מי זכה בתחרות Creator Awards של חברת WeWork?

וגם: איך מפקחים על בינה מלאכותית, ומי קיבלה את אות מגן הסייבר?

ניר ברקת ואדם נוימן / צילום: ששון תירם
ניר ברקת ואדם נוימן / צילום: ששון תירם

בחודש שעבר סיפרנו לכם על ההרשמה לתחרות Creator Awards של חברת WeWorkהפונה לארגונים וליחידים מכל העולם שיש להם רעיון העונה על אחת מהקטגוריות - אמניות הבמה, ארגון ללא מטרות רווח, מיזם חדשני וחברות המחזירות לחברה ופועלות לשינוי חברתי. אמש (ד') ערכה החברה בהיכל פיס ארנה בירושלים את אירוע הגמר הגדול, בו זכו מספר סטארט-אפים מקומיים בפרס כולל של 770 אלף דולר. 

במקום הראשון זכה הסטארט-אפ MonitHer של היזמת ד"ר יהודית אברמס, שפיתחה מוניטור נייד לגילוי סרטן השד, מה שמסייע, מעבר לנוחות, גם לגילוי מוקדם של המחלה. הסטארט-אפ של אברמס, בעברה מהנדסת בנאס"א, זכה ב-360 אלף דולר.

עוד בזוכים - הסטארט-אפ SensePD שפיתח טכנולוגיה לגילוי מוקדם של אוטיזם (זכה ב-180 אלף דולר); Tethys, שפיתח טכנולוגיית קלינטק מבוססת אנרגיה סולרית לטיהור והתפלת מים; עמותת קיימא (72 אלף דולר), שגרפה את המקום הראשון בקטגוריית מלכ"ר ומפעילה חווה בבית זית לבני ובנות נוער שנפלטו ממסגרות הלימודים וממשפחתם. בקטגוריית האמנות (18 אלף דולר) זכתה להקת האנג'לסי (TheAngelcy); והיזם שגיא שחר, מייסד מיזם נחשונים לחיבור המגזר העסקי לחברה, זכה בפרס של 36 אלף דולר.

באירוע נכח גם אדם נוימן, מנכ"ל ומייסד WeWork. נוימן שוחח על הבמה עם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, על חדשנות אורבנית. מי שהנחתה את תחרות הפיץ' (בה עלו היוצרות והיוצרים על הבמה), הייתה אחותו, השחקנית ודוגמנית העבר, עדי נוימן. באירוע הופיעו אביב גפן והתעויוט, ליאור סושרד ונטע ברזילי.

יהודית אברמס/ צילום:ששון תירם
 יהודית אברמס/ צילום:ששון תירם

משמר הגבול 1: איך מפקחים על בינה מלאכותית?

משרד עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ ערך השבוע במגדלי עזריאלי שרונה בתל-אביב מפגש שעסק בתחום הבינה המלאכותית שצומח, ובעיקר בגבולות שלו עם האתיקה. 

הנוכחים הסכימו כי לשימוש בבינה מלאכותית יש יתרונות גדולים, אולם יש לבחון את גבולותיה. "הבינה המלאכותית מייצרת הזדמנויות חברתיות וכלכליות לאוכלוסיות השונות בחברה, פשוט חייבים להגדיר ולשמור על הגבולות שלה", אמרה ד"ר נאווה שקד, מומחית בתחום של בינה מלאכותית וראש המחלקה ללימודים רב-תחומיים במכון הטכנולוגי חולון. "התקדמות הבינה המלאכותית תופשת תאוצה בכל מישור של חיינו, ההתקדמות מעלה סוגיות חברתיות ומוסריות מדרג ראשון. נדרש לפתח אחריות, תקינה ורגולציה - אחרת נעמוד בפני אסון חברתי", היא הזהירה.

רו"ח ניר זיכלינסקי, ממייסדי איגוד הדירקטורים בישראל ומנכ"ל SRI גלובל גרופ, טען כי כחלק מתפיסת האחריות החברתית והקיימות על הדירקטוריון לבחון קוד אתי ותכנית אתיקה, הערכת סיכונים, השקעות אחראיות חברתיות ובפרט בעידן החדש של בינה מלאכותית. "היום חברות צריכות לבחון את המשולש טכנולוגיה, חדשנות ואנושיות תוך השאת ערך לכלל מחזיקי העניין", הוא אמר.

עו"ד אנה משה, שותפה בכירה במשרד פרל כהן, הזכירה לנוכחים את הקומיקאי ביל היידר, כוכב "סאטרדיי נייט לייב", שאמר כשהוא לבוש כמו ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ויקיליקס: "מה ההבדל בין מארק צוקרברג לביני? אני מציע לכם מידע סודי על חברות בחינם. מארק צוקרברג מציע לחברות מידע סודי עליכם בתשלום".

