על כדורגל וכלכלה

מבט על מצבה הכלכלי של מארחת הגביע העולמי

גביע המונדיאל שייערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק
גביע המונדיאל שייערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק

רוב הצמודים למסכים המרצדים, והמתבוננים בשקיקה אחרי הזרם הבלתי פסוק של מהלכי כדור הנה והנה, אינם נותנים את דעתם על מצבה הכלכלי של המדינה המארחת. הגיוני, ולכן, אנו כאן כדי להשלים, במידת מה, את החסר. יש לומר מיד: אירועי ספורט גדולים (גביע עולמי, אולימפיאדות, וכו...) אינם זכורים לטוב בהקשר הכלכלי.

לרוב, אלו מצבים שבהם המדינה המארחת משקיעה המון, על בסיס חוב עצום, וזאת כאשר רוב מה שנבנה לא ישמש כתשתית יציבה ומניבה בטווח הארוך. חוץ ממקרים בודדים, אירועים אלו אינו רווחיים בעליל, ואף יכולים לגרום להתחלה של כדור שלג חמור במיוחד מבחינה תקציבית.

לעומת הניסיון ההיסטורי העגום הזה, במקרה של רוסיה, המצב נראה הרבה יותר חיובי. יש לזכור שמדינה זו ארחה לא מזמן את אולימפיאדת החורף ב-סוצ"י, בעלות מוערכת של כ-50 מיליארד דולר. כמו כן, יש להיזכר שרוב הכנסותיה הגיעו מיצוא אנרגיה. כמו כן, נזכור עוד עובדה מעניינת: רוסיה נמצאת עדיין תחת סנקציות כלכליות די חמורות, מצד המדינות המפותחות. סנקציות אשר הכריחו את הרוסים להסתדר עם פחות, ולגוון את מקורות ההכנסה שלהם.

וכך הגענו לאירוע הנוכחי. הנדל"ן החדש (חידוש, ובניה של זירות משחק), ותשתיות התחבורה (כבישים, רכבות, ובמיוחד שדות תעופה), כל אלו מוערכים בעלות של כ-15 מיליארד דולר. כנגד, המדינה מקבלת גל אדיר של תיירים, אבל גם גל אדיר של חשיפה חיובית לתיירים עתידיים. בינתיים, גם המבקרים, וגם הצופים בטלוויזיה, אינם יכולים למצוא פגם רציני במה שמבוצע.

יתר על כן, ובניגוד למה שהיה ב-סוצ"י, האירוע מפוזר בכל רחבי המדינה, ונותן פרנסה לרוחב הרבה יותר גדול של עסקים פרטיים. ברור שהאצטדיונים לא יהוו משקל כלכלי משמעותי אבל דווקא הצד התחברותי, ובמיוחד בהקשר של שדות התעופה הגדולים (של מוסקבה במיוחד) יכולים להיות בהחלט גורם מאיץ צמיחה של הטווח הארוך.

וכאן מגיעה השאלה הגדולה: האם כל זה יועיל עכשיו? דהיינו, האם כל זה בא על בסיס קרקע נכונה לניצול הדחיפה היזמית-תדמיתית-תשתיתית? רוב מנתחי המאקרו הרוסי חושבים שכן. מדוע? הנה כמה נתונים: ראשית, היצוא האנרגטי ירד מ-70% תוצר לאזור ה-55% תוצר, כאשר ההפרש מגיע מסקטורים עתירי צמיחה כמו נדל"ן, וטכנולוגיה.

שנית, ישנם נתוני התעסוקה מצוינים:

משה-שלום-עבודה-26-06
 משה-שלום-עבודה-26-06

שני הגרפים האלו, המגיעים ישר מן האנליזה שבבנק העולמי (גוף הנשלט על ידי ארה"ב...), מצביעים על שני אספקטים מעולם העבודה ברוסיה: בחלק העליון, אחוז האבטלה, העומד כעת על 4.7%, ומטה, אנו רואים את הגידול בשכר הממוצע המשולם לאותם עובדים.

וכך, יחד עם אינפלציה נמוכה בהרבה מן התחזית של הבנק המרכזי (סביב 2.5% מול 4% בצפי), לפנינו תמונה של מדינה בה יש יותר עובדים, היכולים לבזבז יותר כסף, ולייצר ביקושי צריכה גדולים יותר, מבלי לזעזע את יציבות המחירים. תוסיפו לכך יחס חוב-תוצר של 33% (!) ותקבלו נתוני מאקרו לא רעים בכלל.

ניתן לקבל עוד מבט על המצב הכלכלי הרוסי, כאשר אנו מסתכלים על היחס בין הרובל והדולר:

משה-שלום-מטבע-26-06
 משה-שלום-מטבע-26-06

אגב, למי שאינו בקיא כל כך במוצג, אציין שהכיוון העולה מיטיב עם הדולר כאשר הכיוון היורד מעצים את המטבע הרוסי. והנה כמה נקודות לציון:

ב-1 ו-2 ראינו תגובות שוק לבעיות הגיאו-פוליטיות שהיו בין המערב ומעצמה הרוסית. מצב זה נרגע מאוד, ולמעשה, נבנה בסיס של ערך סביב אזור ה-60 רובל לדולר, כאשר 55 היה האזור הנמוך, ו-60 ה-גבוה (3).

רק לאחרונה, כאשר הדולר הגלובלי הפעיל משריריו, ועלה פלאים מול מטבעות זרים (כמו אצלנו...) ראינו את הרובל נחלש, ונכנס לשטח חדש (4) בין 60 ו-66. תנועה זו נעשתה עם מומנטום צר במיוחד, ודרמטית נמוך ממה שראינו בהתפרצויות הקודמות (5).

מה כל זה אומר? למרות המצב הבינלאומי הבעייתי, רוסיה מראה סימנים מובהקים של התחדשות כלכלית כאשר נתוני מאקרו כמו שוק העבודה והמטבע יכולים להעיד. הגביע העולמי, עם ההשקעה הקטנה יחסית, ועל רקע החוב המינימלי של המדינה, יהווה גורם של יוקרה נוספת.

יש לציין גם ששוק המניות הרוסי עלה בכ-22%, ב-12 החודשים האחרונים, עם תנובת דיבידנד של יותר מ-6%. להשוואה: מדד S&P500 האמריקאי עלה כ-13%, עם תנובה של 1.94%.

אם לוקחים את כל הסיכונים, והתנודתיות בחשבון, מה נראה טוב יותר?

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.