לפיד מחכה בפינה לפיצוץ סביב חוק הגיוס

יו"ר יש עתיד הזהיר השבוע את ישראל ביתנו כי התפשרות על נוסח חוק הגיוס, שעבר בקריאה ראשונה, תגרור קמפיין אגרסיבי ועתיר משאבים מצדו, בקרב דוברי הרוסית • בינתיים, הסקרים המחמיאים לליכוד הם סיבה טובה לדאגה לשרים שקד בנט שנתניהו מתחזק על חשבונם • פרשנות

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

בלילה שבין שני לשלישי, סביב השעה 2 לפנות בוקר, שעה אחרי ההצבעה במליאת הכנסת על חוק הגיוס החדש, חלף ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, במסדרון הכנסת על פניו של יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב. "תקשיב רוברט", אמר לו לפיד (כך לדברי מי ששמע אותם במסדרון), "אנחנו שמנו מיליון ש"ח בצד לניהול קמפיין בקרב הציבור דוברי הרוסית. הכסף מוכן לקמפיין. אם אתם חוזרים מכם במילה או פסיק מתוך חוק הגיוס, אנחנו יוצאים לדרך".

לפיד אמר, את מה שמובן בזירה הפוליטית בחודשים האחרונים. הדרך של "יש עתיד" להשיא מנדטים נוספים היא בקניבליזם לתוך מאגר בעלי זכות ההצבעה דוברי הרוסית. יאיר לפיד לא מקדיש יותר מדי זמן לציבור הזה בשיגרה, ויש מי שמאמינים ששתי המפלגות הללו יתמזגו לקראת מערכת הבחירות הבאה, אולם יש זמן עד שנדע מתי יערכו הבחירות. בינתיים ניתן לנהל קמפיין רגשי ולהשיג תוצאות בסקרים.

שר הביטחון אביגדור ליברמן מדשדש בסקרים. הליכוד, כולנו ויש עתיד, כל אחת מן המפלגות האלה תנסה לטרגט את ציבור המצביעים שלו. כך, אם חוק הגיוס ירוכך יותר מגרסתו המחוררת שעברה השבוע, לפיד יעוט על השלל. הוא יציג לציבור הצעירים המשרתים ואנשי המילואים שבאים מקרב ציבור דוברי הרוסית את המאבק בין החילוניות הישראלית לעולם ההטבות וההקלות שמקבלים רק צעירים חרדים. זה היה האיום שלו אל מול אילטוב. ליברמן, חברו של לפיד לארוחות צהריים מצולמות ומשודרות במזנון הכנסת, יודע זאת גם הוא.

בקואליציה מנסים לרבע את המעגל

לקואליציה של נתניהו נותרו כשבועיים להתמודד עם השלב המכריע של חוק הגיוס. הקריאה השנייה והשלישית חייבת להתקיים בשבוע שיחל ב-16 ביולי, לכל המאוחר. חוק הגיוס תוקן בראשית הכנסת ה-20 , ונפסל על ידי בג"ץ בספטמבר 2017. לכנסת ניתנה שנה שלמה לתקן את החקיקה.

השנה הזו עומדת להסתיים בספטמבר הקרוב. הקואליציה מנסה לרבע את המעגל. בינתיים ליצמן יושב בצלע אחת של המרובע, ולא מוכן לדבר עם הצלע החופפת. ראש הממשלה נתניהו בונה על פניה לבג"ץ וקבלת צו הארכה למשך כחצי שנה, אך לא בטוח ששופטי העליון יסכימו לכך. אם הקואליציה של נתניהו לא השלימה את החקיקה הזו במהלך השנה שנקצבה להם, מדוע לסמוך על מבקשי הארכות שיעשו זאת בחצי שנה של לאחר מכן. ומאיזה טעם יבקשו את הדחיה? רק כי לא הצליחו להגיע להסכמה פוליטית בין המרובע למעגל?

לפיד עומד על דרישתו, שגרסת החוק בה הוא תמך בקריאה הראשונה, עם יעדי גיוס רכים הנגזרים מקצב צמיחת אוכלוסיה ולא משיעור עולה של מתגייסים, יהיה החוק הסופי. הוא בכלל לא צד לשחקנים הראשיים, ובכל זאת הגיש לנתניהו ולקואליציה שלו את המתנה הגדולה, תמיכת יש עתיד מאחורי חוק בלוף-גיוס-החובה. אך ליצמן ממשיך להתעקש. הוא הצביע נגד החקיקה הזו בקריאה הראשונה, ואם הניסוח ישאר כפי שהוא כיום, יצביע נגד החוק גם בקריאה השניה והשלישית.

ביום שני בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, נשאל שר הבטחון אבידור ליברמן על כך. "האם תתחייב שהחוק לא ישונה עוד בין הקריאות?". ליברמן הבטיח שמבחינה מהותית החוק לא ישונה. "אולי צריך יהיה לתקן טעוית סופר או משהו קטן, אבל לא יהיה שינוי בתוכן החוק", הוא אמר.

כיצד יגשרו על הפערים הפוליטיים? כששואלים את אנשיו של לפיד אם יתכן ש"יהדות התורה" תפרוש מן הממשלה ו"יש עתיד" תיכנס במקומה, כאשר יאיר לפיד זוכה בתפקיד שר החוץ הנחשק וחברי סיעתו מקבלים מטעמים ותפקידים, הם שוללים אופציה זו מכל וכל. אבל מי שעוקב אחרי תהפוכות הפוליטיקה הישראלית לא יפול מהכסא אם זה יקרה. דמיינו את מסיבת העיתונאים. תעשו את עצמכם מופתעים.

