תאריך יעד שאפתני להשקת המיזוג של רשת וערוץ 10

בעלי המניות חתמו על הסכם המיזוג המלא וקבעו שהערוץ הממוזג יפעל החל מה-30 לספטמבר באפיק 13 • כעת הכדור עובר למגרשה של הממונה על ההגבלים, שבדיקתה עשויה להימשך מספר חודשים

אבי צבי / צילום: אודי פורטל
אבי צבי / צילום: אודי פורטל

תאריך היעד לתחילת הפעלת ערוץ הטלוויזיה הממוזג שיפעילו רשת וערוץ 10 נקבע ל-30 בספטמבר, כלומר בעוד פחות משלושה חודשים, כך נודע ל"גלובס". אמש חתמו בעלי המניות על הסכם המיזוג המלא ביניהן, וקבעו שהערוץ הממוזג ישדר באפיק 13, שבו משדרת כיום רשת.

תאריך היעד הזה הוא כמובן שאפתני גם בשל ההיערכות הנדרשת כדי להוציא לדרך את הגוף הממוזג, ובעיקר על רקע ההמתנה לתשובת רשות ההגבלים, שהבדיקה שהיא עתידה לקיים בנושא עשויה לקחת מספר חודשים. בעקבות החתימה אתמול על ההסכם היום כבר הוגשו לרשות המסמכים לצורך בדיקה, וזו תוכל להתחיל כעת בבחינה היסודית של המהלך, לאחר שעד כה הסתפקה רק בבדיקה מקדמית ובבקשת התייחסויות מהגורמים השונים שצפויים להיות מושפעים ממנו.

בהודעה לתקשורת שהוצאה אתמול במשותף מטעמן של שתי החברות, נכתב כי אחת ההסכמות שאליהן הגיעו הצדדים היא שהדירקטוריון של הגוף הממוזג יהיה מקצועי, כלומר לא יישבו בו בעלי המניות עצמם אלא נציגים מטעמם.

לפי הערכות, גם המהלך הזה קשור, לפחות בחלקו, לניסיון לזכות לתמיכת הממונה, ולהפיג חששות מאופי הערוץ הממוזג. בהקשר זה צריך להזכיר כי חברות החדשות בשני הערוצים, גם "החדשות" שאמורה לעבור לשליטה מלאה של קשת וגם "חדשות 10", בנויות ממילא בהתאם לחוק במבנה נפרד שבו 40% מהדירקטורים, כולל היו"ר, הם נציגי ציבור. גם ניסיון העבר מוכיח שיכולת ההתערבות של בעלי השליטה בערוצים בנעשה בהם היא נמוכה יחסית.

מסר לעובדים: אל תפרשו

אתמול עם פרסום ההודעה הרשמית כתב מנכ"ל רשת, אבי צבי, לעובדים כי "אני בטוח שחלק מהעובדים, הספקים, הטאלנטים והמנהלים (בשתי החברות), עוברים תקופה של הגדרות מחדש: תחילה - הפיצול; מאז - התחרות; וכעת - המיזוג הקרב, המייצר אתגרים, דיונים, שמועות ותקוות בכל הצדדים. אני סומך על כל אחד ואחת מכם/ן להמשיך ולהתרכז בעבודה ובמשימות היומיומיות שלו, ולעדכן את משאבי אנוש או המנהל הישיר בכל שאלה והתלבטות שיש לו או לעובדיו.

"אני סומך על בעלי המניות שיצליחו להגיע להסכם הטוב לכל הצדדים, כולל לעובדים, אני סומך על הרגולטורים השונים שיאשרו את הדרוש אישור במהירות ויסכמו את תקופת האי ודאות בשוק כולו".

צבי אף שלח בדבריו מסר לעובדי ערוץ עשר, שעומדים, אולי, "להיבלע" בתוך הערוץ הממוזג, וחוששים מפיטורים בהיקף משמעותי. "אני ער לאנשים המוכשרים בערוץ 10 אשר מחוסר ודאות ומחוסר היכולת שלנו לדבר איתם ישירות בשלב זה נמצאים בהתלבטויות וחלקם אף עוזבים. זה חבל לי וזה חבל למיזוג - אין לי ספק כי החיבור בינינו יכול להיות שחר של מפת שידור חדשה", כתב צבי.

גם ההודעה מטעם בעלי המניות של שני הערוצים התייחסה לנושא העובדים ונכתב בה, בין היתר, כי "כשהנהלת הערוץ המאוחד תבנה את לוח השידורים ותאחד כוחות, היא תקבל מאיתנו רוח גבית לשמור על רוב מכריע של עובדי הערוצים הנוכחים".

המו"מ על חברת החדשות יצא לדרך

המשוכה המשמעותית שנותרה למיזוג לעבור היא אישור רשות הגבלים עסקיים. בעבר, עוד לפני הפנייה הרשמית של רשת וערוץ 10 לרשות, כבר התקיימו שיחות גישוש בין נציגי הערוצים לבין הממונה על הגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, ואלה התרשמו כי עמדתה הבסיסית של הלפרין היא של חוסר התלהבות, בלשון המעטה, ממתווה שבו יקטן שוק הטלוויזיה המסחרית משלושה שחקנים לשניים. זאת, למרות הדימום הכספי הכבד של שלושת הגופים, ועל אף שמהלך של מיזוג כזה לא יקטין את היצע החדשות הקיים - גם כיום פועלות רק שתי חברות חדשות מסחריות.

באופן רשמי, לאחר קבלת ההסכם המלא, לרשות ההגבלים יש 30 יום לאשרו, והיא יכולה לבקש הארכות זמן נוספות. לפי הערכות, ובהתאם לזמן שלקח לרשות לקבל החלטה סופית לגבי מיזוגים מרכזיים בתחומים אחרים, הבדיקה צפויה לקחת לכל הפחות מספר חודשים.

מכשול שני שעומד בדרכו של ההסכם הוא מכירת חלקה של רשת בחברת "החדשות" (50%) בה היא מחזיקה כיום במשותף יחד עם קשת. ל"גלובס" נודע כי המשא ומתן בין קשת לרשת כבר יצא לדרך. שלשום פורסם ב"גלובס" כי ככל הנראה, מכירת חלקה של רשת יעשה לפי שווי כולל לחברה של כ-300 מיליון שקל.

את רשת 13 ייצגו בעסקה עו"ד אלדד כורש ואורית ישראלי ממשרד עמית פולק מטלון. את ערוץ 10 ייצגו עו"ד יורם בונן וזהר ליס ממשרד פישר בכר חן.