פרס ביטחון ישראל למערכת הסודית לגילוי מנהרות הטרור מעזה

הפרס על הפיתוח בנושא זה הוענק לצוות שהוביל את הפרויקט הסודי, שמורכב מנציגי משרד ראש הממשלה, המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון, צה"ל והחברות הביטחוניות אלביט מערכות ורפאל מערכות לחימה מתקדמות

צילום מתוך המנהרה /  צילום: דובר צהל
צילום מתוך המנהרה / צילום: דובר צהל

צוות פיתוח מיוחד שהוביל את פרויקט גילוי מנהרות הטרור שנחפרות מעזה לכיוון ישראל, קיבל הערב (ג') את פרס ביטחון ישראל בבית הנשיא בירושלים. הפרס על הפיתוח בנושא זה הוענק לצוות שהוביל את הפרויקט הסודי, שמורכב מנציגי משרד ראש הממשלה, המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון, צה"ל והחברות הביטחוניות אלביט מערכות ורפאל מערכות לחימה מתקדמות.

הפיתוח מהווה מענה טכנולוגי פורץ דרך באופן שמאפשר את גילוי המנהרות שנחפרות מעזה לעבר ישראל - נחשב סודי ופרסום פרטים אודותיו נאסר בידי הצנזורה הצבאית. עם זאת, במהלך החודשים האחרונים מערכת זו הובילה לחשיפה ולנטרול של מנהרות רבות שנחפרו משטח הרצועה לעבר ישראל- במטרה לבצע פעולות טרור נגד מטרות צבאיות ואזרחיות בארץ.

במערכת הביטחון הגדירו את המערכת הסודית כ"מערך שאין דומה לו בעולם והוביל למפנה במערכה לסיכול איום המינהרות". עוד נמסר כי "המערך מומש בשילוב גופים רבים במיקוד טכנו-מבצעי הדוק ובדבקות מרשימה במטרה וכולל פריצות דרך טכנולוגיות במספר פרוייקטים יצירתיים".

פרס ביטחון ישראל שהוענק הערב הוא הפרס היוקרתי ביותר שניתן במערכת הביטחון: הטקס מתקיים מזה כ 60 שנה וחתניו בעבר היו בין השאר מפתחי טנק המרכבה, טיל החץ, תת-מקלע עוזי, מערכת כיפת ברזל ועוד.

את הפרס הערב העניקו נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם.

לצד הפרס שהוענק לצוות הפיתוח שאמון על מערכת הגילוי של המנהרות בדרום, הוענק פרס לצוות שהוביל פרויקט שמהווה מענה ראשון מסוגו נגד מה שהוגדר במערכת הביטחון "איום מרכזי על מדינת ישראל". עוד אמרו כי פרויקט זה מגלם "חדשנות טכנולוגיות ותעוזה מבצעית יוצאת דופן- ויש לו תרומה אסטרטגית משמעותית וייחודית לביטחון ישראל".

פרס נוסף הוענק גם לצוות שהוביל פרויקט שהשפיע דרמטית על המציאות הביטחונית, לרבות סיכול של מאות פיגועים. במסגרת אותו מיזם פותחה תפיסה חדשנית שחותרת להשגת עליונות מודיעינית ומיצוי היכולות שמצויות בעידן הדיגיטלי, שילוביות ארגונית והישגים ייחודיים בתחום הביג-דאטה.