מות הטפיר בספארי בר"ג: מדענים מתריעים מהתפשטות שחפת

טפיר שלישי מת משחפת מהסוג הפוגע גם באדם • משרד הבריאות: "ניתנה הנחיה לשימוש באמצעי מיגון בקרב העובדים הבאים במגע עם הטפירים"

טפיר בספארי רמת-גן / צילום: איל יצהר
טפיר בספארי רמת-גן / צילום: איל יצהר

עוד מקרה של התפרצות מחלה חמורה בתחום הווטרינרי, והפעם מדובר בהתפשטות מחלת שחפת בחיות המוחזקות בספארי ברמת-גן, מחלה היכולה גם לפגוע בבני אדם - כך אומרים מדענים שהיו מעורבים לפני שבועות אחדים בנתיחת גופתו של עוד טפיר ברזילאי שמת בספארי ברמת-גן. לאחר בדיקה ראשונית במכון הווטרינרי במשרד החקלאות ובדיקה נוספת במכון לרפואה משפטית באבו כביר, סיבת המוות של הטפיר, ששמו פנחס, נקבעה כשחפת מהסוג הפוגע גם בבני אדם (מיקובקטריום טוברקולוזיס).

ההידבקות בחיידק מתרחשת דרך האוויר, במגע עם טיפות נוזל זעירות מדרכי הנשימה של החולה, ואם המחלה אובחנה, מדובר בטיפול אנטיביוטי ארוך מאוד. סכנת ההידבקות חלה על בעלי חיים בספארי, הצוותים המטפלים בבעלי החיים וגם על מבקרים העוברים ליד הכלוב, בעיקר מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה.

לפני פחות משנה מתה משחפת הטפירה פפאיה מלהקת הטפירים בספארי, אמו של הטפיר פנחס, ושנתיים קודם לכן מתה משחפת הסבתא הטפירה פסיפלורה. כרגע נותר בחיים הטפיר מאיר, אביו של פנחס.

הטפיר הוא יונק דמוי חזיר, שבו 5 מינים, ארבעה מהם ממרכז ודרום אמריקה ואחד מאסיה. בספארי ברמת-גן מוחזקים הטפירים באותו כלוב עם קפיברות, יונקים מכרסמים ענקיים שגם מקורם בדרום אמריקה.

עד כה לא נמסר על פעולות שננקטו על-ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בראשות ד"ר מישל בלאיש, האמונים על פקודת מחלות בעלי חיים; או על אזהרה של משרד הבריאות והספארי. עמדת משרד החקלאות היא שמכיוון שמדובר בחיות בר, הסמכות היא של רשות הטבע והגנים ומשרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר: "הטפירים בספארי ברמת-גן מוחזקים בחצר פתוחה ומבודדת ממגע מבקרים. אין סיכון להדבקת המבקרים. כמו כן, בעקבות אירועי התחלואה בטפירים ניתנה הנחיה לשימוש באמצעי מיגון בקרב העובדים הבאים במגע עם הטפירים, הנחיה לביגוד ייחודי לעובדים בעת שהיה בחצר הטפירים וכן הנחיה לשימוש בצוות קבוע שיטפל בחצר. ביצוע ההנחיות נבדק בבקרות חוזרות של הרופא הווטרינר המחוזי של משרד הבריאות ורופא וטרינר בספארי, אשר משתפים פעולה בנושא זה בכל דבר ועניין".

מהספארי ברמת-גן נמסר: "מהרגע הראשון לאחר שאובחן בחצר הטפירים טפיר שחלה בשחפת, משרד הבריאות והשירותים הווטרינרים יודעו על כך והיו מעורבים בנושא. מדובר במחלה שסיכויי ההדבקות ממנה אפסיים, גם לאור העובדה שהטפירים נמצאים בחצר פתוחה ומאווררת.

"הספארי פועל על-פי הנחיות מחמירות, ואנחנו ממשיכים לפעול על-פי כל ההנחיות ומיידעים את המשרדים הרלוונטיים על כל מקרה נוסף של מחלה בחצר זו. מדובר במחלה נפוצה, ובינינו חיים כיום אלפי בני אדם נשאים וחולים בשחפת. אף אחד לא יודע עליהם, בין אם הם עובדים איתנו באותו משרד, פוגשים בנו בסופרמרקט או באוטובוס או יושבים בסמוך אלינו בקולנוע".