פשרה בגרמניה: יוקמו מרכזי מיון למבקשי מקלט בגבול אוסטריה

בקשות המקלט ייבדקו במרכזים אלה באופן מהיר, ותתקבל החלטה בתוך כמה שבועות אם לאפשר למבקשים להיכנס לגרמניה, או לעמוד בפני גירוש • "ההסכם מאפשר לי להמשיך ולכהן במשרד הפנים", הודיע זיהופר אמש בתום הפגישה לכלי התקשורת, שעקבו בדריכות בימים האחרונים אחרי הדרמה הפוליטית שהתנהלה בין מינכן לברלין

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הפנים הורסט זיהופר / רויטרס
קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הפנים הורסט זיהופר / רויטרס

בתום שעות ארוכות של דיונים, ואחרי משבר שאיים להפיל את ממשלת גרמניה, הגיעו אתמול קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר הפנים הורסט זיהופר להסכמה בנושא מדיניות הפליטים של גרמניה. שר הפנים כבר הגיש את התפטרותו שלשום בערב, אולם לאחר הפצרות מצד חברי מפלגתו, השעה אותה עד לפגישה המכרעת עם קאנצלרית גרמניה אתמול, שנמשכה עד הלילה. "ההסכם מאפשר לי להמשיך ולכהן במשרד הפנים", הודיע זיהופר אמש בתום הפגישה לכלי התקשורת, שעקבו בדריכות בימים האחרונים אחרי הדרמה הפוליטית שהתנהלה בין מינכן לברלין.

לפי ההסכם שפורסם, תקים ממשלת גרמניה "מרכזי מעבר" בצד הגרמני של הגבול הגרמני-אוסטרי, שבהם ירוכזו מבקשי מקלט ופליטים שכבר נרשמו במדינות אחרות באיחוד האירופי, ואותם יהיה להם אסור לעזוב. בקשות המקלט שלהם ייבדקו במרכזים אלה באופן מהיר, ותתקבל החלטה בתוך כמה שבועות אם לאפשר להם להיכנס לגרמניה, או לעמוד בפני גירוש. בנוגע לגירוש מבקשי מקלט שכבר נרשמו במדינות אחרות באירופה - הדרישה המרכזית של זיהופר במהלך כל המשבר - נקבע כי הדבר ייעשה רק על בסיס הסכם עם המדינות, ובמיוחד עם אוסטריה, ולא באופן חד-צדדי.

"צריך עוד לבנות את המרכזים, צריך לגבש הסכמים, ייקח זמן רב עד שמבקש המקלט הראשון יידחה בגבול גרמניה", העריך המגזין הגרמני "דר שפיגל" בניתוח של ההסכם. כתביו ציינו כי בלטה העובדה שמרקל וזיהופר לא עמדו אמש יחד מול מצלמות הטלוויזיה, כפי שנהגו לעשות בעבר, אלא עידכנו את התקשורת בנפרד על ההסכם, שחותם יממה סוערת בפוליטיקה הגרמנית שאיימה על הברית ההיסטורית בין ה-CSU, מפלגתו של זיהופר, ל-CDU, המפלגה שבראשה עומדת מרקל.

כעת נותר לראות אם הסוציאל-דמוקרטים השותפים לקואליציה יקבלו את ההסכם, ומה תהיה תגובת איטליה ואוסטריה, שתי מדינות בעלות מדיניות מובהקת נגד הגירה, לרעיון לגבש עמן הסכמים שיאפשרו החזרת מבקשי מקלט שנדחו לשטחן. בעבור הקאנצלרית מרקל, שכמעט לא ידעה יום של רגיעה פוליטית מאז הבחירות בספטמבר 2017, ונאלצה להתמודד עם משבר אחר משבר סביב מדיניות ההגירה והעימות עם ארה"ב ומדינות בתוך האיחוד האירופי, ההסכם קונה קצת שקט. "המשבר נמנע, אבל הפצעים העמוקים שיצר בין המפלגות נשארים", כתב ה"שפיגל".