הבעלים של "סקס אדיר" לא ויתר: סגירת אתר הזנות תושהה

שלא כבעלים של אתרי זנות אחרים, שרון דגני התייצב בביהמ"ש כדי להגן על האתר שבבעלותו • דגני טען כי הבקשות לסגירת אתרי הסקס הישראליים אינן חוקתיות ולקוחות "ממשטרים חשוכים" • השופט בני שגיא קבע כי האתר לא ייסגר בחודשים הקרובים, וזאת כדי לאפשר לבעליו להתגונן כראוי

שרון דגני / צילום באדיבות  ynet
שרון דגני / צילום באדיבות ynet

בפעם הראשונה מאז הוכרז המאבק של רשויות האכיפה נגד ספקי שירותי הזנות המרכזיים בארץ בזירת האינטרנט, אחד האתרים שעלו על הכוונת משיב מלחמה. בעלי אתר "סקס אדיר", אשר הפרקליטות ביקשה להסיר מהרשת את האתר שהוא מנהל, התייצב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי להגן על האתר שבבעלותו, שלא כמו בעלי אתרים דומים שנמנעו לעשות כן.

האיש טען, בין היתר, כי יש להפסיק את השיח הצבוע סביב נושא הסקס בישראל, וכי הבקשות לסגירת אתרי הסקס הישראליים אינן חוקתיות ולקוחות "ממשטרים חשוכים", שמחליטים מה מוסרי ומה לא. עוד טען בעל האתר כי לאור חקירה פלילית המתנהלת נגדו במקביל באותו עניין - פרסום שירותי זנות - יש לדחות את ההליך האזרחי עד שיתאפשר לו להתגונן כראוי.

בית המשפט האזין בקשב לטענות העקרוניות שהעלה בעל אתר הסקס; וקבע לבסוף כי האתר לא ייסגר בחצי השנה הקרובה, עד שבעליו יוכל להתגונן כראוי מפני הבקשה לסגירת האתר, בתום החקירה הפלילית נגדו.

מדובר בפעם הראשונה שבה נדחית בקשת הפרקליטות להסרת אתר אינטרנט ישראלי מכוח חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף בספטמבר אשתקד. מאז כניסת החוק לתוקף, הוגשו 13 בקשות להסרה או להגבלת גישה אל אתרים המפרסמים שירותי זנות, ועד כה כולן התקבלו. 

המאבק בזירה הווירטואלית מתנהל זה תקופה. במסגרת זו הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה בחודשים האחרונים שורה של בקשות לחייב ספקיות שירות ואחסון אינטרנט, להסיר או להגביל גישה לאתרים מפירי חוק. האתרים האחרונים שעלו על המוקד הם שניים מהאתרים המרכזיים והמשמעותיים בישראל בתחום שירותי הסקס ברשת, שאליהם גולשים עשרות אלפי אנשים מדי חודש.

מדובר באתר האינטרנט "סקס אדיר (www.sexadir.co.il) , שבבעלות שרון דגני מראשון-לציון; וב-4 אתרים נוספים המזוהים עמו, המפרסמים שירותים של מתן זנות לכאורה. במקביל, הוגשה בקשה להגבלת גישה לאתר האינטרנט "סקס פורום" (www.sexforum.co.il) , שבו, לטענת הפרקליטות, נוהגים צרכני זנות לפרסם את התרשמותם מנשים המספקות שירותי מין בתשלום.

תעשיית הזנות
 תעשיית הזנות

"חוק תקדימי ואנטי-חוקתי"

בבקשות של הפרקליטות, שהוגשו באמצעות עו"ד איתי גוהר, נטען כי האתר "סקס פורום" היה בעבר חלק מפורטל צריכת הזנות "סקס אדיר" ועמד לאחרונה במרכז ביקורת ציבורית, כאשר בדף הפייסבוק "When he pays" פורסמו ציטוטים מתוך חוות-הדעת שהעלו צרכני הזנות. בחוות-הדעת נכללו התייחסויות מחפיצות ומבזות לנשים בזנות, תוך התייחסות להופעתן החיצונית, לרמת השירותיות שלהן בתחום הזנות, ל"שמחת החיים" שהן הפגינו תוך כדי מעשה הזנות, לרמת השחיקה שלהן מה"עבודה". כן נכללו בפורום תיאורים אנטומיים של איבריהן המוצנעים של הנשים בזנות.

הבקשה נקבעה לדיון בסוף יוני, בפני השופט בני שגיא, ונדמה היה כי בדומה ל-13 הבקשות הקודמות שהוגשו, גם היא תסתיים בצו "כמבוקש". אולם שרון דגני הפתיע את הפרקליטות והתייצב לדיון, כשהוא מצויד בעורכי הדין ירון בן-יוסף ושילה ענבר. ההפתעה לא הסתיימה בהתייצבותו, אלא גם בטענות שהעלו באי-כוחו במהלך הדיון, ובהן טענות חמורות נגד התנהלות הפרקליטות המבקשת את סגירת האתר.

