הלילה: הגרלה ל-4,300 דירות מוזלות של מחיר למשתכן

ההגרלה הגדולה החמישית של מחיר למשתכן תיפתח להרשמה הלילה • במקביל, ל"גלובס" נודע כי בכוונת מטה הדיור לפרסם הגרלה גדולה נוספת גם בחודש ספטמבר שתכלול כ-5,200 יחידות דיור

פרויקט דירות להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפי
פרויקט דירות להשכרה ברעננה / צילום: תמר מצפי

ההגרלה הגדולה החמישית של מחיר למשתכן תיפתח הלילה (ד') להרשמה על-ידי מטה הדיור באוצר ומשרד הבינוי והשיכון - כך נודע ל"גלובס". הגרלה זו תכלול כ-4,300 יחידות דיור בסך-הכול.

עוד נודע ל"גלובס" כי במשרד היו יכולים לפרסם הגרלה גדולה יותר בכל הקשור למספר יחידות הדיור, אולם קיבלו החלטה לפצל את ההגרלה לשתי הגרלות נפרדות. כך, הלילה צפויה להיפתח ההרשמה להגרלה הגדולה החמישית, ובספטמבר צפויה הגרלה גדולה שישית שתכלול כ-5,200 יחידות דיור מוזלות נוספות.

בין השיקולים לפיצול ההגרלה לשתי הגרלות היא זמינות הקרקע לבנייה במגרשים מסוימים, כך שבהגרלה הקרובה ישתתפו מגרשים שיחסית זמינים בטווח זמן סביר, בעוד שאר יחידות הדיור יידחו להגרלה הגדולה בספטמבר. עוד מסבירים גורמים שקשורים להחלטה האמורה כי גם ההסכם שנחתם בין המדינה לקרן קיסריה, שעתיד לאפשר שיווק של כ-2,000 יחידות דיור, השפיע על קבלת ההחלטה לפיצול ההגרלות.

בנקודה זו חשוב להוסיף כי פיצול ההגרלה הגדולה הנוכחית לשתי הגרלות, אחת כעת ואחת בספטמבר, תשרת את משרד האוצר גם במישור נוסף, והוא המישור הפסיכולוגי. ההגרלות הגדולות משפיעות על הענף כולו כאשר הן גורמות להאטה משמעותית ברכישות בשוק החופשי. ככל שההגרלות הגדולות יימשכו, כך גם האפקט הפסיכולוגי האמור יימשך וככל הנראה גם ההאטה ברכישות.

עוד נציין כי ההגרלה הנוכחית שתכלול 4,300 יחידות דיור, וגם זו שאחריה שתכלול ככל הנראה כ-5,200 יחידות דיור, יהיו ההגרלות הגדולות ה"קטנות ביותר", כאשר כל ההגרלות הקודמות כללו היקפים גדולים יותר של יחידות דיור מוזלות. עובדה זו קשורה גם לעובדה שמספר גדול יותר של מכרזים נסגר ללא מציעים (בפריפריה), וקצב השיווק נמוך יותר.

ההגרלה הגדולה הנוכחית עתידה לכלול דירות מוזלות ב-16 יישובים סך הכל. מדובר ביישובים: רמת גן, אשקלון, בית שמש, רמלה, רעננה, נהריה, פרדס חנה, קריית אונו, אור יהודה, דימונה, גדרה, מגדל העמק, זיכרון יעקב, יוקנעם עלית, טירת הכרמל, בית אל. בארבעה יישובים מתוך הרשימה (בית אל, יוקנעם עילית, זיכרון יעקב, קריית אונו) זו הפעם הראשונה שדירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן יוגרלו ביישוב.

במקביל, בהגרלה הגדולה שתתקיים בספטמבר צפויים להיכלל בין היתר היישובים: תל אביב (מתחם מכבי יפו), אור עקיבא (פרויקט אור ים), באר יעקב, רמלה, נצרת עלית, יוקנעם עלית, בית אריה, נהריה ועוד. חשוב לציין כי חלק מהמכרזים הללו טרם נסגרו ומדובר בהערכה בלבד.

בדומה להגרלות הגדולות הקודמות, הזכאים לדירה יוכלו להירשם להגרלות בשלוש ערים שונות במקביל. ממשרד האוצר נמסר כי: "הזוגות הצעירים והמשפחות שיזכו בהגרלה הגדולה יקבלו זכות מוקנית לדירה בישראל במחיר מופחת במאות אלפי שקלים בממוצע ממחיר השוק".עוד נמסר כי: "כללי ההשתתפות בהגרלה הגדולה זהים לאלו החלים על נרשמי מחיר למשתכן וייעשו באמצעות הרשמה להגרלות באתר dira.moch.gov.il. עם זאת, להבדיל מהגרלות רגילות של מחיר למשתכן, מאפשרת ההגרלה הגדולה לכל זכאי להירשם לפרויקטים שונים בעד שלושה יישובים במקביל, וזאת על מנת להגדיל את סיכויי הזכייה ביישוב שבו הוא מעוניין לגור ולאפשר לו לבסס את חייו במקום המועדף עליו. ההגרלה הגדולה מגדילה את סיכויי הזכייה ומאפשרת להירשם ליותר מפרויקט אחד ביישוב. ההרשמה להגרלה הגדולה תהיה פתוחה למשך כעשרה ימים, הלילה (ד') בחצות ועד ל-14.7.18 הודעות אישיות בדבר זכייתם בדירה יימסרו לזוכים ב-31.7.18. במידה שלא מומשה הזכות לדירה במסגרת ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, יוכלו הזכאים שנותרו להירשם להגרלה גדולה נוספת של אלפי יחידות דיור נוספות שצפויה להתקיים בחודש ספטמבר 2018". עוד נציין כי ההגרלה הגדולה מיועדת לזכאי סדרה א' וסדרה ב' של מחיר למשתכן, כאשר לזכאי סדרה א' עדיין ניתנת עדיפות על פני זכאי הסדרה השנייה.