בעלי יוטרייד לביהמ"ש: "סייעתי לטדי שגיא באקזיט באנגליה"

השופטת איריס לושי-עבודי שחררה את אביב טלמור, בעלי יוטרייד לשעבר, מהמעצר בו היה נתון זה 28 יום, למרות חוסר שיתוף-הפעולה מצדו • בדיון אתמול התברר כי טלמור המשיך להוציא כספים מחשבונות בנק בחו"ל, גם לאחר שנפתחו נגדו הליכי פשיטת רגל • קבוצת שגיא: "לא מכירים את האיש"

אביב טלמור / צילום: שלומי יוסף
אביב טלמור / צילום: שלומי יוסף

"כל הזמן תדע. אם אתה לא משתף פעולה, המאסר מרחף מעליך. היום לא הרגשתי עדיין שאתה משתף פעולה" - כך הזהירה אתמול (ג') שופטת בית המשפט המחוזי, איריס לושי-עבודי, את אביב טלמור, בעלי יוטרייד לשעבר החשוד בהונאת משקיעים, רגע לפני שהחליטה לשחרר אותו ממעצר בו שהה ב-28 הימים האחרונים. טלמור נעצר בהוראת לושי-עבודי לאחר שלא שיתף פעולה עם בית המשפט במסגרת הניסיונות לאתר כספים שהעלים על-מנת לפרוע את חובותיו למשקיעים.

בהחלטתה לשחררו ממעצרו ציינה השופטת כי "הרושם שהצטייר מהתנהלותו של החייב ומחקירתו בפניי בדיונים הקודמים היה כי החייב אינו משתף פעולה ואינו מגלה רצון כן ואמיתי לפרוע את חובותיו לנושיו ולו מקצתם, ואף לא למסור את מלוא המידע המבוקש על-ידי המנהל המיוחד".

במסגרת הדיון אתמול התבררו "פרטים" על כך שטלמור המשיך להוציא כספים מחשבונות בנק בחו"ל גם לאחר שנפתחו נגדו הליכי פשיטת הרגל, וכן טלמור העלה לפתע סיפור על כך שהוא סייע לאיש העסקים המיליארדר טדי שגיא באקזיט שהיה לו באנגליה. 

מקבוצת שגיא נמסר: "האיש והעסקה הנטענת לא מוכרים לנו". 

פרשת יוטרייד, חברת השקעות שפעלה בזירת האלגו-טריידינג (מסחר רובוטי ללא התערבות אדם), פרצה ב-2015 בעקבות סדרת תחקירים ב"גלובס" על תלונות של משקיעים כי הם אינם יכולים למשוך את כספם מהחברה. לפי ממצאי החקירה, טלמור השתמש בעשרות מיליוני שקלים מכספי הלקוחות למטרות אישיות לרבות לעסקיו האחרים, וזאת בין היתר תוך שימוש באנשי-קש. 

יוטרייד
 יוטרייד

שילם רק 300 שקל

מחקירת רשות ניירות ערך עלה כי נמצאה תשתית ראייתית מספקת למעורבותם של טלמור ואחרים לביצוע עבירות על חוק ניירות ערך ועל חוק העונשין. באפריל אשתקד עברה הפרשה להכרעת הפרקליטות, בשאלה אם להגיש כתב אישום נגד טלמור. זאת, בחשד להונאת משקיעים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

במקביל התנהל נגד יוטרייד וטלמור תיק פירוק החברה שקרסה ופשיטת רגל אישית נגד טלמור. בפברואר 2016 הוציא נשיא המחוזי תל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, צו כינוס נכסים לטלמור, שבמסגרתו נקבע כי עליו לשלם תשלום חודשי לקופת כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) בסך של 3,500 שקל, וכן להגיש למנהל המיוחד וכונס נכסים לנכסיו - עו"ד אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק ושות' - דוח על מצבת נכסיו הכנסותיו, הוצאותיו על-פי דין.

מאז מתן צו הכינוס ועד אתמול לא שילם טלמור ולו שקל לקופת הכינוס (למעט סך של 300 שקל ששילם במאי האחרון לקופה). עוד התברר כי במשך חודשים ארוכים לא המציא טלמור אסמכתאות ודוחות למנהל המיוחד, וכי עו"ד עפראי נאלץ "לרדוף" אחרי טלמור.

