מחיר למשתכן: מכרז למאות יחידות דיור בעפולה נכשל

מכרז לבניית 670 יחידות דיור בעיר נסגר בשבוע שעבר מבלי שהוגשה אף הצעה • כישלון המכרז יפחית משמעותית את מספר הדירות בהגרלה הבאה של מחיר למשתכן

מחיר למשתכן בעפולה/  צילום: עופר גולן
מחיר למשתכן בעפולה/ צילום: עופר גולן

בעוד במשרד האוצר מצהירים כי תוכנית מחיר למשתכן עתידה לשים דגש על אזור המרכז, מכרזי התוכנית הממשלתית מחוץ לאזורי הביקוש ממשיכים להיכשל. הפעם מדובר במכרז למאות יחידות דיור בעיר עפולה.

מדובר במכרז לבניית 670 יחידות דיור במורדות עפולה עילית. המועד האחרון להגשת הצעות היה בשבוע שעבר, אך לא הוגשה אף הצעה לכל אחד מששת המגרשים שיצאו למכרז. על פי חוברת המכרז, מתוך 670 יחידות הדיור שכולל המתחם, 403 יחידות דיור הן יחידות דיור מוזלות לזכאי מחיר למשתכן, ושאר 267 יחידות הדיור הן למכירה בשוק החופשי במחיר מלא. מחיר המקסימום במכרז עמד על 5,600 שקל למ"ר, לא כולל מע"מ. נציין כי שיעור הדירות למכירה בשוק החופשי לעומת הדירות המוזלות במכרז גבוה יחסית במכרז לעומת מכרזים דומים, אולם הדבר לא סייע למשוך קבלנים או יזמים שיגישו הצעות.

גורמים שבחנו את המכרז והחליטו לא להגיש הצעות למגרשים השונים טוענים כי מדובר במספר סיבות שהופכות את המכרז ללא רלוונטי. הסיבה הראשונה היא עלות הקרקע היקרה יחסית לעומת מחיר מקסימום נמוך אליו הקבלנים צריכים להתחייב. במקביל, העובדה שיש לא מעט דירות למכירה בשוק החופשי לא מסייעת במקרה הזה משום שבעפולה יש בנייה חדשה בשפע, ולצד התמעטות המכירות בשנה וחצי האחרונה, עובדה זו לא מהווה יתרון למכרז. גורם אחר שבקיא במכרז ציין כי גם העובדה שמסירת המגרש לזוכה נקבעה לתקופה בת 15 חודשים היא בעייתית, ולבסוף גם התב"ע שמתייחסת לדירות גדולות שלזוכים יהיה קשה לשווק מאוחר יותר.

נציין כי כל מכרז משמעותי שנכשל לאחרונה מפחית את מספר יחידות הדיור המוזלות שיהיו חלק מההגרלה הגדולה הקרובה. שר האוצר משה כחלון הכריז לפני מספר שבועות כי ההגרלה הגדולה החמישית צפויה להתפרסם בחודש יולי, אולם לא נקב במספר הדירות שהיא תכלול. נכון להיום עוד לא נקבע תאריך להגרלה הקרובה. מסיבה זו מכרזים גדולים שלא מצליחים להיסגר בהצלחה, כמו זה שנכשל כעת בעפולה, מפחיתים את מספר יחידות הדיור שיכללו בסופו של יום בהגרלה הגדולה שתהיה החמישית במספר.

עוד נקודה שחשוב לשים אליה לב היא היקף הדירות המוזלות ששווקו בהצלחה עד היום בעיר עפולה וגם הסכם הגג שנחתם מול העירייה בספטמבר 2016. בעוד הסכם הגג מתייחס לבניית עוד למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור חדשות בעיר בשנים הקרובות (10,496 יח"ד סך הכל), עד כה שווקו בהצלחה בעיר במסגרת מחיר למשתכן 824 דירות מוזלות סך הכל. המכרז שנכשל כעת, מהווה היקף לא מבוטל של יחידות דיור ביחס למספר הדירות שכבר שווקו, ואם הוא לא הצליח לגרור משתתפים ראוי לשאול האם יהיה ביקוש לכל אלפי יחידות הדיור שהסכם הגג כולל.