שובו של הפוניקולר: הכרמלית החיפאית חוזרת לפעילות

הרכבת החיפאית תחזור בספטמבר לפעילות לראשונה מאז פברואר 2017 • מהירות הנסיעה של הרכבת יהיה 28 קמ"ש, והיא תעשה את המסלול במלואו, מכיכר פריז לגן האם ובחזרה, ב-10 דקות

קרון הכרמלית הישן אמש / צילום: ראובן כהן
קרון הכרמלית הישן אמש / צילום: ראובן כהן

הכרמלית הישנה של חיפה פינתה אמש (ב') את מקומה: במהלך לוגיסטי מורכב, הוצאו קרונותיה לקראת הגעתם של שני הקרונות הראשונים של הכרמלית החדשה. הכרמלית של חיפה לא פעילה מאז השריפה שפרצה בפברואר בשנה שעברה וצפויה לחזור לפעילות במהלך חודש ספטמבר. העלות של החלפת הכרמלית מוערכת בכ-50 מיליון שקל ותמומן על-ידי עיריית חיפה מכספי הביטוח בגין השריפה.

היום יגיעו לנמל חיפה שני הקרונות הראשונים החדשים של הכרמלית, אליהם יצטרפו שני קרונות נוספים כשבוע לאחר מכן. בתחילת חודש יולי יוכנסו הקרונות החדשים למנהרה.

מערך הרכבות החדש של הכרמלית, אשר נבנה על-ידי התאגיד השווייצרי "גאראוונטה-דופלמאייר", יכלול שתי רכבות, כאשר בכל אחת זוג קרונות בעלי 48 מקומות ישיבה, בנוסף למקומות עמידה, והן תוכלנה להסיע כ-264 נוסעים בו זמנית - סה"כ כ-528 נוסעים בשתי הרכבות בו-זמנית.

מהירות הנסיעה של הרכבת יהיה 28 קמ"ש, והיא תעשה את המסלול במלואו, מכיכר פריז לגן האם ובחזרה, ב-10 דקות, הכוללות גם עצירה לאיסוף ולהורדת נוסעים בתחנות הביניים.

הקרונות החדשים יכללו מסכי מידע לנוסע אשר יציגו את מיקומה המדויק של הרכבת על ציר הנסיעה שלה בכל רגע נתון. כמו כן תהיה הכרמלית החדשה כלי הרכב הראשון בארץ בו תותקן מערכת כיבוי אוטומטית בתוך קרון הנוסעים.

המהלך המורכב בוצע ברחבת כיכר פריז שבעיר התחתית, בה נמצא פתח הכנסת קרונות הכרמלית ששימש עוד בשנת 1959 להכנסת קרונות הכרמלית המקורית. שני הקרונות, שמשקלם הכולל 50 טון הונפו בעזרת מנופי ענק והועמסו על גבי משאיות, אשר הובילו אותם למתחם מוזיאון הרכבת.

על אף הביקורות שהושמעו בנוגע למשך הזמן הממושך לשחזור הכרמלית, בעיריית חיפה דווקא מתגאים בזמני הביצוע של הפרויקט - כשנה וחצי. בדוברות העירייה הסבירו היום ל"גלובס" כי "בניית הכרמלית נעשתה במהירות גבוהה מאוד גם ביחס לבנייתם של פניקולרים דומים בעולם. יש לזכור כי השריפה שפרצה בכרמלית חייבה למעשה את בנייתה מחדש. פרויקט מורכב אשר חייב הליכי פרסום מכרזים בינלאומיים שנמשכו כחצי שנה".

עוד נאמר כי הפרויקט כלל את שיקום המנהרה והתחנות שנפגעו כתוצאה מהשריפה, התקנת תשתיות חדשות לרבות מערכות תפעול והנעה ומעל לכל בנייתה של רכבת תחתית חדשה הכוללת ארבעה קרונות שנבנו במיוחד עבור מנהרת הכרמלית והותאמו לתנאי הנסיעה בה על פי תוואי המנהרה הנמצא בשיפוע חד, אורך התחנות, רוחב המסילה וכדומה.