אירופה: המקום המפחיד ביותר למשקיעים בעידן מלחמת הסחר

המשקיעים חוששים שחיכוכי הסחר בין ארה"ב לסין יפגעו בהבראה הכלכלית השברירית של אירופה שחשופה מאוד לסחר הבינלאומי, ובחברות האירופיות שתלויות מאוד בשרשרת האספקה העולמית

 

 

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

כאשר ארה"ב וסין מצויות על סף מלחמת סחר, המשקיעים חוששים שאירופה תהיה הקורבן. המניות בעולם נחבלו בימי המסחר האחרונים, כאשר המשקיעים התמודדו עם איתותים סותרים מבכירים בממשל טראמפ על יחסי הסחר העתידיים בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

משקיעים רבים כבר החלו לממש את הנכסים האירופיים שלהם, מחשש שחיכוכי הסחר עלולים לפגוע בהבראה הכלכלית השברירית באזור שחשוף מאוד לסחר הבינלאומי. בשבועות האחרונים משכו משקיעים מיליארדי דולרים מקרנות מניות ואג"ח שמתמקדות בשוק האירופי. גם מגזרים שרגישים ליצוא נפגעו: מניות יצרניות הרכב האירופיות איבדו 11% בחודש האחרון בעוד שמדד Stoxx Europe של 600 המניות ירד ב-3.3%.

אירופה חשופה לסדרה של עלויות סחר ישירות ועקיפות, אומרים משקיעים. ארה"ב כבר הטילה מכסים על פלדה ואלומיניום אירופיים, והמשקיעים חוששים שאותו הדבר יקרה גם לכלי רכב, שהם חלק חשוב ממנוע היצוא הגרמני.

חשופות
 חשופות

גם אם תעשיית הרכב האירופית תימנע ממכסים ישירים, שרשרת האספקה העולמית שחברות הרכב נשענות עליה לקבלת רכיבים עלולה להיפגע כאשר ארה"ב וסין פועלות נגד התוצרת של כל אחת מהן.

יצוא סחורות ושירותים מהווה 27% מהתמ"ג של גוש האירו, מול 12% בלבד בארה"ב ו-21% בסין, לפי נתוני הבנק המרכזי האירופי. אם סין וארה"ב יפתחו במלחמת סחר, כל אפקט על הכלכלות שלהן יורגש באירופה. שתיהן הן שוקי היצוא הגדולים ביותר של אירופה.

"אירופה רגישה מאוד למסחר ולכלכלה העולמית", אמר כלכלן בחברת ניהול השקעות בארה"ב. "אירופה תמיד נלכדת באש הצולבת" ותמיד סובלת יותר מפגיעה בצמיחה העולמית.

עד כמה המדינות רגישות למסחר
 עד כמה המדינות רגישות למסחר

מה שנראה כמו אג'נדה מסחרית אמריקאית שמכוונת נגד סין כבר גלש לעימות ישיר עם אירופה. אחרי שממשל טראמפ הטיל מכסי מגן על המתכות האירופיות (וכן מקנדה ומקסיקו), האיחוד האירופי הגיב בהטלת מכס על מוצרים אמריקאיים רבים, כמו אופנועים של הארלי דיווידסון ו-וויסקי.

אזהרת רווח מפתיעה שפרסמה בשבוע שעבר דיימלר, היצרנית הגרמנית של רכבי מרצדס, המחישה היטב למשקיעים את הסיכונים הישירים לאירופה. דיימלר מסרה שמכסים שסין הטילה על כלי רכב מתוצרת אמריקאית יפגעו במכירות וברווחי המפעל שלה באלבמה.

"אנחנו חושבים שהאזהרה של דיימלר היא קו בחול", אמרה מנהלת הקצאת נכסים בחברת ניהול ההשקעות Voya. מתחי הסחר הראשוניים היו ממוקדים יותר בפינות צרות של שוק המניות האמריקאי, אבל כלי רכב הם שוק עולמי באופיו, ומתחי הסחר צפויים לפגוע יותר באירופה במגזר הזה.

