גולדמן זאקס ומורגן סטנלי נכשלו במבחן העמידות השנתי

אנשי הבנק המרכזי בישרו למנהלי הבנקים כי לא עמדו בדרישות והציעו להם אופציית פשרה חסרת תקדים שתזכה אותם בציון "עובר על-תנאי" ותמנע מהם כישלון מביך • מדובר על סטייה מהקו הנוקשה של הפד בשנים האחרונות ובסימן ברור לשינוי בסביבה הרגולטורית של הבנקים מאז כניסת הנשיא טראמפ לתפקידו

לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס / צילום: רויטרס
לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן זאקס / צילום: רויטרס

עובדים בפדרל ריזרב מסרו לבנקים גולדמן זאקס ומורגן סטנלי כי הם צפויים להיכשל בחלק ממבחן העמידות השנתי שלהם בלחצים, אבל הציעו להם עסקה שתמנע כישלון ישיר ותאפשר להם להמשיך לשלם מיליארדי דולרים לבעלי המניות.

בשיחות טלפון למנהלים בשני הבנקים הענקיים מוול סטריט, הרגולטורים בבנק המרכזי מסרו להם שכדי לעבור את המבחנים במלואם, הם יצטרכו לקצץ כמעט במחצית את סכום הדיבידנדים שהם תכננו להעביר לבעלי המניות שלהם, 16 מיליארד דולר, לפי מקורות יודעי דבר.

אבל אנשי הפד העניקו לבנקים אופציה חסרת תקדים: אם הם יסכימו להקפיא את התשלומים ברמה מסוימת, הם יקבלו "ציון מעבר על-תנאי" במבחני העמידות ויימנעו מכישלון מביך. שני הבנקים קיבלו את האופציה לחלק לבעלי המניות סכום מצרפי של 13 מיליארד דולר, או כ-5 מיליארד דולר יותר מכפי שהם יכלו לחלק לבעלי המניות אילו היו מחליטים להיבחן מחדש ולקבל ציון מעבר.

האופציה החדשה הזו גם משפרת מדידה של רווחיות שהיא אחד הפרמטרים שקובעים את שכרם של המנכ"לים של שני הבנקים, לויד בלנקפיין מגולדמן זאקס וג'יימס גורמן ממורגן סטנלי.

הסידור הזה הוא הראשון מסוגו בשמונה השנים שבהן מתנהלים מבחני העמידות של הבנקים. זהו גם אחד הסימנים הברורים לשינוי בסביבה הרגולטורית של הבנקים, שציפו ליחס עדין יותר מצד וושינגטון מאז כניסתו לתפקיד של הנשיא דונלד טראמפ.

"שופטי משחק חדשים, כללים חדשים", כתבה חברת הייעוץ העסקי PwC בסקירה בנושא זה.

הסבב הנוכחי של מבחני העמידות לבנים נערך באחריות רנדל קוורלס, עורך דין לשעבר בוול סטריט שהתמנה בשנה שעברה למפקח החדש על הבנקים בפדרל ריזרב.

גולדמן ומורגן סטנלי נכשלו בחלק הכמותי של המבחן, שבודק אם רמת ההון הבנקאי נשארת מעל הדרישות הפיקוחיות. החלק הכמותי הזה בודק שאלות סובייקטיביות יותר, כמו איכות הנתונים הפנימיים של הבנק ואיכות מועצת המנהלים שלו.

נכונות הפד להתפשר עם הבנקים היא סטייה מהקו הנוקשה שלו בשנים אחרונות. ב-2014, לדוגמה, הבנק המרכזי העניק לסיטיגרופ ציון נכשל, ומנהלי הבנק הזה הצטרכו לצאת מגדרם כדי להתייחס לטענות של הפד. באותה שנה נכשל גם זיונס בנקורפ ממדינת יוטה בחלק הכמותי של המבחן. כמו במקרה של גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, הבנק הזה יכול היה לשמור על רמת התשלום לבעלי המניות מהשנה הקודמת, אבל קיבל את הציון נכשל בבחינה.

המבחן של 2018 לבנקים היה הקשה ביותר עד כה, עם תרחיש היפותטי של 10% אבטלה, שוקי הון קורסים והפסדי הלוואות נוסקים.

ההחלטה לסייע לבנקים בעמידה במבחנים התקבלה פה חד במועצת המנהלים של הפד.

מבחני העמידות, שהם אולי הסימן הבולט ביותר להידוק הפיקוח על וול סטריט בעקבות המשבר של 2008, משתנים באופן שעוזר לבנקים. הפד העניק השנה פטור מהמבחנים לשלוש חברות פיננסיות בעלות נכסים של פחות מ-100 מיליארד דולר, לפי חוק הבנקאות החדש. הטיפול שלו בגולדמן זאקס ומורגן סטנלי, וכן בחברת הקרנות סטייט סטריט, שגם היא לא עמדה בדרישות ההון בתנאי לחץ, מראה שהפד נוקט גישה גמישה יותר למה שהיה עד כה מבחן בינארי ("עובר או לא עובר").

"הפד היה נדיב מאוד", אמר ארתור אנגולו, מנהל חברה פיננסית קטנה ולשעבר עובד בפד. הוא הוסיף שהפשרה שהציע הבנק המרכזי בחלק הכמותי של מבחן העמידות הייתה "מדרון חלקלק פוטנציאלי".

סוכנויות פיקוח שמנוהלות על ידי מינויים של טראמפ מקילות חוקים גם בדרכים אחרות. לאחרונה עלו הצעות להקל את חוק וולקר, שמגביל את יכולת הסוחרים בבנקים לבצע הימורים גדולים. כן מתוכננים שינויים שיוכלו להקל על הבנקים לעמוד בדרישות הלוואות ולהפחית את קנסות אי-ציות ל"חוק ההשקעה מחדש בקהילה", שמחייב בנקים להלוות לשכונות עניות.

העסקה עם הפדרל ריזרב אינה רק חיובית לגולדמן זאקס ולמורגן סטנלי. המשקיעים רוצים שהבנקים הללו יגדילו את הדיבידנדים ואת קניית המניות חזרה בכל שנה שבה הרווחים עולים, ולא ישאירו את התשלומים הללו ללא שינוי. אבל שני המוסדות הללו נהנו מההצעה של הפד בהשוואה למה שהיה עליהם לשלם למשקיעים כדי לעבור את מבחן העמידות בדרך המקובלת.

אילו הבנקים היו צריכים לעמוד ביחס ההון המינימלי שדורש הפד, היה עליהם להקציב רק מיליארד דולר לקנייה חזרה של מניות מהמשקיעים, במקום 5 מיליארד דולר שהפד אישר להם לבסוף, לפי המקורות יודעי הדבר.