ההוראה על מעצרו של טלמור במסגרת הליכי הפירוק ופשיטת הרגל (ולא במסגרת ההליך הפלילי המתנהל נגדו במקביל) ניתנה על-ידי השופטת לושי-עבודי, לאחר שגילתה כי טלמור מסתיר פרטים מבית המשפט. באחד הדיונים שהתקיימו בפני השופטת דרשה לושי-עבודי מטלמור להוציא את כל מה שיש לו בכיסים ולהניח על שולחנה - דבר שהוביל ל"תגליות" בנוגע להתנהלותו הכלכלית של טלמור ופרטים שטלמור לא חשף בפני בית המשפט. בין היתר נמצאו בכיסיו של טלמור מסמכים, מהם עלה כי הוא מחזיק בפרטי כרטיס אשראי של אמו בחשבון המתנהל בארץ, בבנק הפועלים, וזאת בליווי הקוד הסודי; וכן כרטיס אשראי בחשבון המתנהל על-שמו בבנק לוידס באנגליה, אשר לטענתו אינו פעיל.

בנוסף, נמצאה בכיס של טלמור רשימה בכתב-ידו, בה נכללו "צרכיו" ודברים שלטענתו ביקש לרכוש, בהם "אשל נסיעות" ו"קופה קטנה", "פינוקים" (לגביהם הסביר שמדובר באוכל שהוא רוכש וכספים למוניות ואוטובוסים ולרכישת אוכל ושתייה ברכבת) ותשלומים למגשרים, ל"פרופסור ברומא", ל"צימר פעם בחודש לכל המשפחה", ל"טלפון חדש", ל"שיפוצניק" ועוד.

מסמך נוסף שנמצא היה מסמך שטלמור ערך בכתב-ידו והכיל סיכום פגישה שנערכה בינו לבין באת-כוחו ובאת-כוחה של רעייתו, בו רשם מהי הטקטיקה שיש לנקוט בתיק פשיטת הרגל. בין היתר ציין טלמור כי יש מקום להימנע מקבלת עזרה של המשפחה באמצעות החשבון, וכי הכול חייב להיות במזומן.

על הרקע הזה קבעה לושי-עבודי כי טלמור "אינו משתף פעולה ופועל באופן אקטיבי להסתרת עמדה מנושיו וכן מסתיר מידע על נכסים וכספים, והכול שעה שאינו משלם דבר לקופה" - והורתה על מעצרו למשך 14 ימים, ובהמשך ל-14 ימים נוספים.

מסר מהשופטת לפרקליטות

לקראת הדיון שהתקיים אתמול הגישה באת-כוחו של טלמור, עו"ד שלוה פוטשניק, הודעה ממנה עולה כי במהלך הזמן שבו שהה טלמור במאסר נעשו מאמצים על-ידה על-מנת להציג מסמכים בפני המנהל המיוחד אשר נוגעים לחשבון הבנק בלוידס, אנגליה, וכן נעשה מאמץ לגייס סך של 10,000 שקל לצורך סילוק חלק מחוב הפיגורים. עורכת הדין של טלמור אף הציגה התחייבות בשמה של רעיתו של טלמור, תמר, לשלם לקופת הכינוס סך של 100 אלף שקל בגין חוב הפיגורים בתיק, זאת באמצעות נטילת משכנתא על חלקה של הרעייה בבית המגורים המשותף.

ואולם, אשתו של טלמור לא התייצבה אתמול לדיון (דבר שעורר ביקורת מצד השופטת), והתברר כי נבצר ממנה ליטול הלוואה, כשלטענת עו"ד פוטשניק הלוואה זו תוסדר כפוף לאישור של בית משפט של פשיטת הרגל. בנוסף, התברר בדיון כי עו"ד פוטשניק מסרה את תדפיסי החשבון הבנק בלוידס לידי המנהל המיוחד, ומהם עולה כי הוצאו כספים בשיעור של אלפי לירות שטרלינג על-ידי טלמור מהחשבון, לאחר מתן צו הכינוס.

עו"ד עידו עינת ממשרדו של המנהל המיוחד בתיק טען בדיון כי מדובר בכמה אלפי פאונד שהוציא טלמור מהחשבון בחודש. "אני רואה שב-8.2.16 יש תשלום של 1,600 פאונד לאופיר טורס, וב-17.2.16 יש תשלום בסך של 5,000 פאונד", טען.

השופטת ציינה בהחלטתה כי טלמור לא הסביר מהו "שביל הזהב" של הכסף שיצא מהחשבון, אך החליטה לשחררו בכל זאת, תוך חיובו בהפקדת סך של 10,000 שקל לקופת הכינוס על-ידי רעייתו (הכספים הופקדו שעה קלה לאחר הדיון). בנוסף, ניתנה ארכה לרעייתו של טלמור להמציא התחייבות חתומה המעידה על התחייבותה לשאת בתשלום הפיגורים בסך של כ-100 אלף שקל מחלקה בדירת המגורים וארכה לטלמור לגבש מתווה לפדיון חלקו בדירת המגורים. אם לא יוגש מתווה כאמור, השופטת הודיעה כי תורה על מימוש הדירה.

