תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מחזקים את הזרם: טכנולוגיות המים הישראליות משנות את העולם

מחסור עולמי במים אינו נבואת זעם, אלא בעיה ממשית ובוערת • חידושים טכנולוגיים מישראל מנסים לתת לה מענה, עם המצאות כגון ייצור מים מאוויר, רשת מים עירונית חכמה, התפלה ועוד

טכנולוגיות המים הישראליות/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טכנולוגיות המים הישראליות/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף שטראוס מים

אם יתממשו תרחישי האימים, הרי שהעולם ניצב בפני משבר מים חסר תקדים. כבר כיום, ליותר מ-2 מיליארד בני אדם אין גישה למי שתייה בטוחים, ומיליארדים נוספים יצטרפו אליהם עד שנת 2025. התחזיות השחורות אף צופות כי בעתיד מאגרי המים בעולם פשוט ייגמרו. ההשלכות עלולות להיות הרסניות - מפגיעה ביבולים ועד סכסוכים על מקורות מים. חשש זה הוביל את האו"ם להכריז כי משבר המים העולמי הוא אחד התחומים העיקריים לטיפול בעשור הקרוב.

בעיית המים אינה זרה לישראל, הסובלת מבצורות, מזג אוויר מדברי, ומיעוט משקעים ומקורות מים. אולם למרות המכשולים, ואולי דווקא בזכותם, הפכה ישראל למובילה עולמית בתחום טכנולוגיות המים. מדי שנה, חברות ישראליות מסייעות למדינות רבות עם פתרונות מים חדשניים, כאשר היקף הייצוא של התעשייה מסתכם במיליארדי שקלים, ומצוי בעלייה מתמדת. הנה כמה פיתוחים פרי יצירתן:

חור בצינור: המצאת הטפטפות

המצאת המים הישראלית הגדולה במאה ה-20 היא הטפטפות, ששיפרו משמעותית את שיטות ההשקיה הקיימות. בספרו של סת' סיגל, "המאבק על כל טיפה - כיצד הניסיון הישראלי מציל את העולם מצמא", מתואר האירוע שהוביל להמצאת הטפטפות: הוגה המוביל הארצי, שמחה בלאס, שם לב במהלך ביקור בקיבוץ ניר עם, לעץ חזק במיוחד בשורת עצים. כשבחן את העץ, גילה בסמוך לגזע חור בצינור ההשקיה. כך נולדו הטפטפות, שמשלבות כיום דישון והזנה, ומשווקות במיליארדי שקלים לרחבי העולם.

ממציאת הטפטפות היא חברת נטפים, שנחשבת לחברה הגדולה בעולם בתחומה. כיום, נטפים מובילה גם את תחום החקלאות הדיגיטלית, והשיקה את מערכת ניהול ההשקיה NetBeat, המספקת לחקלאים המלצות חכמות בזמן אמת. המערכת פותחה, אגב, בסיוע חברת mPrest, שפיתחה גם את מערכת השליטה והבקרה של "כיפת ברזל".

טפטפות: המצאת המים הגדולה במאה ה-20/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 טפטפות: המצאת המים הגדולה במאה ה-20/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לשתות מחוף הים באולגה

הרגע הזכור ביותר בביקורו בישראל של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, היה כשביקר לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו במתקן נייד להתפלת מים בחוף אולגה. השניים שכשכו במי הים, וצפו בפעולה ברכב ההתפלה של חברת "גל מובייל". הפיתוח של החברה הוא מערכת התפלה משוכללת המותקנת על רכבי 4X4, המסוגלים להגיע לאזורים מרוחקים, ולספק מי שתייה מותפלים ליותר מ-22 אלף איש ביום.