כך, בין היתר, טען עו"ד בן-יוסף כי "זו הפעם הראשונה שבה התייצב בעל האתר, בלי להסתתר או להתחבא תוך הצהרה חד-משמעית - 'נכון, אני הבעלים של סקס אדיר, ואנחנו אתר למבוגרים'". לדבריו, אתר למבוגרים, כשמו כן הוא. "כפי ההגדרה, 'אתר למבוגרים' מיועד למבוגרים בלבד. קרי - הכניסה היא מעל גיל 18, ובאתר עצמו יש תיאור ותמונות של סקס, וזה מותר במדינת ישראל.

"למקרא הבקשה, עם כל הכבוד לחבריי, בקשה כזו לקוחה ממשטרים חשוכים, שבהם לטעמה של המדינה, יש לשים סטופ מסוים על כל מה שנקרא מוסר ושכמותו... אנו נמצאים ב-2018, מדובר בחוק תקדימי, אנטי-חוקתי. יש כאן כמה סעיפים שהם דרמטיים... הסמכות שניתנה לבית המשפט היא פגיעה בזכויות של חופש העיסוק, חופש הביטוי. להוריד מאתר האינטרנט את המתבקש - זה חד-משמעי פגיעה שורשית בחופש הביטוי".

עו"ד בן-יוסף אף ציין בפני בית המשפט כי ב-11 ביוני, מועד הגשת בקשת חסימת אתר "סקס אדיר" על-ידי הפרקליטות, עוכב דגני לחקירה במחלק המוסר של ימ"ר תל-אביב (המלווה על-ידי צוות אחר בפרקליטות המדינה ולא על-ידי מחלקת הסייבר שהגישה את בקשת סגירת האתר) ונחקר במשך ימים ארוכים מבוקר עד לילה בנוגע לאתר שבבעלותו.

לדברי הסנגור, "דרך המלך" לבירור הטענות נגד דגני היא החקירה המשטרתית ולא ההליך המנוהל לסגירת האתר. דגני טען בחקירה כי הוא מנהל פלטפורמה אינטרנטית לפרסום שירותים חוקיים, ולא אתר לאספקת שירותי זנות. לדבריו, מדובר למשל על מסז'ים.

עוד לדברי עו"ד בן-יוסף בדיון - "אני בעצמי יזמתי פנייה למשטרה וגם לפרקליטות המדינה, בואו תעזרו לנו. אם לכם יש מידע או אינפורמציה לגבי מודעה מסוימת שהיא מודעת זנות, נוריד אותה. אני פלטפורמה אינטרנטית, זה משרד פרסום אינטרנטי, ולא חלילה בית בושת. אנשים עם חדרים פרטיים מפרסמים אצלי, וכן בלוגרים על סקס. נכנס לשם קהל שרק רוצה למצוא את זה".

עו"ד שילה ענבר, המייצגת את דגני יחד עם בן-יוסף, הוסיפה על דברים אלה כי "בפעם הראשונה יש כאן דיון לגופו של עניין בחוק החדש (חוק סמכויות לשם מניעת ביצוע עבירות באמצעות אתר אינטרנט, שנכנס לתוקף בספטמבר אשתקד, ומאפשר לתובע מוסמך לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צווים להסרת אתרי אינטרנט המאוחסנים על גבי פלטפורמות אירוח בישראל. א' ל"ו).

"זה חוק שהוא לא סתם עוד כלי משחק בארגז הכלים האכפתי, זה לא טיעון לחוק העונשין, אלא חוק המעניק סמכות עצומה לבית המשפט לפגוע בחופש העיסוק והביטוי, על דרך של מניעה מוקדמת - צנזורה".

עוד טענה ענבר כי "אין ספק, כי התכנים באתרים הם כנראה לא לטעמם של חבריי ושל בית המשפט, אבל חופש הביטוי משתרע גם עליהם".

מעבר לכך, באי-כוחו של דגני טענו כי לאור החקירה הפלילית הוא אינו יכול להמציא את כל המסמכים והראיות להוכחת הגנתו, והעובדה שאינו מנהל אתר למתן שירותי זנות (אלה נתפסו על-ידי המשטרה).

