פינטק, סייבר או שאולי בכלל קנאביס? אל תהמרו, תפזרו

ההבטחה הגדולה הטמונה במניות של חברות הפועלות בתחומים לוהטים כמו סייבר, קנאביס, רובוטיקה, פינטק ובינה מלאכותית, מפתה לא מעט משקיעים • על איזה מהתחומים האלה כדאי להמר? • מדריך קרנות נאמנות

אל תמהרו תפזרו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אל תמהרו תפזרו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

על השאלה איך ייראה העולם בעוד 5 או 10 שנים, רובנו עדיין לא יודעים לענות, אבל אין ספק כי כמה מהמגמות המובילות של השנים האחרונות, צפויות לתפוס חלק נכבד משגרת היום שלנו ולשנות את החיים כפי שאנו מכירים.

כבר היום רבות מהתעשיות סביבנו מתנהלות באופן שונה מהדרך שבה פעלו רק לפני שנים בודדות וקצב ההתפתחות רק צפוי להתגבר - במידה רבה בזכות ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה: מבינה מלאכותית ועד מחשבי על וביג דאטה, מפינטק ועד סייבר, משינוי הרגלי הקניות ועד הדרך שבה אנחנו מתניידים באמצעות רכב אוטונומי.

על רקע הצמיחה המהירה מאוד של רבים מהתחומים האלה, אין פלא כי בשוק ההון להוטים המשקיעים לנסות ולהצליח לאתר את התעשייה שתפגין את הצמיחה המהירה ביותר. השווקים הפיננסיים מאפשרים כיום חשיפה לכמעט כל תחום כזה, דרך השקעה ישירה במניות של חברות בתתי הסקטורים האלה או דרך קרנות סל (ETF), המאפשרות חשיפה למדדים חדשים העוקבים אחרי סל של חברות כאלה.

עם זאת, ברוב המקרים מדובר בחברות קטנות, שרובן עדיין רחוקות מלהיות רווחיות, ללא היסטוריה של ביצועים מוכחים ועם עתיד עתיר פוטנציאל אך גם סיכון לא מבוטל, כך שהתוצאה היא שרבים מתתי-הסקטורים האלה מתאפיינים בתנודתיות גדולה מאוד. מניות אלה עשויות לעלות בעשרות אחוזים בתוך חודשים ספורים, אך גם לרדת את כל הדרך בחזרה תוך תקופה קצרה. משקיעים מתוחכמים בעלי כיסים עמוקים יודעים אולי להתמודד עם תנודתיות כזו, אך רוב המשקיעים לא ישרדו אותה וייתכן כי הפתרון עבורם טמון דווקא בשילוב חשיפה רחבה לתתי-סקטורים שונים, באופן כזה שעל ירידה באחד מהם תפצה עלייה באחרים.

הביצועים של סקטורים לוהטים בתקופה האחרונה
 הביצועים של סקטורים לוהטים בתקופה האחרונה

רשימת התחומים בעלי הפוטנציאל להפגין צמיחה מטאורית בשנים הקרובות ארוכה מאוד. הנה כמה שניתן להיחשף אליהם ישירות או דרך פיזור נאות באמצעות שוק ההון:

פינטק: כשהטכנולוגיה מגיעה לפיננסים

הפינטק, שילוב של המילים "פיננסים" ו"טכנולוגיה", הוא אחד הלהיטים של השנים האחרונות, שכן ברור כי הטכנולוגיה צפויה לשנות מהקצה לקצה את אחד הענפים הוותיקים בעולם. כולנו כבר היום עושים לא מעט פעולות בחשבון הבנק דרך הטלפון הסלולרי או מעבירים כסף דרך אפליקציות שיתופיות. ניהול תיק השקעות דיגיטלי הוא אחד התחומים הצומחים בתעשייה הפיננסית, כאשר בעולם מנוהלים כבר מעל 250 מיליארד דולר דרך חברות הפועלות בתחום ההשקעה הרובוטית ומודלי השקעה מתוחכמים.

בשנים הבאות, אנו צפויים לראות מעבר של תשלומים ביותר ויותר תחומים לאינטרנט ולסלולר. גם החברות הוותיקות מזהות את הפוטנציאל הרב הטמון בתחום. באחרונה הודיעה ויזה העולמית על תוכנית להשקעת 100 מיליון דולר במיזמי פינטק באירופה ובישראל ולפי נתוני חברת המחקר KPMG, באירופה לבדה השקיעו ב-2017 חברות בפינטק כ-4.7 מילארד דולר.

בתחום האשראי אנו רואים בשנים האחרונות צמיחה של חברות בתחומי ההלוואות בין צרכנים (P2P), בראשן חברות כמו LendingClub ופרוספר, שגדלות הודות למעבר של צרכנים מהבנקאות המסורתית לפלטפורמות החדשות האלה. 10 החברות הגדולות בתחום כבר העניקו הלוואות של מעל 16 מיליארד דולר, לפי נתונים של גולדמן זאקס.

