בירושלים חוגג 25 שנה ולרגל המאורע מציע סיורים מיוחדים לאזורים שלרוב הם מחוץ לתחום

סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש
סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש

כל מי ששאל את עצמו אי פעם מה עושות האיילות בלילות ולא מצא פתרון לחידה, מוזמן לברר גם מה עושים האריות בלילות, או כמה זמן ישנות ג'ירפות, מהם הרגלי הניקיון של ההיפופוטם ואפילו למה יש כל-כך הרבה סוגי חציר בגן החיות התנכ"י בירושלים.

את התשובות תקבלו בדרך הכי חווייתית שיש, שכן לקראת חופשת הקיץ המתקרבת בצעדי ענק וחגיגות 25 שנה לגן החיות התנ"כי בירושלים, החליטו בגן על סדרה של סיורים מיוחדים, שלוקחים את המבקרים אל "מאחורי הקלעים" ומגלים להם סודות מקצועיים. הסיורים המיוחדים מתקיימים בשטחים שרק למטפלים יש גישה אליהם ומובילים אותם מטפלים ותיקים שמכירים את המקום, את בעלי החיים ואת הסיפורים הכי מקרוב שאפשר. כאשר הגענו באחר צהריים קיצי לסיור "ג'ירפות ולישון" בגן, נכנסנו דרך שער שנראה תמים, אבל פתח לנו עולם ומלואו למחלקת אוכלי העשב. גלעד משה, מטפל של ג'ירפות, הדריך אותנו במקצועיות וביסודיות.

סיור מאחורי הקלעים / צילום: אורלי גנוסר
 סיור מאחורי הקלעים / צילום: אורלי גנוסר

בשטח הזה של גן החיות יש כלובים זמניים של בעלי חיים, ששוהים בהם מכל מיני סיבות. כמה מהם לבדיקות ולטיפולים, חלקם לפני או אחרי מעבר בין תצוגות ואחרים משלל סיבות נוספות. התחלנו במתחם של הפקארי - חיה שנראית כמו חזיר קטן, ורוב העדר היה מורכב מנקבות. מתברר שהפקארי סקרניות, ולכן לא חששו להתקרב לגדר, אבל הן יכולות להיות גם תוקפניות ומסוכנות. הן הגיעו מגני חיות בעולם, ובשל התנהגותן היה קשה לטפל בהן. אז הן אומנו להיכנס למעין כלובון קטן מדי יום, וכך מצאו פתרון שבאמצעותו אפשר גם לטפל בהן בשעת הצורך, אבל גם לייצר הפרדה.

בכלוב הבא חי זוג סיאמנגים - קופי מנדרין שהיו השליטים של ה"אי" שבכניסה לגן, אך התבגרו והועברו ל"דיור מוגן" רגוע. את נחלתם הם הורישו לבן ממשיך, שניים נוספים הועברו לגני חיות בחו"ל כדי למנוע מאבקים על הטריטוריה.

סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש
 סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש

מכאן חלפנו על פני המזבלה. משה סיפר שיש לגן גם אג'נדה סביבתית: "אנחנו משתדלים להפריד בין סוגי הפסולת ולכן יש ערימות של פסולת אורגנית, של מתכות וכדומה", אמר.

ליד המזבלה נמצא הגב של שטח המכונה "חי בר 2", אחד מארבעה, שמאכלס עדר יחמורים. כיון שמדובר בחיה עדרית, אי אפשר להפריד מהם פרט לצורך טיפול במרפאה המרוחקת, במקרה פציעה/מחלה. מה עשו? הקימו בשולי החי בר "צימר" שמשמש כחדר חולים, ושם הפרט מרגיש ושומע את העדר ונרגע, וכך קל לטפל בהם.

