קרן ג'נריישן קפיטל רוכשת 49% מבון תור בכ-100 מיליון שקל

בון תור, מהחברות המובילות בישראל בתחום ההיסעים והתחבורה הציבורית, מחזיקה מחצית ממניות חברת מטרופולין • ערן כץ ימשיך להוביל את ניהול הקבוצה

יוסי זינגר וארז בלשה / צילום: תמוז רחמן
יוסי זינגר וארז בלשה / צילום: תמוז רחמן

קרן התשתיות והאנרגיה ג'נריישן קפיטל (Generation Capital) רוכשת 49% מחברת ההסעות בון תור בכ-100 מיליון שקל. בון תור, מהחברות המובילות בישראל בתחום ההיסעים והתחבורה הציבורית, מחזיקה מחצית ממניות חברת מטרופולין (במחצית השנייה מחזיקה חברת מכשירי תנועה).

מטרופולין מפעילה 3 אשכולות קווי אוטובוסים ברחבי השרון, המרכז והדרום, והינה מהחברות הפרטיות הגדולות בענף. לבד מפעילותה בתחום התחבורה הציבורית, קבוצת בון תור היא אחת מהחברות המובילות בארץ בתחום ההיסעים, דרך חברות תור בוס ובון תור, בהן היא מחזיקה בבעלות מלאה.

במסגרת העסקה רכשה הקרן את מניות קבוצת בון תור מקרן שמרוק אשר החזיקה בהן משנת 2013 וכעת מכרה את כל אחזקותיה, וממשפחת כץ, ממקימי הקבוצה, המחזיקה עתה ב-51% ממניות בון תור. ערן כץ ימשיך להוביל את ניהול הקבוצה.

לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי ג'נריישן קפיטל, שהקימו יוסי זינגר וארז בלשה, בשותפות עם קבוצת ויולה השלימה גיוס ראשוני בהיקף של 230 מיליון שקל. הקרן, שמנהלת בימים אלה עוד מגעים להשקעה במספר נכסים, תתמקד בהשקעות בתחומי התשתיות והאנרגיה: חשמל, גז טבעי, תחבורה, סביבה, מים, בינוי זכייני ועוד. בגיוס השתתפו שורת גופים מוסדיים ופרטיים מהשוק הישראלי, בהובלת הקופות המפעליות המנוהלות ע"י בתי ההשקעות פסגות ואי.בי.אי.

במקביל להשלמת ההשקעות הראשונות מתכננים זינגר ובלשה לגייס עוד הון באמצעות הנפקת מניות בבורסה של תל אביב במהלך השנה הקרובה. אם ההנפקה תצליח תהפוך ג'נריישן קפיטל לקרן הריט הסחירה הראשונה בתחום התשתיות. בבורסה כבר נסחרות כיום מספר קרנות ריט בתחומי הנדל"ן - ריט 1, סלע קפיטל, מגוריט ומניבים. לאחרונה הכריזו שתי חברות נדל"ן, אזורים ואאורה, על כוונתן להקים קרנות ריט משלהן ולהנפיקן בבורסה.

זינגר כיהן בעבר כמנכ"ל גרנית הכרמל מקבוצת עזריאלי, כשהיתה בעלת השליטה בחברות סונול, סופרגז וטמבור. לפני כן, נמנה עם מייסדי חברת הייעוץ גיזה-זינגר-אבן בה הוביל את תחום פרויקטי התשתיות.

בלשה כיהן כמנכ"ל וסמנכ"ל כספים בחברות מובילות בתחומי האנרגיה, התחבורה והסביבה, ביניהן גרנית הכרמל, GES, מתקן ההתפלה בפלמחים וסיטיפס, וכן שימש כיועץ פיננסי בחברת TASC, ובין היתר ייעץ למדינת ישראל ולחברות בתחומי התשתיות.

שוק ההסעות הפרטיות
 שוק ההסעות הפרטיות

לבון תור צי רכב של כ-450 כלים

בחודש שעבר ביטלה אחת המתחרות הבולטות של בון תור, מסיעי שאשא , הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה. החברה הסכימה "לחתוך" ב-20%-35% בשווי שלפיו תכננה לבצע את ההנפקה, ולגייס כ-50 מיליון שקל לפי שווי חברה של 100-120 מיליון שקל "לפני הכסף", אלא שגם קיצוץ זה לא הועיל, וההנפקה בוטלה בסופו של דבר.

בד בבד עם ביטול ההנפקה, הפכה לגלויה חקירה סמויה שניהלה רשות ההגבלים העסקיים נגד 14 חברות הסעות, חלקן מהמובילות בארץ, בחשד לעריכת קרטל סביב מכרזים שבהן זכו, למתן שירותי הסעות לרשויות שונות בארץ. במסגרת זו נעצרו ארבעה מבעלי ומנהלי החברות הללו, בהם אודי שאשא, מנכ"ל משותף ומבעלי השליטה בחברת מסיעי שאשא.

מהמצגת שפרסמה שאשא לקראת ההנפקה עולה, כי שוק ההסעות הפרטיות כולל את כל ההסעות המאורגנות שאינן במסגרת תחבורה ציבורית, והוא נחלק להסעות קבועות (הסעות תלמידים, חיילים, מקומות עבודה וכו') ולהסעות מזדמנות (הסעות תיירים, אירועים פרטיים וכו'). ההתקשרות בין חברות ההסעות הפרטיות לבין הלקוחות מתבצעת לרוב בהליך מכרזי. זמן ההתקשרות הממוצע הוא לתקופה של 5-3 שנים.

בון תור, על פי אותה מצגת, היא החברה המובילה בשוק ההסעות הפרטיות, עם צי רכב בהיקף של כ-450 כלים. היקף ההכנסות בשוק ההסעות הפרטיות עמד בשנת 2016 על כ-4.1 מיליארד שקל, גידול של כ-6% לעומת 2015. הצפי להמשך הצמיחה בשוק הוא גידול של כ-5% בשנה.