זהו החידוש האחרון בתחום שבו ישראל נחשבת למובילה עולמית: התפלת מי ים. בישראל פועלים חמישה מתקנים להתפלת מי ים, כולל מתקן ההתפלה בשורק, שנחשב לגדול מסוגו בעולם. מתקנים אלו מספקים מי ים ומי תהום מליחים שעברו תהליך התפלה וטיהור ומגיעים באיכות מעולה, למערכת המים הארצית ומשמשים גם שתיה. אותם מתקנים פועלים בשיטת *אוסמוזה הפוכה, בדומה לאחד השלבים של טיהור מים במתקני בר מים ביתיים.

אוסמוזה הפוכה: שיטה חדשנית לטיהור מים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 אוסמוזה הפוכה: שיטה חדשנית לטיהור מים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

להפיק חשמל ממים

ערים רבות בעולם משלבות כיום אלמנטים של עיר חכמה, כולל רשת מים חכמה. זהו תחום הפעילות של בלו איי הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה להפיכת רשת המים העירונית לחכמה, באמצעות ניטור רציף בזמן אמת של איכות המים. הטכנולוגיה של בלו איי מאפשרת לזהות עד שמונה פרמטרים שונים של איכות המים. זאת בליווי תוכנת ניהול ותוכנה אנליטית המשקללת נתונים סטטיסטיים, המלמדים על "טביעת האצבע" של המים, ומזהים כל חריגה מהנורמה.

פיתוח חכם נוסף מגיע מחברת הידרוספין, שייצרה גנרטור זעיר, המאפשר קשר רציף ויעיל למערכות בקרת מים. הוא עושה זאת באמצעות המרת האנרגיה הקינטית של המים הזורמים ברשת המים לאנרגיה חשמלית, המשמשת כמקור אנרגיה לאפליקציות שונות לניטור מים.

מכונת המים

הפיתוח בעל האופי העתידני ביותר ברשימה שייך כנראה לחברת Water-gen, שפיתחה פטנט עולמי לייצור מי שתייה מהאוויר, בקצב ייצור של יותר מ-20 ליטר מים ביממה. זאת באמצעות עיבוי הלחות המעטה שיש באוויר לכדי מים נוזליים (דומה לתהליך שכולנו מכירים מהמזגן הביתי). המכונה של Water-gen מסוגלת לייצר מהאוויר מספיק מי שתייה צלולים ליום שלם לבית חולים, וכמה מכונות יכולות לספק תצרוכת מים יומית לכפר או אפילו לעיר שלמה. מדובר במעין מיני בר מים, בגרסת נס פך השמן. בין היתר, החברה כבר סיפקה מי שתייה לאלפי תושבים ביוסטון ומיאמי, שנותרו ללא מים לאחר שסופות הוריקן פגעו בערים הללו.

להציל את העולם

מדינת ישראל התברכה ביתרונות רבים, אולם ריבוי מים אינו אחד מהם. זו כנראה הסיבה לכך שישראל נמצאת כיום במקום הראשון בעולם בטיהור שפכים, והיא המדינה היחידה בעולם שהצליחה לצמצם את שטחה המדברי ב-50 השנים האחרונות.

מזה עשרות שנים, חברות ישראליות מפתחות ללא הרף פתרונות חדשניים, שנועדו לפתור את בעיית המים המקומית והעולמית, על ידי טיהור מים, ניהול משאבי מים, השקיה חכמה ועוד. אותן חברות מספקות מדי יום מים לשתייה ולחקלאות לעשרות מדינות ומיליוני תושבים ברחבי העולם. אם נשפוט על פי קצב הפיתוחים, נראה כי טכנולוגיות המים הישראלית יגיעו בשנים הקרובות לנקודות רבות נוספות ברחבי הגלובוס. כולנו מקווים כי בזכות החדשנות והטכנולוגיה הישראלית, יימנע תרחיש האימים של משבר המים העולמי החזוי בעשור הבא.

* שיטת האוסמוזה ההפוכה (או פעפוע הפוך) היא שיטת טיהור מים מחומרים אורגניים, מזיקים, בקטריות וחיידקים הנמצאים במים באמצעות העברתם דרך מסנן מיקרוסקופי באמצעות הפעלת לחץ גבוה.