התצוגה הסמוכה היא תצוגה אפריקאית משולבת, שכוללת מגוון של מיני בעלי חיים. מתברר שאחת הבעיות שגני חיות צריכים להתמודד איתן היא תופעת השעמום של בעלי החיים, וכדי למנוע זאת, מצאו כמה דרכים יצירתיות. אחת מהן היא הגיוון. כשיש כמה מיני בעלי חיים שמתאימים זה לזה, זה מרגיש להם כמו בטבע, והם עסוקים בשגרה של שיחור מזון, חיזור, טיפול בצאצאים ועוד.

בנוסף, יש גם מתח קל באוויר, כי קונפליקטים ברמה מסוימת הם דווקא חיוביים ומונעים שעמום. כך חיים המרבו עם היען, הזברה עם הג'ירפה והקרנף עם ההיפופוטם, והצוות שם כדי לוודא שאין מלחמות עולם. דרך יצירתית נוספת היא העשרה, שמאתגרת את בעלי החיים פיזית וגם אינטלקטואלית. לדוגמה, מחביאים להם את האוכל או מטמינים אותו כך שהם צריכים להתאמץ כדי לחפש ולהשיגו. לפעמים מכניסים להם גזע ששהה שבוע עם האריות וספג את ריחם ועוד כהנה וכהנה.

סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש
 סיור מאחורי הקלעים. אינטימיות שבין חיות למטפלים / צילום: צוריאל פנש

בשולי התצוגה האפריקאית נכנסנו לכלובי הג'ירפות. בכלוב הג'ירפות יש כמה דורות - סבתא, אימהות ושתי ג'ירפות צעירות: לינה ו-Toy, שנולדה ביום הזכייה באירוויזיון. משה סיפר שג'ירפה ישנה רק 20 דקות, מטעמי הישרדות. כשהיא עומדת, היא חזקה - בעיטה שלה יכולה להרוג. אולם כשהיא יושבת, היא טרף קל, אז הן מנמנמות קצרות בלבד.

גם גובהה ומשקלה לא מאפשרים לטפל בה כמו בבעלי חיים קטנים יותר, ולא פשוט להרדים אותה אם צריך, לכן הם מטפחים את יחסי המטפלים עם הג'ירפות, כי רק באמצעות האמון הזה ניתן לערוך להן בדיקות וטיפולים. משה סיפר על מקרה שבו ג'ירפה צעירה הסתבכה עם רשת שסיכנה אותה, ורק בזכות קשר טוב עם המטפלים, הואילה האם לאפשר להם לגשת לצאצאית ולהתיר אותה מכבליה.

ערב התחיל לרדת. ראינו את בעלי החיים מחכים ליד השערים כדי לחזור לכלובים לקראת הלילה. עדר היחמורים סעד ארוחת ערב. היעלים המשיכו לדלג על הסלעים בקלילות.

זה היה סיור של שקיעה וערב מוקדם. סיורים מיוחדים נוספים יהיו בדגש של טורפים, פילים, בעלי חיים ליליים או מפגשים עם מטפלים, ויתקיימו ביולי ובאוגוסט בהרשמה מראש: 02-6750116 (61-40 שקלים מגיל 6 בלבד).

בנוסף ייערכו בקיץ אירועי מוזיקה ומופעים, שלוש תערוכות חדשות, תחרות צילום ושני סיורי אחר צהריים חדשים: "וטרינרים צעירים", ו"אימון, העשרה ומה שביניהם" .

www.jerusalemzoo.org

פסטיבל האור, ירושלים

פסטיבל האור הבינלאומי בירושלים מציין עשור לפעילותו. גם השנה מתארחים אמני אור מרחבי העולם, מפינלנד וצרפת ועד אוסטרליה וסין ויוצרים מיצגים ופסלי אור באתרים ספציפיים בעיר, כמו מערת צדקיהו, שער שכם ועוד. בין האטרקציות: מיצג סיני ובו יותר מ-700 שבשבות מוארות, יער מונגרבים המואר באופן ביולוגי ועוד. 27.6-5.7 העיר העתיקה, 23:00-20:00, כניסה חופשית.