אגד | בלעדי

דלויט תכין הערכת שווי לאגד לצורך מכירת 50% בעתיד

מהלך המכירה לידי משקיע אסטרטגי מתוכנן לצאת לפועל בשנה הבאה • בחודש שעבר סוכם עם המדינה על הפיכת הקואופרטיב הוותיק לחברה עסקית וביצוע שינוי מבני באגד

פירמת הייעוץ דלויט נבחרה לצורך הכנת הערכת שווי לקואופרטיב התחבורה אגד, וזאת כדי לקדם מהלך מכירה של עד 50% ממניותיו לידי משקיע אסטרטגי, כך נודע ל"גלובס". מהלך המכירה מתוכנן לצאת לפועל בשנה הבאה. 

בחודש שעבר סיכמה המדינה עם אגד על הפיכת הקואופרטיב הוותיק לחברה עסקית, והכנסת שותף אסטרטגי שיחזיק בנתח משמעותי ממניות החברה. מדובר בתהליך דומה לזה שעבר בהצלחה המתחרה הוותיק דן, כיום חברה פרטית המציגה רווחיות תפעולית.

המדינה ניצלה את חתימת הסכם הסובסידיה החדש עם אגד כדי לקדם את השינוי המבני בקואופרטיב, בתמורה להתחייבות מצידה להמשיך ולסבסד את פעילותו בעשר השנים הקרובות בסכום המוערך בכמיליארד שקל לשנה. בנוסף סוכם על השלמת מהלך הפתיחה לתחרות של הקווים שמפעיל אגד, באופן שיביא לסיום הבלעדיות של החברה בכל הארץ עד שנת 2030. כן סוכם על פרישה מרצון של כ-3,100 עובדים ותיקים (דור א') ועל מכירת חלקה של אגד בחברת הבת, אגד תעבורה.

מקווים להגבלת השליטה של החברים בניהול

אגד נשלט למעשה על-ידי חברי הקואופרטיב (דור א') ונחשב לגוף לא יעיל ובזבזני בהתנהלותו הכספית. רמת השירות של אגד זכתה בשנים האחרונות לביקורות לא מחמיאות מצד ארגוני צרכנים כמו "15 דקות". באוצר טוענים זה שנים שהסיבה לכל היא בעיות ניהוליות המתבטאות במנגנון ניהולי מנופח והוצאות שכר מופרזות, בעיקר לעובדים ותיקים. ההנחה היא שבתהליך הפיכת הקואופרטיב לחברה ישונו ההסכמים ותוגבל השליטה של חברי הקואופרטיב בניהולה השוטף של החברה העתידית.

אגד מחזיק כיום בנתח שוק של כ-35% ונהנה מבלעדיות מוחלטת בהפעלת קווים באזור ירושלים ובאזורי הפריפריה. על פי ההסכם, ייפתחו לתחרות הקווים באזור ירושלים, הנחשבים רווחיים יותר. בשנים האחרונות אגד מנסה להיכנס לתחום הרכבות הקלות, ורשם הישג משמעותי כשזכה בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב שיחל לפעול ב-2021. כן מתמודד הקואופרטיב גם על הפעלת קווי רכבת קלה בירושלים, אולם התמודדותו עוררה התנגדות בוועדת המכרזים, שהמליצה לרשות להגבלים עסקיים לפסול אותו. החלטת הרשות טרם התקבלה.