כעס בספארי על כוונת עיריית ר"ג להקים בי"ס על חשבון שטחו

מועצת העיר אישרה להעביר אל הספארי בית ספר תיכון לילדים עם בעיות התנהגות, במטרה לפנות שטחים למבני חינוך שבהם קיים מחסור בשל ריבוי פרויקטים של התחדשות עירונית • העירייה: מדובר בשטח מצומצם

הספארי ברמת-גן / צילום: תמר מצפי
הספארי ברמת-גן / צילום: תמר מצפי

הבנייה המואצת של פרויקטים רבים בתחום ההתחדשות עירונית ברמת-גן בשנים האחרונות -מאז 2014 מתאשרות בכל שנה ברמת-גן 1,400-1,200 יחידות דיור חדשות במסגרת תמ"א 38 - הביאה לגידול באוכלוסייה למחסור חמור במבני ציבור וחינוך. על רקע זה החליטה לאחרונה הנהלת עיריית רמת-גן להעביר בית ספר תיכון מקיף, הפועל בשטח מכללת רמת-גן, אל שטח הספארי בדרום העיר.

בעירייה טוענים כי בית הספר יוקם על שטח החנייה של הספארי, ולא בתחום שטחי המחיה של בעלי החיים, אלא שעולה חשש כי עומסי החנייה הקיימים כבר היום בכניסה לספארי יחייבו במקרה כזה הקצאה של שטח חנייה חדש שיבוא על חשבון שטחי המחיה של בעלי החיים.

בתחום הספארי כבר פועל כיום בית ספר  - "בית אקשטיין", שהוקם בשיתוף פעולה עם הספארי מתוך אידיאולוגיה המקדמת זיקה בין ילדים בעלי לקויות לבין בעלי חיים. אלא שהקמת בית ספר נוסף בספארי,  שהוא בית ספר תיכון מקיף אזורי ללא כל זיקה לגן החיות, מתוך שיקולי מקום עירוניים גרידא, צפויה להקשות על הספארי.

המטרה: לפנות מקום לבי"ס יסודי

ההחלטה, שצפויה לפגוע בספארי, נובעת ביסודה ממחסור בבית ספר יסודי ברחוב עוזיאל, אזור המשופע בפרויקטים של התחדשות עירונית. על פי החלטת הנהלת העירייה, תיכון אלון, הממוקם ברחוב עוזיאל, יעבור אל שטח מכללת רמת-גן במקום התיכון המקיף שיעבור אל תחום הספארי, ובמקומו של תיכון אלון יוקם בית ספר יסודי שייתן מענה לתלמידים המתגוררים באזור רחוב עוזיאל.

בדיון שהתקיים במועצת העיר במאי האחרון, שעסק בהסכם מול מכללת רמת-גן, ביקשה הנהלת עיריית רמת-גן להעתיק את בית ספר תיכון מקיף, שנמצא בשטח המכללה, אל שטח הספארי. אל השטח שיתפנה במתחם המכללה, יועבר תיכון אלון (תיכון חדש) מרחוב עוזיאל, אזור רווי בפרויקטים של תמ"א 38, ושבו מורגש מחסור רב במבני ציבור כתוצאה מאישור ומימוש פרויקטים רבים. מאחר וצריך בית ספר יסודי באזור זה, מבנה תיכון אלון יוסב לבית ספר יסודי צומח.

בדיון, אמרה מנהלת אגף החינוך בעיריית רמת-גן דליה לין: "כדי לתת מענה לתיכון אלון, הפיתרון שאנחנו מצאנו זה להעביר אותו למכללה במקום בית הספר המקיף, ולתיכון המקיף, שהוא מאוד חשוב לנו, ונותן מענה כאמור לילדים שהם ילדי קצה, מצאנו פיתרון שאין יותר טוב ממנו - בספארי, בדיוק כמו שעשינו עם בית ספר בית אקשטיין לחינוך מיוחד, להעביר אותו בעצם לספארי. היא הוסיפה כי אם הפיתרון לא יתקבל, ותיכון אלון ברח' עוזיאל לא יוסב לבית ספר יסודי, אז בשנת הלימודים הקרובה שתי כיתות לימוד יישארו ללא מקום. ההסכם אושר על ידי מועצת העיר והעירייה אף הפיצה הודעה לעיתונות על כוונתה להעביר את בית הספר המקיף אל הספארי.

