פקחי היחידה לאכיפת דיני מקרקעין פתחו בעיצומים

היחידה פועלת תחת משרד האוצר • המשמעות היא ש-54 המפקחים עוסקים רק בעבודה משרדית ואינם יוצאים לשטח, אינם עורכים סיורים יזומים ואינם מטפלים בצווי הריסה או צווים שיפוטיים

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

פקחי היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין במשרד האוצר פתחו בעיצומים. המשמעות היא ש-54 המפקחים עוסקים רק בעבודה משרדית ואינם יוצאים לשטח, אינם עורכים סיורים יזומים ואינם מטפלים בצווי הריסה או צווים שיפוטיים. כפי שהגדיר זאת גורם הבקיא בעבודתם של הפקחים - "השטח כעת מופקר כל עוד העיצומים בתוקף".

במכתב שהעביר ועד העובדים ביחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה לעובדים נכתב כי: "בשנה האחרונה התנהל משא ומתן עם הממונה על השכר באוצר, נציגות ההסתדרות, הנהלת היחידה, ונציגות וועדה היחידה, בעקבות תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה. בחודשים האחרונים בעקבות התיקון לחוק, אנו מפקחי היחידה מבצעים את כל המטלות הנגזרות מחוק זה ואף נתנו יד ביישומו תוך הבטחה שאנו נתוגמל בהתאם בנושא השכר. לצערי עד עתה, לא התבצעה פריצת דרך אשר תיתן מענה הולם לשכרנו...הצעדים הארגוניים שאנו נוקטים הם על רקע המבוי הסתום והסחבת במו"מ בין ההסתדרות ובין הממונה על השכר באוצר. נציין כי העיצומים הם בתיאום מלא עם הסתדרות עובדי המדינה ". עוד נכתב באותו מכתב שנשלח ביום א' האחרון כי: "החל ממחר, וללא הגבלת זמן, מפקחי היחידה לא יצאו לשטח ולא יבצעו פעולות אכיפה, המפקחים יגיעו למשרדים ויבצעו עבודות משרדיות בלבד".

כאמור, העיצומים של מפקחי היחידה הארצית מגיעים על רקע אותו תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה. במקביל, גורמים הבקיאים במהלך מציינים גם כי טענות המפקחים נוגעות במקביל גם לשינויים ארגוניים ביחידה עצמה שלא ברורה הסיבה לעריכתם.

נזכיר כי עד לאחרונה גם מפקחי הרשויות המקומיות שבתו בשל סיבה דומה, מה שהוביל למצוקה בענף כאשר דירות מוכנות לאכלוס נותרו ריקות משום שלא יכלו לקבל אישור לטופס אכלוס (טופס 4). במקרה של פקחי הוועדות המקומיות, העיצומים הופסקו בשבוע שעבר לאחר שבית הדין לעבודה הורה לצדדים לשוב למשא ומתן והעיצומים הוקפאו למהלך חודש ימים. בכל הקשור לפקחי היחידה הארצית, העיצומים החלו כעת ללא אופק לסיום.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי: "אגף השכר קיים מו״מ עם ההסתדרות בנוגע לדרישות העובדים במכלול הנושאים המוזכרים. לא רק שהושגו הסכמות, אלא שהן אף עוגנו בטיוטה של הסכם קיבוצי. לצערנו, חרף זאת ההסתדרות בוחרת שוב בדרך של עימותים על פני הידברות".