ח"כ בירן מקדמת הקמת מאגר תמונות ח"כים ללא זכויות יוצרים

סוכנות הצילום פלאש 90 הגישה תביעות נגד חברי הכנסת בשל הפרת זכויות בתמונותיהם • כעת, ח"כ בירן מהמחנה הציוני מקדמת יוזמה שתאפשר לח"כים ולעוזרים שלהם להשתמש בתמונות שהם צילמו בעצמם

מיכל בירן / צילום: מיכל בירן
מיכל בירן / צילום: מיכל בירן

לפני מספר חודשים נחשפו ב"גלובס" תביעות סוכנות הצילום פלאש 90 נגד חברי כנסת ושרים בגין הפרת זכויות היוצרים בתמונותיהם. הבעיה היא רחבה מאוד, בעיקר בשל הצורך של ח״כים להעלות ברשתות החברתיות צילומים עצמיים מן הישיבות בועדות ו/או תמונות שונות של פעילות ציבורית, בהפגנות או בעצרות.

פלאש 90 המשיכו בכל התקופה לעמוד על זכויות היוצרים ולהיאבק בבתי המשפט במספר רב של תיקים כדי לקבל הכרה ותשלום עבור עבודת הצלמים של הסוכנות, שמסתובבים בכנסת ובאירועים פומביים ומנציחים את נבחרי הציבור. אחת הטענות שהעלו חברי הכנסת, נגד התביעה, הייתה בנוגע לכך שמדובר בצילומים של הח״כים בעת עבודתם השוטפת ולכן זכויות היוצרים על הצילומים צריכות להיות שלהם, וזאת על אף שהצלמים המתעדים מועסקים על ידי סוכנות צילום פרטית-מסחרית.

חברת הכנסת מיכל בירן (המחנה הציוני) החליטה היום (ב') להציע לחבריה לסיעה יוזמה שיתופית שתפתור את הבעיה. היא מקימה עבור חבריה מאגר תמונות מפלגתי-סיעתי שיתופי וזאת כדי להקל על חבריה לסיעה. המאגר יקום באמצעות תוכנה כמו דרופבוקס או תוכנה דומה ולחברי הכנסת ויועציהם תינתן האפשרות לחלוק ביחד תמונות וצילומים של כולם. ״זה נעשה על מנת להקל את עבודת חברי הכנסת בזמן שהוויכוח המשפטי מתנהל״, אומרת בירן.

באמצעות דרופבוקס ניתן ליצור קובץ/מרחב חברתי בו כל המשתתפים יכולים להעלות ולהוריד תמונות. המרחב הזה עשוי להיות פתוח בפני עשרות אנשים (תלוי במספר המשתתפים) אך סגור בפני הציבור הרחב. לסיעת המחנה הציוני 24 ח״כים, אם כל היועצים והדוברים יעלו למאגר את התמונות של חברי הכנסת של הסיעה, יוכלו הח״כים לבחור במהירות וביעילות תמונות רבות כדי להשתמש בהן ברשתות החברתיות. חברי הכנסת והיועצים העובדים עמם, יצטרכו להתחייב שמדובר בצילומים שהם צילמו בעצמם ולא בצילומים שהושגו תוך הפרת זכויות של צלמים.

״בתקופה האחרונה חברי כנסת מכל סיעות הבית נתבעים על ידי חברות שונות על שימוש בתמונות שמסתובבות ברשת. השימוש שחברי הכנסת עושים בתמונות הוא בעיקר ברשתות החברתיות. את התמונות שיועלו למאגר השיתופי של חברי המחנה הציוני, יצלמו ויעלו העוזרים הפרלמנטריים ופעילים שונים. התמונות יהיו של דמויות ורגעים במשכן. מהלך זה יבטיח את היכולת של חברי הכנסת להמשיך ולהשתמש ברשתות החברתיות ללא הפרת זכויות יוצרים וללא חשש מתביעות״, אומרת בירן.

בירן העלתה היום את הרעיון בפני חברי סיעתה במהלך הישיבה השבועית בכנסת.