אלא שבהנהלת הספארי לא תומכים במהלך וסבורים כי הקמת בית ספר תיכון בתחום הספארי תפגע בו. יש לציין כי הספארי עבר כאמור לבעלותה הבלעדית של עיריית רמת-גן לאחר שרכשה את מניות עיריית תל-אביב רק לפני מספר חודשים. הדירקטוריון של הספארי השתנה ועל כן גורלו של גן החיות מצוי בידיה ונתון להחלטותיה של עיריית רמת-גן.

ב-14 ביוני העלה חבר מועצת העירייה עו"ד רועי ברזילי בהצעה לסדר דרישה שלא להעביר את התיכון לשטח הספארי. ההצעה נדחתה ברוב של 11 חברי מועצה נגד 9. החשש של כמעט מחצית חברי מועצה שהתנגדו נבע מחשש שהקמת בית ספר תיכון בשטח הספארי תבוא על חשבון השטחים הפתוחים הסובבים את הספארי ובכך תפגע בבעלי החיים ובאפשרויות של הספארי להגדיל את שטחי התצוגות ושטחי המחיה הפתוחים של בעלי החיים.

"אין שני ספארי בישראל"

בשיחה שקיים "גלובס" עם שני מתנדבים ותיקים בספארי, אמר אחד מהם כי "החלטת העירייה מעידה על חוסר הבנה לחשיבותו של הספארי, כמקום ייחודי בארץ ועל צרכיו. עצוב שדווקא העירייה שהספארי בבעלותה רוצה להרוס אותו ורואה בו שטח נדל"ני שאפשר לנגוס בחלקים חשובים ממנו ולהתעלם מהייעוד שלו ומהעובדה שהנגיסה הזו ובינוי בשטח יפגעו מאוד בריבוי העדרים של בעלי החיים בעתיד". חברו הוסיף כי "אין שני ספארי בישראל ולכן אסור לגעת או לפגוע בו. בכל העולם מבינים עד כמה חשוב להגדיל את שטח המחיה בגני החיות, ולאפשר לבעלי החיים לחיות כמו בטבע. הספארי הוא כמו שמורת טבע שאין כמותה בכל הארץ".

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "כפי שהובא לידיעת מועצת העיר בישיבה בה אושר הסכם המכללה, העירייה בודקת היתכנות להקמת בית ספר בספארי וטרם התקבלו החלטות בנושא. המיקום המוצע אינו בשטחי המחיה של בעלי החיים אלא באזור חנייה, על שטח מצומצם ביותר שאינו עולה על 3 דונם, מתוך כלל שטח הספארי, העומד על כ-900 דונם. יובהר, כי אזור הספארי עתיד לעבור רה-ארגון עקב הכניסה החדשה המתוכננת לספארי מכביש 461. בכל מקרה, הנושא יידון בקרוב אצל מנכ"ל העירייה בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, לרבות הנהלת הספארי".

מהנהלת הספארי נמסר: "אין לנו ספק שעיריית רמת-גן מבינה את החשיבות והאופי המיוחד של הספארי ומודעת לתפקידו של המקום כגן חיות מוביל בתחום שמירת טבע. כולנו מבינים את הצורך בשמירה על שטחים גדולים למען רווחת חיות הבר, ולמען שמירה על צביונו הייחודי של המקום. ברור שהעירייה לא תרצה לפגוע בהם ובספארי".

עו"ד ברזילי מסר: "אני מתכוון לפעול בכל כוחי למנוע כל ניסיון לפגיעה בשטחי הספארי ולהקמת בית הספר וקורא לחברי המועצה ולוועדה המחוזית שלא לתת ידם למהלך שעתיד לשנות את אחד הסמלים החשובים של רמת-גן כמרכז זואולוגי, חינוכי וערכי המחנך דורות על אהבת החי ושמירת הטבע".