הצ"ח לתיקון אפליה מגדרית עברה על אף התנגדות הקואליציה

האופוזיציה בראשות מרצ והרשימה המשותפת הצליחה להעביר היום הצעת חוק לתיקון חוק הפרשנות, איסור אפליה על רקע זהות מגדרית או נטייה מינית •  "הכנסת אמרה היום אמירה חשובה. אפליה היא אסורה. בני האדם הם שונים אבל גם שווים"

ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ
ישיבה במליאת הכנסת / צילום: חיים צח-לע"מ

האופוזיציה בראשות מרצ והרשימה המשותפת הצליחה להעביר היום (ד') הצעת חוק לתיקון חוק הפרשנות, איסור אפליה על רקע זהות מגדרית או נטייה מינית - וזאת על אף התנגדות מפורשת בקואליציה.

הצעת החוק הפרטית של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) עלתה ראשונה ובכנסת נערכה הצבעה שמית, כדי שבקואליציה יוכלו לאתר באופן מיידי מי הם חברי הכנסת מן הקואליציה התומכים בחקיקה. ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) ומרב בן-ארי (כולנו) תמכו בהצעתה של רוזין, אך בסיום ההצבעה, היא נפלה ברוב של 44 נגד 39. ח"כ רוזין הודתה לאוחנה ובן-ארי על התמיכה בציוץ תוך כדי הקראת השמות במליאה.

צילום מסך מהטוויטר של מיכל רוזין
 צילום מסך מהטוויטר של מיכל רוזין

אולם דקות לאחר מכן, הועלתה הצעת חוק זהה של ח"כ דב חנין ובעוד חברי הכנסת של הקואליציה מתרחקים מן המליאה (ככל הנראה למסדרונות או למזנון הכנסת), הצליחה האופוזיציה להעביר את ההצעה ברוב של 37 נגד 36. ח"כ עיסוואי פריג׳ (מרצ) עלה מיד לאחר מכן לבמה ובירך, "חשבתם שתלכו למזנון לאכול ואנחנו ננוח פה. אני מקווה שגם הצעת החוק שלי תעבור עכשיו" הוא אמר.

ח"כ יואל חסון, יו"ר סיעת המחנה הציוני, מיהר לברך בטוויטר: ‏"ניצחון לאופוזיציה!! הצעת החוק "הגדרת אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדר" עברה בניגוד לעמדת הקואליציה. ‏הגיע הזמן להילחם בכל אפליה והכנסת אמרה את דברה."

צילום מסך מהטוויטר של יואל חסון
 צילום מסך מהטוויטר של יואל חסון


ח"כ דב חנין מסר: "הכנסת אמרה היום אמירה חשובה. אפליה היא אסורה. בני האדם הם שונים אבל גם שווים. אסור להפלות מטעמי נטייה מינית וזהות מגדרית. אלה דברים שצריכים להיות מובנים מאליהם לכל אדם שרוצה לחיות בחברה ראוייה שמתייחסת בכבוד לבני אדם. לפני כמה שנים העברתי חוק האוסר אפליה כזו במערכת החינוך. הגיע זמן לאסור אותה בחברה כולה".

הצעת החוק היא רוחבית ומטפלת בחקיקה בניסוחיה השונים (ובאופן הפרשנות של דברי חקיקה) אולם יצויין שהדרך לחקיקה מלאה עדיין רחוקה. ההצעה תצטרך לעבור הצבעה בועדות הכנסת ושלוש קריאות.

לאחר ההפסד של הקואליציה, הודיע יו"ר הקואליציה דוד אמסלם כי מדובר היה בהצעת חוק אשר ניתן לגביה חופש הצבעה ולכן לא היה קושי בהצטרפות חברי הכנסת מרב בן-ארי ואמיר אוחנה לאופוזיציה. הדבר משליך כמובן על כל שאר חברי הכנסת והשרים שהתנגדו לחקיקה ומעלה את השאלה האם הם היו מודעים לחופש ההצבעה ולכן התנגדו לחקיקה מטעמים אידיאולוגיים.

בהמשך, הודיע ח"כ דב חנין, שאם בנושא הזה - של קהילת הלהט"ב - יש חופש הצבעה הרי שהוא מציע לאפשר את חופש ההצבעה גם בהמשך, כדי להעביר את החוק בזרירות.

"אני שמח לשמוע שאחרי ההצבעה הקואליציה הודיעה על חופש הצבעה בעניין חוק איסור אפליית הלהט"ב. קורא להם להמשיך את חופש ההצבעה הזה גם בהצבעות הבאות" אמר חנין.

ֿ ח״כ אמיר אוחנה העלה היום סטטוס בפייסבוק בתגובה לכל המהומה. בדבריו, הדגיש אוחנה שמזה שנה הוא מצביע בעמדה עצמאית לגמרי בנושאי הקהיליה הלהט"בית. "בניגוד לשקרים מעולם לא הצבעתי נגד הצעה להט"בית - גם כשהמשמעת הקואליציונית חייבה", כתב אוחנה. "כבר שנה, מאז 'קו פרשת המים' כשיצאתי נגד עמדת משרד הרווחה בסוגיית אימוץ וסירבתי להצביע עם הקואליציה עד שתשונה, שאני מצביע נגד הקואל׳ ובעד הצעות להט"ביות".