לתחום הזה נכנסים גם המטבעות הדיגיטליים כמובן, המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין - תחום שצפוי להיכנס לחיינו מכיוונים נוספים רבים.

מניות הסקטור הזה עלו בשנה האחרונה ביותר מ-40%, אך הפגינו תנודתיות לא מעטה כאשר במהלך סוף ינואר, למשל, ירדו ביותר מ-10% בתוך ימים בודדים.

סייבר: השנה שהקפיצה את ההשקעה

שתי מתקפות הענק של 2017 (WannaCry שנעלה מאות אלפי מחשבים בעולם ומתקפת הכופר Not Petya) הובילו לקפיצת מדרגה בהשקעות סייבר מצד רבות מהחברות, הארגונים והמדינות בשנה החולפת. על פי הערכת חברות המחקר IDC וגרטנר, היקף ההשקעה של חברות בתחום הסייבר הסתכם ב-2017 בכ-90 מיליארד דולר וצפוי להגיע עד 2020 לכ-110 מיליארד דולר בשנה.

לפי ההערכות כיום, הנזק הכולל של פשעי סייבר צפוי להגיע לכ-6 טריליון דולר עד שנת 2021, לעומת אומדן של 3 טריליון דולר ב-2015. הנתון הזה לכשעצמו הוא אחד התמריצים הגדולים של חברות להגדיל את ההשקעה בהתגוננות מפני מתקפות סייבר. הסכומים האלה לא כוללים תחומים כמו האינטרנט של הדברים (IOT), מערכות בקרה לאבטחה בתעשייה, מערכות אבטחת רכבים וקטגוריות סייבר נוספות. ההוצאה המצרפית על מוצרי סייבר ושירותים צפויה להסתכם במעל 1 טריליון דולר בחמש השנים שבין 2017 ועד 2021, לפי חברות המחקר.

מניות הסייבר עלו במחצית הראשונה בכמעט 20%, למרות שתת הסקטור הזה נסחר במכפילים גבוהים של מעל 30 וחברות רבות בו עדיין מפסידות. גם כאן התנודתיות לעיתים חדה, כאשר רגע לפני סוף המחצית הראשונה הן הספיקו לרדת בכ-6% בתוך פחות משבועיים.

רכב אוטונומי: חוסך בזמן ובחיי אדם

רבים נוטים להמעיט בערך של הרכב האוטונומי ולצפות שכל מה שהוא יעשה זה לחסוך בזמן ולאפשר לנו לעבוד ולבצע מטלות אחרות בזמן הנסיעה, כמו שניתן כיום לעשות בזמן הנסיעה בתחבורה הציבורית. אבל הרכב האוטונומי טומן בחובו מהפכה גדולה הרבה יותר.

מעל 90% מהתאונות בארה"ב קשורות לגורם אנושי כלשהו ואם בעתיד הגורם הזה ייעלם, ניתן יהיה להציל יותר אנשים מאשר נהרגו במלחמת וייטנאם, לפי הפורום הכלכלי העולמי. ההערכה היא שעד שנת 2026, 10% מכל כלי הרכב בארה"ב יהיו אוטונומיים, מה שיוביל לא רק לפחות תאונות דרכים אלא גם לייעול כל מערך התחבורה. לפי התחזית של הפורום הכלכלי העולמי, עד 2026 תוקם העיר הראשונה עם מעל 50 אלף תושבים ללא מערכת רמזורים.

חברות ענק רבות מתחרות ביניהן מי תהיה הראשונה שתוציא לשוק את המוצר המושלם - ובהן חברות הייטק כגוגל ואובר, אך גם יצרניות רכב כמו וולוו, ניסאן, ג'נרל מוטורס, אאודי וטסלה. גם אינטל, שרכשה את מובילאיי הישראלית, מתכננת להיעזר בה במסגרת פיתוח מכונית העתיד.

קניות באינטרנט: לא צריך לצאת מהבית

ב-2017 הסתכמו הקניות באינטרנט ברחבי העולם ב-2.3 טריליון דולר ועד 2021 צפוי סכום זה לגדול ל-4.88 טריליון דולר, לפני נתוני Statista המספק מידע כלכלי בתחומים שונים. זה עשור ויותר שתחום המסחר באינטרנט גדל והולך משנה לשנה וגם בשוק המקומי אנו מרגישים היטב את הצמיחה הזו.