עוד השתתפו: עו"ד בן חקלאי, מנהל תחום משפטי מסחרי במיקרוסופט; ד"ר גיא יוסקוביץ, סגן ראש הרשות למחקר פיתוח וקשרי חוץ ב-HIT מכון טכנולוגי חולון; עו"ד מיכל מור קופל, מנכ"לית משותפת איגוד הדירקטורים בישראל, ופרופ' יוסי גרוס, יו"ר האיגוד; דניאל מילוא, מנכ"ל המרכז לאתיקה בירושלים משכננות שאננים; עו"ד אריאלה גרינברג-פלדר, מנהלת החדשנות בג'נרל מוטורס; חיים פינטו, מנהל טכנולוגיות ראשי בחטיבת החדשנות בבנק הפועלים; ופרופ' ניבה אלקין-קורן מאוניברסיטת חיפה.

ניר זיכלינסקי, אנה משה, נאווה שקד, מיכל מור קופל ויוסי גרוס/ צילום: טל כהן
 ניר זיכלינסקי, אנה משה, נאווה שקד, מיכל מור קופל ויוסי גרוס/ צילום: טל כהן

משמר הגבול 2: ארנה ברי קיבלה את אות מגן הסייבר

יזמת ההייטק ארנה ברי, לשעבר המדענית הראשית, שפרשה באחרונה מתפקידה כסגנית נשיא Dell EMC העולמית ומנכ"לית מרכזי המצוינות של החברה, קיבלה אמש את אות מגן הסייבר במסגרת שבוע הסייבר הלאומי השמיני באוניברסיטת תל אביב. פרס זה מוענק זו השנה השנייה, כאשר אשתקד זכה בו גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט. 

בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי לאורך השנים הגיעה ברי להישגים מעוררי השראה בקידום הסייבר הישראלי. אין ספק שקידום תחום הסייבר בכל אחד מהתחומים הוא חיוני כדי להביא את ישראל למעמד של מעצמת סייבר עולמית. לאורך השנים ד"ר ברי פועלת הן במגזר הציבורי, הפרטי ובאקדמיה. היא פועלת לקידום מחקר ופיתוח, עסקים, יזמות ופעילות התנדבותית. עשייתה מעולם לא פסקה באקדמיה, עסקים וממשל. כאשת חזון היא ראתה לנכון להקים מרכז פיתוח בבאר-שבע ובכך לסמן את הדרך לחברות סייבר נוספות. ההשקעה בבאר-שבע לא רק מחזקת את האוכלוסייה הקיימת באזור, אלא גם מביאה אוכלוסייה חדשה ומחזקת את הכלכלה האזורית. כאישה מובילה ופורצת דרך, ד"ר ברי מהווה השראה לעשייה וקידום נשים בתחומי הטכנולוגיה והמדע".

ברי קיבלה את המגן בדמותו של "סוס הסייבר", המורכב מסלולרים ומכשירים תקולים, כסמל לחשיבות השמירה על המידע.

באירוע נכח נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר, ובוועדת הפרס ישבו: היזם והאנג'ל ד"ר גיורא ירון; ד"ר שלמה מרקל, נשיא ברודקום; ד"ר גל שמואלי; אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן-ישראל, ראש סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, ראש מרכז הסייבר באוניברסיטת תל-אביב ויו"ר סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה; וגילי דרוב-היישטיין, מנכ"לית מרכז הסייבר באוניברסיטת תל-אביב.

פרופ איציק בן ישראל דר אורנה ברי פרופ גוזף קלפטר / צילום: חן גלילי
 פרופ איציק בן ישראל דר אורנה ברי פרופ גוזף קלפטר / צילום: חן גלילי

עמותת ידידי סורוקה גייסה 2.5 מיליון שקל

עמותת ידידי סורוקה ערכה השבוע ערב התרמה באמפי עומר, בו נאספו כ-2.5 מיליון שקל. הפעם הוקדש האירוע לפיתוח המערך לאבחון וטיפול טרום לידתי במרכז סבן למיילדות בסורוקה ולרכישת טכנולוגיות רפואיות לאבחון גנטי. 

בנוכחים: פרופ' איתן לוננפלד, יו"ר החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה; פרופ' מיקי שרף, סמנכ"ל וראש חטיבת בתי חולים בכללית; ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה; וגדי כהן, סמנכ"ל וראש חטיבת לוגיסטיקה תשתיות ומערכות מידע בכללית. 

יוחנן לוקר, יו"ר עמותת ידידי סורוקה ויו"ר כיל, הכריז במקום על תרומה של מיליון שקל מטעם החברה.

רוביק דנילוביץ, ראש עיריית באר-שבע, הוסיף כי הוא מבקש מהקהל להמשיך ולתרום בהתאם לגובהו של לוקר ולא על סמך גובהו שלו. 

איתן לוננפלד, מיקי שרף, יוחנן לוקר, שלומי קודש וגדי כהן/ צילום: רחל דוד, סורוקה
 איתן לוננפלד, מיקי שרף, יוחנן לוקר, שלומי קודש וגדי כהן/ צילום: רחל דוד, סורוקה