עד כה בחודש יוני, מניית יצרנית הרכב האיטלקית-אמריקאית פיאט קרייזלר, שמפיקה 53% מהכנסותיה מארה"ב, ירדה ב-15%. מניות פולקסווגן וב.מ.וו ירדו כל אחת ב-8.7% החודש. מגזר הרכב מהווה 14% ממדד המניות הפופולרי ביותר בגרמניה, DAX.

בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מעריך שמכס אמריקאי של 25% על רכב מיובא יוריד את התמ"ג של גוש האירו בכ-0.3%, לפני ההשלכות המשניות על אמון המשקיעים, ההוצאה של העסקים ושינויים בשוקי יצוא נוספים.

ארה"ב וסין אחראיות יחד ל-24% מהכנסות 600 החברות שכלולות במדד המניות הכל-אירופי (Stoxx Europe), לפי חישובי חברת מחקרי השוק FactSet, מה שאומר שהמדד הזה חשוף לכל האטה בכלכלות של שתיהן.

חברות ניהול קרנות בארה"ב משכו כ-17 מיליארד דולר ממניות אירופיות במאי וביוני, ו-8 מיליארד דולר מקרנות אג"ח אירופיות, לפי נתונים של המכון לפיננסים בינלאומיים וחברתEPFR גלובל. נכסים אמריקאיים מהווים כעת 58% מהתיקים של קרנות עולמיות, השיעור הגבוה ביותר מאז 2016 לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב.

"הרבה מההצלחה של הבראה באירופה התבסס על יצוא חזק, בייחוד של גרמניה", אמר כריס איגו, מנהל ההשקעות הראשי באג"ח בחברת AXA ניהול השקעות. "באירופה, יכולה להיות עלייה כלשהי בפעילות הכלכלית, אבל זה לא יבוא לידי ביטוי אם החברות יחששו מנושא הסחר ויצמצמו בתגובה את תוכניות ההשקעה והתעסוקה שלהן".

כבר כעת יש סימנים שאי הוודאות בחזית הסחר זוחלת לנתונים המקרו-כלכליים. מדד מנהלי הרכש בחברות היצרניות בגוש האירו בחודש יוני הצביע על ירידה במגזר שתלוי ביצוא, לשפל של שנה וחצי, 55 נקודות, מ-55.5 נקודות במאי.

כאשר הציפיות לצמיחה ולמדיניות מוניטרית משני עברי האוקיינוס האטלנטי מתפצלות, פער התשואה בין אג"ח האוצר הגרמנית לאג"ח האוצר האמריקאית לעשר שנים נסגר בשבוע שעבר בשיא מאז מארס 1989, לפי שירות הנתונים של תומסון רויטרס.

כמה משקיעים רואים הזדמנויות באירופה, במקרה שהיא לא תיפגע ישירות ממלחמת הסחר בין ארה"ב וסין. מדינות גוש האירו יוכלו להחליף את ארה"ב וסין בשוקי היבוא של השתיים הללו, אומרת הכלכלנית הראשית לאסיה בחברת ההשקעות נטיקסיס. לדבריה, חברות שמייצאות כלי רכב ומוצרים כימיים יוכלו ליהנות מכך במיוחד.

אבל משקיעים רבים חוששים שמתחי הסחר באים בעיתוי גרוע, שבו אירופה חשופה יותר לסיכונים ופחות מאוחדת בתגובתה למאבקי הסחר.

אסטרטג המט"ח הראשי של BNY Mellon, סיימון דריק, מצביע על הקואליציה הרופפת למדי בגרמניה, על התנגשויות אפשריות בין בריסל לממשלת איטליה האנטי-ממסדית החדשה ועל הוויכוחים בבריטניה בנושא הברקזיט. "כל זה מצביע על אירופה שברירית הרבה יותר", הוא אומר.