בנוסף, השופטת שלחה מסר לפרקליטות כי החומר המצוי בידה במסגרת התיק הפלילי דרוש גם להליך האזרחי. "מאחר שחלק נכבד מהחומר והמידע שנתפס בידיו של החייב והנוגע להתנהלותו הכלכלית עובר לקריסת החברות שבבעלותו מצוי בידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, נראה כי יש מקום שהפרקליטות תבחן אפשרות להעביר חלק מהחומרים לידי המנהל המיוחד על-מנת לסייע לו בחקירתו בתחום האזרחי. זאת, כמובן, בכפוף לכך שלא יהיה בהעברת החומרים כדי לפגוע בחקירה הפלילית", נכתב בהחלטה. 

טלמור: "לא גנבתי שום שקל מיוטרייד לכיסי הפרטי. אני לא מחביא כסף"

טלמור הובא אתמול ממעצרו לדיון על-ידי שב"ס ונחקר הן על-ידי עו"ד עינת והן על-ידי השופטת. בין היתר נשאל טלמור למי שייך חשבון בנק בלוידס אנגליה, שממנו, כפי שהתברר, הוצאו כספים גם לאחר פתיחת הליך פשיטת הרגל; וזאת, לאחר שטען פעם אחת כי מדובר בחשבון של אמו ופעם בחשבון שלו.

בתשובה סיפר טלמור לבית המשפט סיפור על אקזיט שעשה עבור איש העסקים טדי שגיא. "החשבון שמדברים עליו בלוידס, זה חשבון שלי. אני גרתי בלונדון, עשיתי אקזיט לטדי שגיא של 1.2 מיליון דולר או פאונד, אני לא זוכר. סמנכ"ל הכספים העביר חצי ללונדון וחצי לארץ. כל ה-1.2 מיליון הכנסתי ליוטרייד והצהרתי על זה בניירות ערך", העיד.

במסמך שהתגלה בכיסו של טלמור ובו פרטי חשבונות בנק הרשומים על-שם אמו ואחותו, כתב טלמור כי קיים "שביל זהב" להעברת כספים. בדיון אתמול נשאל טלמור "מהו אותו שביל זהב", והשיב כי מדובר בניסוח של עורכת הדין של אשתו, עו"ד ריקי אופק. "זה ציטוט של מה שהיא אמרה", העיד. "ישבתי עם עורכת הדין, והיא אמרה לי שהם מחפשים את שביל הזהב של הכסף. היא ניסתה לעשות סדר בבלגן. לא זוכר מתי. לדעתי זה היה ב-14 יום שישבתי. הייתי מבולבל, אני לא מבין איך נקלעתי לסיטואציה הזו".

עוד הוסיף טלמור כי מעולם לא גנב כסף לכיסו. "אני לא גנבתי שום שקל מיוטרייד לכיסי הפרטי. עבר כסף מהחשבון הפרטי שלי, מיליונים, לא עשרות. שביל הזהב של הכסף זה מונח משפטי שריקי הסבירה לי מה מחפשים אחריי. אני כתבתי את המילים מילה במילה. לא גנבתי שקל לכיסי הפרטי... היא הסבירה לי שהצד השני - הכנ"ר, המפרק, אתם - בטוחים שאני מחביא כסף ורוצים לראות אם אני מחביא, אבל אני לא מחביא".

טלמור אף הפנה אצבע מאשימה לעבר הרשויות וטען כי "הסערה המשפטית" שגרמו הובילה לאובדן כספי המשקיעים. "החל מאפריל 2015 הועברו הכספים לתוך הפעילות הישראלית, 300,000 דולר בממוצע, העסק היה פעיל, מכונה שעובדת, יכלה לשלם לכל הנושים, וזה היה הרעיון מלכתחילה. החלק הזה היה בריא", טען.

עוד הוסיף טלמור: "גרתי 3 שנים בלונדון, עברתי מסניף לסניף כדי להגדיל את הפעילות הבינלאומית. הבנתי שבארץ התקרה נשברה, ובחו"ל אני יכול לגדול, זו הסיבה שנסעתי מתוך מטרה להחיות את החברה ולהציל. כל הכספים שאני טוען שהעברתי, הזרמתי לטובת העסק כדי להחיות אותו".

על רקע הדברים הורתה השופטת על טלמור להמציא תדפיסי החשבון של הבנק באנגליה החל מדצמבר 2014 ועד היום.

מקבוצת שגיא נמסר: "האיש והעסקה הנטענת לא מוכרים לנו".