"כמחצית מכלל נושאי המשרה השיפוטית בישראל הן נשים"

נשיאת ביהמ"ש העליון אמרה את הדברים בטקס השבעת השופטים החדשים, בהתייחסה ל"פרשת המסרונים" • בירכה על מינוי השופטת הראשונה מהעדה הדרוזית, סאוסן אלקאסם: "היום אנו עושים היסטוריה"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף
נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ניצלה את טקס השבעת השופטים שהתקיים היום (ד') בבית הנשיא כדי לטהר את האווירה על רקע על האירועים האחרונים שהעיבו על מערכת המשפט, ובהם "פרשת המסרונים", שבה השופטת רונית פוזננסקי-כץ והתובע ערן שחם-שביט החליפו ביניהם הודעות וואטסאפ, ואשר בעקבותיה פרסמה הנשיאה בראשית השבוע נוהל האוסר על שופטים להיות בקשר עם תובעים מחוץ לבית המשפט.

"הרשות השופטת פועלת בשקיפות, כפי שהיא מחויבת לעשות, ועליה להתמיד בכך על-מנת לשמר ולחזק את אמון הציבור בה. כמו כן מחויבת מערכת בתי המשפט לקבל ולהפנים ביקורת עניינית, ועליה לתת מענה הולם, מקצועי ומהיר ככל הניתן לליקויים מערכתיים ככל שאלה מתגלים", אמרה הנשיאה תוך התייחסות ל"פרשת המסרונים".

חיות פירטה את ההליכים בפרשה וציינה כי "בחודש פברואר השנה הגשנו שרת המשפטים ואני בקשת בירור משותפת לנציב תלונות הציבור על שופטים בעניינה של השופטת פוזננסקי-כץ. בהחלטתו המליץ הנציב כי שרת המשפטים תגיש קובלנה בפני בית דין משמעתי נגד השופטת, וכך אכן נעשה. הליך זה עדיין תלוי ועומד".

השופטת ניצלה את הבמה כדי "להאניש" את מערכת המשפט בפני הציבור ולהראות כי היא נגישה, מקבלת ביקורת ומפיקה לקחים. בין היתר התייחסה הנשיאה לטיפול בהמלצת הנציב כי תבחן את הכשלים המערכתיים שהתגלו בבדיקה שערך. "בעקבות כך הקמתי צוות בדיקה פנימי בראשות שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון, עמו נמנו הנשיאות רויטל יפה-כץ ועינת רון. הצוות קיים בחינה יסודית ומעמיקה לקביעת מתכונת ממשק עבודה אחיד בין גורמי התביעה והחקירה ובין בתי המשפט טרם הגשת כתב אישום. המלצות הצוות הוגשו לי ביום 15.4.2018, ובעקבותיהן גובשה הוראת נוהל שפרסמתי השבוע".

בהנחיה מורה הנשיאה לשופטים כי הקשר בין השופט ובין גורמי החקירה והתביעה וכל גורם המופיע בפניו בבקשות השונות יתקיים אך ורק במהלך הדיון המתקיים בפני השופטים. חיות הבהירה לשופטים כי עליהם להימנע מכל קשר ישיר או בלתי פורמלי אחר עם התובעים או גורמי החקירה (זאת, בניגוד למצב שהתרחש בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ לתובע ערן שחם-שביט, שבו תקשרו השניים ביניהם באופן ישיר ללא ידיעת הצדדים).

חיות ציינה כי ההנחיה תיכנס לתוקף בעוד כחודשיים, והוסיפה כי "תהליך זה של הפקת לקחים, שתחילתו בהחלטת הנציב מחודש פברואר השנה וסופו בפרסום הנוהל, יש בו כדי להדגים כי המערכת שלנו קשובה לביקורת ופועלת באופן יסודי ומקצועי לתיקון הטעון תיקון".

במסגרת הטקס שהתקיים הבוקר הושבעו לשפיטה 9 שופטים ושופטות ו-6 רשמים בכירים ורשמות בכירות, שנבחרו לכהונתם על-ידי הוועדה לבחירת שופטים בתהליך מיון והערכה יסודי ומקצועי. חיות פנתה אל השופטים החדשים ואמרה: "אנו השופטים מחויבים לכללי האתיקה לשופטים כנוסחם המעודכן משנת 2007, אשר מן הראוי כי אתם השופטות, השופטים, הרשמות והרשמים הבכירים המתמנים היום, תלמדו ותקפידו לקיימם. ההקפדה על כללי האתיקה חשובה לא רק לגבי התנהלותו של כל שופט ושופט הוא כשלעצמו. עלינו לזכור כי אנו השופטים ערבים זה לזה, וכי האופן שבו אנו מתנהלים כשופטים מקרין על תדמיתה ועל מעמדה של מערכת בתי המשפט כולה".

"היום אנו עושים היסטוריה"

עוד התייחסה נשיאת העליון להרכב השופטים החדשים שנבחרו, וביניהם שופטת מהעדה הדרוזית, השופטת סאוסן אלקאסם, שנבחרה לכהן בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה. "אחד העקרונות המנחים את הוועדה בבואה לבחור שופטים ורשמים בכירים בישראל, הוא העיקרון שלפיו הרכב השופטים במערכת אמור לשקף ככל הניתן את פני החברה", אמר הנשיאה והוסיפה כי "בטקס המתקיים כאן היום אנו עושים היסטוריה. לראשונה בתולדות המערכת מתמנה לכס השיפוט שופטת מקרב העדה הדרוזית - השופטת סאוסן אלקאסם". 

השופטת הדרוזית הראשונה סאווסאן / צילום: שלומי יוסף
 השופטת הדרוזית הראשונה סאווסאן / צילום: שלומי יוסף

לדברי חיות, "בחירתה של השופטת אלקאסם שבה וממחישה את העובדה שמערכת בתי המשפט בישראל היא סמל לדו-קיום. בבתי המשפט מכהנים שופטים יהודים לצד ערבים, דתיים לצד חילוניים, מוסלמים לצד נוצריים ודרוזים. מערכת בתי המשפט אף משמשת דוגמה למימוש הערך של שוויון מגדרי - כמחצית מכלל נושאי המשרה השיפוטית בישראל הן נשים, ועתה נבחרה לראשונה גם שופטת מקרב העדה הדרוזית.

"הפסיפס האנושי המרהיב הזה המרכיב את מערכת בתי המשפט, לא רק במשרות השיפוט אלא גם בקרב עובדי המינהל, פועל כתף אל כתף, בכל ימות השנה, מתוך מחויבות עמוקה להגן ולשמור על ערכי היסוד של החברה שלנו, ובראשם שלטון החוק, הזכות להליך הוגן, הזכות לחירות, לשוויון ולצדק לכל אדם באשר הוא אדם". 

כל השופטים החדשים מבית הדין לעבודה שמונו היום / צילום: שלומי יוסף
 כל השופטים החדשים מבית הדין לעבודה שמונו היום / צילום: שלומי יוסף