חזקיהו: לחשב הכללי באוצר יש יותר מדי כוח

כך אמר היום החשב הכללי באוצר בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה • המושב התייחס לעודף הרגולציה ולנטל הביורוקרטיה בישראל

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

"הופתעתי לגלות כמה כוח יש לחשב הכללי כשהגעתי, לדעתי יש לו יותר מדי" - כך הודה היום (ד') החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, שהוסיף כי "צריך לקחת את הכוח הזה ולרתום אותו לתוך העשייה". חזקיהו דיבר במושב בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שעסק שדרכים להפחתת נטל הביורוקרטיה ואמר כי "יש בלבול בין רגולציה וביורוקרטיה. אני כרגולטור לשעבר, וחצי רגולטור היום יודע שאי אפשר בלי רגולציה - הבעיה היא עם העודף. בסילוק הרגולציה העודפת צריכים לטפל הרגולטורים. מה שאנחנו באוצר לקחנו עליו אחריות הוא נושא הביורוקרטיה המיסויית, ולשם כך הקמנו ועדה לשיפור הסביבה העסקית שמקיפה משרדים רבים מתוך משרדי הממשלה".

חזקיהו התייחס לעבודה שנעשתה ביוזמתו להגברת קלות עשיית העסקים, על רקע הדירוג הגרוע של ישראל במדד ה-Doing Business של הבנק העולמי ואמר כי "ראינו שבנושא של פתיחת עסק מצבנו לא רע, ולעומת זאת ברישום עסק מצבנו פחות טוב אבל אנחנו עובדים על זה. העברת רפורמה וחוקים וקידום נושאים זו רק ההתחלה. אחר כך היישום והחלחול של זה למערכת זו הבעיה. אז גם הקפיצה במדדים תהיה לאט לאט."

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר במושב כי "משק החשמל הוא אחד המשקים עם הכי הרבה רגולציה מיותרת שבהם נתקלתי. תהליך הרישוי מאד אינטנסיבי וברובו מיותר למעט שני השלבים האחרונים שלו. מתי מעניין אותי בעל הרישיון? כאשר הוא באמת רציני ומקים מתקן או תופס מקום ברשת על חשבון גופים אחרים. אז הרצון שלנו הוא להעביר את האחריות ליזמים בשיטה של רגולציה עצמית. לשם כך דרושה קביעת כללים מאוד ברורים, שיתוף ואמון ובסופו של דבר לנסות כמה שיותר לבדוק דברים בדיעבד ולזהות את מוקדי הסיכון באופן קונקרטי".