השופט בני שגיא שמע את הטענות במשך שעה ארוכה, ואלה לא נפלו על אוזניים ערלות. לדבריו, "לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים, התברר כי במקביל לצעדים המשפטיים שנקטה המבקשת בבקשה זו, ננקטו נגד המשיב 1 (דגני, א' ל"ו) אף צעדים במישור הפלילי, דהיינו - נפתחה חקירה פלילית נגדו בהקשר לאתרים שבבעלותו. במסגרת החקירה, ועל כך אין חולק, נתפסו מחשביו, וכן נתפסו קלסרים רבים במשרדו של המשיב 1, ובהינתן העובדה כי מדובר בחקירה מתנהלת - המשיב 1 אינו חשוף לאותם חומרים שנתפסו עד מתן החלטה ביחס לחקירה הפלילית".

השופט הוסיף וציין בהחלטתו כי יש ממש בטענתו של דגני כי תפיסת החומרים במסגרת החקירה הפלילית פוגעת ביכולתו להתגונן בבקשה לסגירת האתר בבעלותו. "אין מניעה משפטית לכאורה לנקוט את שני ההליכים במקביל, אולם פעולה מעין זו יוצרת קשיים במישורים אחרים, כפי שהבהרתי".

בנסיבות אלה, וכדי לאפשר לדגני להתגונן באופן ראוי בהליך, קבע השופט כי יש להשהות את הדיון בבקשה לסגירת אתר "סקס אדיר" למשך 6 חודשים, "אשר במהלכם, וכך ניתן לקוות, תסתיים החקירה הפלילית, ותינתן החלטה ביחס לסגירת התיק או להגשת כתב אישום".

"כך או כך", קבע השופט שגיא, "משתינתן החלטה, צפוי המשיב לקבל את חומרי החקירה, וניתן יהיה לקיים דיון כהלכתו בפניי, ללא פגיעה בזכויותיו הדיוניות של המשיב, לרבות בזכותו להליך הוגן".

השופט הוסיף כי ככל שהחקירה הפלילית תסתיים במועד מוקדם יותר, ותתקבל החלטה ביחס לתוצאותיה, ניתן יהיה להקדים את הדיון.

המאבק נגד אתרי סקס ושירותי זנות - המילה האחרונה טרם נאמרה

השינוי שחל בתעשיית המין אשר נשלטה בעבר על-ידי העולם התחתון והסרסורים, אך הפכה זה מכבר ל"ענף עסקי" המופעל על-ידי גורמים המפעילים אתרי מין באינטרנט, הוליד לאחרונה מאבק כולל ומשולב - כלכלי, פלילי ומינהלי - שמנהלות רשויות האכיפה נגד תעשיית הזנות בישראל בכלל, ונגד התרחבותה לאינטרנט בפרט.

על הרקע הזה הגישה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה שורה של בקשות בחודשים האחרונים - לחייב ספקיות שירות ואחסון אינטרנט, להסיר או להגביל גישה לאתרים מפירי חוק, כאשר השאלות שהמאבק הזה מעלות מצד המדינה לא פשוטות, ובהן - האם מדובר במלחמה אבודה, אשר במסגרתה המדינה תרדוף אחר צללים, ולא תצליח לאתר את מפעילי ובעלי האתרים? האם על כל אתר שייסגר ייפתח אתר חדש? ועוד.

השופט ציון קאפח מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, החתום על ההחלטה הראשונה והתקדימית, למתן צו הגבלה נגד אתר האינטרנט sex777.net המפרסם שירותי זנות, ציין בהחלטתו כי "יש להודות כי לאור טבעה של רשת האינטרנט, ובכלל כך הקלות שבה ניתן להקים אתרי אינטרנט חדשים, לשנות את מיקומם או לעקוף את המגבלות הטכניות, אף אחד מן האמצעים שנזכרו אינו אמצעי חסימה הרמטי המבטיח את השגת המטרה שבהפעלתו, בבחינה 'פושט צורה ולובש צורה". 

יחד עם זאת קבע השופט קאפח,כי אין בכך הצדקה ל"הרמת ידיים" מצד רשויות אכיפת החוק.

כעת, בעקבות הדיון בפני השופט בני שגיא, נכנסו לזירה שאלות לא פשוטות בנוגע למאבק הזה, גם מכיוון האתרים עצמם, ובהן השאלה אם מדובר בחוק לא מידתי ולא חוקתי, הפוגע בחופש העיסוק וחופש הביטוי? ומהו נטל ההוכחה שבו על המדינה לעמוד על-מנת שייסגר אתר הנחשב לכזה המפרסם שירותי זנות? האם די בכך שבעל האתר יסיר פרסומים בעייתיים? כיצד ניתן לאזן בין זכויותיו לזכות המדינה והציבור? ועוד.

הדיון הזה נדחה בשלב זה (למשך חצי שנה, או עד לתום החקירה הפלילית בעניינו של בעלי אתר "סקס אדיר"), אך כפי הנראה עוד לא נאמרה השורה התחתונה במאבק הזה.