מצד שני, בהינתן שמפלגתו של ראש הממשלה, הליכוד, תמשיך להיות הגדולה והמובילה גם אחרי מערכת הבחירות הבאה - איזה אופציות נותרו ללפיד? מתישהו הוא יצטרך להתכנס, להתיישר ולשבת שם. הממשלה הנוכחית יכולה למשוך עד נובמבר 2019, ללפיד עדיין יש זמן. וד"ש לשאול מופז יו"ר קדימה שהיה שם לפניו (עם אותו החוק, אותה הדילמה והפירוק המהיר של אחרי כניסתו לממשלה).

בינתיים כלפי חוץ, זה לא הקו של לפיד. בסביבתו רוצים להינות מאפקט קריעה שייווצר בציר שבין יהדות התורה לישראל ביתנו. אם לא השבוע אז בעתיד הקרוב. ככל שינתן פומבי לריב בין שר הבטחון ליברמן לסגן השר ליצמן - כך לפיד ירוויח.

"אם הממשלה הזו תיפול, זה לא יקרה באמצעות הצבעת אי אמון של המחנה הציוני", נאמר השבוע ל"גלובס", "קריסה פנימית יכולה לקרות רק כתוצאה מפערים שלא ניתן לגשר עליהם בין הציבור החילוני של ליברמן לציבור החרדי של ליצמן והליכוד שאינו מסוגל להחליט". כלומר: אם ישונה נוסח חוק הגיוס בועדה אד-הוק שהקים ח"כ אמסלם, אז ליברמן יצטרך לפרוש או לספק תירוצים. אם לא ישונה נוסח החוק, ליצמן יחזור לטפס על העץ. כך או כך, חברי הכנסת של יש עתיד מכונסים מתחת לעץ כדי לתפוס בסליהם את הפירות שינשרו.

בציר אחר, היחסים בין יאיר לפיד לאבי גבאי, מתנהל מאבק על קולות המרכז-שמאל. לפיד החליט טקטית שלא להיגרר לבוץ. הוא לא הגיב לרוב הקריאות והטפות המוסר שקיבל מחברי הכנסת של המחנה הציוני. אולם דווקא בצד של המחנה הציוני נרשמה התאוששות מה. הריב המתוקשרי בין ח"כ עמיר פרץ לאבי גבאי, אופסן במגירה לעת עתה. הסקרים האחרונים הראו שהמחנה הציוני שב לעמוד על 15 מנדטים. הצבע חזר לפניו של גבאי. לא הכל רע. ההתקפות שלו נגד לפיד עבדו, ככל הנראה.

צמרת הליכוד מלוכדת ומחויכת

סקרים הם עניין של אווירה רגעית. הם אינם מלמדים הרבה על מערכת הבחירות הבאה. בבית של שמעון לנקרי, ראש עירית עכו נערך אתמול בלילה מפגש פעילים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה נתניהו ובכירי הליכוד, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השרה מירי רגב, השרה גילה גמליאל, השר איוב קרא וחברי הכנסת נורית קורן, דוד ביטן ואמיר אוחנה. האירוע שקדם למפגש היה טקס לציון יום השנה לפריצת כלא עכו.

כאשר נתניהו נכנס לבית הפרטי, חיכו לו המוני פעילים. צפופים כתף אל כתף על כסאות פלסטיק בסלון של לנקרי. ג"ינגל הליכוד נוגן ברקע. ראש הלשכה של לנקרי, ליזו אוחיון צילמה ושידרה את האירוע לייב.

"40 מנדטים!, 40 מנדטים!" צעקו הפעילים בניצוחה של חני בלוויס, אשת מצודת זאב התמידית. נתניהו מחויך וטוב לב, קיבל מחמאות קולניות לתיפקודו מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "היינו רוצים לשכפל אותך כדי שתוכל להמשיך במסעות המדיניים שלך וגם להיות בכל מקום בארץ במקביל", אמר לו אדלשטיין. "קשה לתאר את מה שראה"מ ומשפחתו עוברים בתקופה הזו... אבל הם לא יושבים בבית ובוכים אלא עושים ועושים", הוא אמר כשהוא מתייחס בעקיפין גם לשרה שישבה לצידו.

לנקרי הפליג בשבחים, לאשת ראש הממשלה, לחני בליוואס ולשאר הנוכחים. נתניהו שיגר לבבות ורודים וחיבוקים נוטפי רגש לכיוונו של דוד ביטן. "אהוב נפשי", הוא אמר לו, "אנחנו יודעים איזה ימים אתה עובר, אנחנו אוהבים אותך". השרים מירי רגב ואיוב קרא ישבו כתף אל כתף מחויכים, אף מילה על שידורי האירווזיון. הערב הסתיים בהליכה ענוגה של רגב ושרה נתניהו בסמוך לעיר העתיקה של עכו.

מפלגת השלטון מתכנסת, מתלכדת, ממסגרת את הפעילות ברוך, אהבה, וחברות אמת. דאגה אלה לאלה בשעת צרתם (רדיפת מערכת אכיפת החוק הזדונית). בעוד במרכז הפוליטי עסוקים בלחוש את הדופק של גנץ, אשכנזי, גבאי ולפיד, הייתי מציעה לשר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים אילת שקד לפקוח עיניים על האוירה הפסטורלית של הליכוד. כי ככל שהליכוד מתחזק, הבית היהודי הם אלה שנחלשים.