פייסבוק העניקה לעשרות חברות "גישה מיוחדת" למידע אישי

ברשת החברתית מודים כי האם אישרו ל-61 חברות גדולות מידע על הגולשים, כך מדווח "וול סטריט ג'ונרל" • פייסבוק ציינה גם שהיא מתקשה לברר בדיוק מה קרה לנתוני המשתמשים שלה

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פייסבוק חשפה שהיא העניקה לעשרות חברות גישה מיוחדת לנתוני משתמשים, ובכך מסרה לראשונה פרטים על עסקאות שלא עולות בקנה אחד עם הודעותיה הפומביות הקודמות ולפיהן היא הגבילה חשיפת מידע אישי לגורמים חיצוניים בשנת 2015. בעבר טענה הרשת החברתית, על רקע פרשת קיימברידג' אנליטיקה, שחברת הייעוץ הפוליטי ניצלה פרצה בתקנון שלה שנסגרה באותה שנה.

העסקאות עם מפתחי אפליקציות, מכשירים ותוכנה, שפורטו במסמך שמקיף 747 עמודים שהוצג בקונגרס בסוף השבוע, הן ההתייחסות הישירה ביותר של פייסבוק למקרים שנחשפו לפני כן על ידי הוול סטריט ג'ורנל וגופי חדשות נוספים. הגילוי הזה מגיע כאשר המחוקקים בארה"ב דורשים הסברים מפייסבוק מחשש שאפשרה לחברות חיצוניות גישה לנתונים של מיליארדי משתמשים ללא ידיעתם - תופעה שהיקפה עדיין לא ברור לחלוטין.

פייסבוק מסרה שהעסקאות המיוחדות נדרשו כדי להעניק למפתחי היישומים זמן להסתגל לשינויים במדיניותה, ולאפשר ליצרני מכשירים ותוכנה ליצור גרסאות של הרשת החברתית עבור מוצריהם. החברה גילתה שהיא חלקה מידע על חברים של משתמשים, כולל שמות, מגדר, תאריך לידה, עיר מגורים, תצלומים ועמודים שסומנו בלייק. המידע הזה הועבר ל-61 מפתחי יישומים ותוכנה כמעט שישה חודשים אחרי שהיא הודיעה שהיא הפסיקה לאפשר גישה אליו ב-2015.

הרשת החברתית ציינה שהיא העניקה לאותן 61 חברות - שכוללות בין היתר את שירות החבילות UPS - חצי שנה להסתגל לכללים החדשים. בנוסף, חמש חברות נוספות "יכלו תיאורטית לגשת לנתונים מוגבלים על חברים של משתמשים" בגלל גישה שהם קיבלו במסגרת ניסוי של החברה.

בנוסף מסרה הרשת החברתית כי חלקה מידע על משתמשיה עם 52 יצרני חומרה ותוכנה, כולל חברות ענק כמו אמזון, אפל ומיקרוסופט, וכן עם כמה חברות סיניות כמו וואווי ועליבאבא. ל-14 חברות יש עדיין גישה למידע על משתמשי פייסבוק, לפי המסמך. פייסבוק טוענת כי במקרים אלה לא נעשה שימוש במידע למטרות חיצוניות. לפי מסמך התשובות, פייסבוק אפשרה את הגישה בין היתר כדי שהחברות הללו יוכלו לפתח גרסאות של פייסבוק עבור מכשיריהן, לבצע סינכרון של קישורים ותצלומים בפייסבוק עם המכשירים שלהם ולשגר למשתמשים הודעות טקסט מהרשת החברתית.

החברה הוסיפה שהיא ניתקה את הגישה לנתונים שלה ל-38 מהחברות ברשימה. לכמה מהחברות תהיה גישה עד חודש זה (יולי). לשלוש חברות - אפל, אמזון ו-Tobii - יש הסכמים עם פייסבוק להמשך הגישה לנתונים גם אחרי אוקטובר.

פייסבוק ציינה במסמך שהיא מתקשה לברר בדיוק מה קרה לנתוני המשתמשים שלה. "יתכן שלא הצלחנו לזהות כמה שימושי המשך", מסרה החברה. רבים ממפתחי היישומים שקיבלו לידיהם כמויות חריגות של נתונים מפייסבוק כבר אינם עושים עסקים, לפי מפתחים ועובדים של פייסבוק. בכמה מקרים, מפתחים שאליהם התקשרה פייסבוק אינם משיבים על פניותיה לקבלת מידע נוסף.

בחודש שעבר פרסם הג'ורנל כתבה לפיה פייסבוק חתמה על עסקאות העברת נתונים ספציפיות שנתנו למועדון מצומצם של חברות, כמו חברת הרכב ניסאן, גישה לנתוני משתמשים לצורך בדיקת היישומים שלהן הרבה אחרי נקודת הזמן ב-2015 שבה המידע הזה נחסם בפני גופים חיצוניים. ניסאן מוזכרת במסמך שהועבר לקונגרס.

המסמך נמסר על ידי פייסבוק לוועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים בתגובה למאות שאלות שהציגו חברי הוועדה, שבפניה העיד המנכ"ל מארק צוקרברג באפריל. זוהי הפעם השנייה שבה החברה מגישה מסמכים בעקבות השאלות שבהן נתקל צוקרברג בקונגרס: ביוני העבירה פייסבוק 450 עמודים של תשובות לשתי ועדות בסנאט. היא התחמקה מכמה שאלות על השפעתה וכוחה בשוק, וסיפקה כמה פרטים על המידע שהיא אוספת על המשתמשים שלה.