למגמת הרכישות באינטרנט יש השלכות רוחב על יצרנים, מרכזים מסחריים וגם על האינפלציה העולמית. סטארט-אפים וחברות רבות מעניקים שירותים שונים הקשורים במסחר מקוון, מאפשרים לקמעונאיות לזהות את צרכי הלקוח מראש, להציג בפניו מוצרים שהוא צפוי לאהוב, לספק חוות דעת של רוכשים אחרים, ולדאוג למשלוח מהיר ואמין. בארה"ב אנחנו כבר עדים לקניוני רפאים וקניונים שמוסבים לשימושים אחרים מאחר שהצרכנים כבר נטשו אותם מזמן.

הצמיחה המהירה של התחום הזה הובילה לזינוק מטאורי במניות שלו, במיוחד של חברות כמו אמזון שמפגינות צמיחה מהירה בפעילותן. בשנתיים האחרונות עלו מניות הסקטור הזה ב-80%, אך סטיית התקן של המניות האלה כמעט כפולה מזו של S&P 500. במהלך ינואר, למשל, איבד הסקטור כמעט 7% בתוך 4 ימים וכך גם במהלך מרץ.

בינה מלאכותית: הרובוטים עושים עבורנו יותר

הבינה המלאכותית (AI) כבר השיגה דריסת רגל בתחומים רבים בשנים האחרונות כמו איסוף וניתוח מידע על מחלות או תקשורת בין מכשירים חכמים. בשנים האחרונות גדלה ההשקעה בפיתוח רובוטים בעלי יכולות אנושיות לתעשיות ושירותים שונים, כמו ליווי וטיפול בקשישים.

בשנים הקרובות הפיתוחים האלה צפויים להתרחב גם בסיוע לקבלת החלטות בסקטור העסקי כמו מעבר לאלגוריתמים לניהול השקעות חכמות. זה יתאפשר הודות לפיתוח היכולות של הרובוטים ללמוד באופן עצמאי ממידע שהן מקבלות ולהסיק נתונים - כמו למשל מתן המלצות צפייה לצופי טלוויזיה על סמך סדרות וסרטים שאהבו בעבר, גילוי מוקדם של מחלות וניבוי הטיפול הטוב ביותר בהתבסס על נתונים אישיים של החולה.

באופן יחסי, בשנה האחרונה הביצועים של תת הסקטור הזה חלשים מהתחומים הדוהרים האחרים, עם עלייה של 16% בלבד מתחילת 2018 וזאת לנוכח ההתפתחות המאתגרת יותר של התחום. עם זאת, תחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה צפוי להשפיע על רבים מהתחומים האחרים המוזכרים כאן, יחד עם העובדה שיותר ויותר רובוטים צפויים להחליף בעשורים הקרובים משרות בתחומי הקמעונאות, הנהיגה, השמירה, סיוע אישי, הבישול והכנת אוכל מהיר, ומכאן פוטנציאל הצמיחה העצום שלו במבט קדימה.

רפואה: גנטיקה, ביולוגיה וקנאביס

פיענוח הגנום האנושי יחד עם העובדה שיצרניות התרופות מיצו במידה רבה את יכולת פיתוח התרופות הכימיות, הובילו להאצה של תחום פיתוח התרופות הביולוגיות ופתרונות יצירתיים אחרים. חברו לתחום הזה גם התרת השימוש בקנאביס כתרופה לגיטימית ביותר ויותר מדינות. תעשיית המריחואנה נחשבת לרווחיות ביותר, כאשר בקליפורניה, למשל, צפוי הענף לרשום הכנסות של 5.2 מיליארד דולר ב-2018. ישראל נחשבת לאחד המקומות המובילים בגידול מריחואנה לשימוש רפואי.

הביוטכנולוגיה והקנאביס הם שניים מהענפים הבולטים בביצועי המניות. העובדה שהקנאביס רק הגיע לשווקים הפיננסים בשנה האחרונה גרמה להייפ גדול בתחום. ב-12 החודשים האחרונים הסקטור עלה ב-80%, אבל מתחילת 2018 הוא ירד ב-10% וזה כבר אחרי התאוששות מסוימת במניות, כי בתחילת השנה הוא ירד ב-30%. לא רבים המשקיעים שמסוגלים להתמודד עם תנודתיות ברמה כזו.

התנודתיות הזו יכולה ללמד מצד אחד על ההזדמנות האדירה שיש בכל הסקטורים האלה, אך מנגד גם על התנודתיות שבהם, לפחות בטווח הקצר. כדי ליהנות מהעלייה במניות האלה מבלי להמר על תת סקטור בודד ולהצליח להתמודד עם עליות וירידות חדות בטווח הקצר, הפיזור עשוי ליצור תמהיל מנצח - גם להיחשף לכמה שיותר תחומים, גם להרוויח בתשואה וגם להוריד תנודתיות. אל תהמרו, תפזרו. 

הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע