זכות השתיקה והזכות לייעוץ עם עו"ד עולים לאישור הממשלה

הממשלה תדון היום בטויטת חוק סדר הדין הפלילי, אותה מקדמת שרת המשפטים איילת שקד בתמיכת השר לביטחון פנים גלעד ארדן • הצעת החוק מבקשת להבהיר את זכויותיהם ואת חובותיהם של נחקרים

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: איל יצהר
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: איל יצהר

הרפורמה בזכויות חשודים ונאשמים, שאותה מקדמת שרת המשפטים איילת שקד, תופסת תאוצה. היום (א') תעלה בישיבת ממשלה "החלטת מציעים", שבמסגרתה תתבקש הממשלה לאשר את טיוטת חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), אשר מהווה את אחד מיעדי הרפורמה לדברי השרה שקד, המקדמת את החקיקה בשיתוף-פעולה של המשרד לביטחון פנים בראשות גלעד ארדן.

הצעת החוק היא, כאמור, חלק מ"רפורמת הליך הוגן" המקודמת על-ידי השרה, והיא פרי המלצתה של הוועדה המייעצת לעניין סדר דין פלילי וראיות, שבראשה עמדה בתוארה אז שופטת בית המשפט העליון מרים נאור.

הוועדה עמלה במשך למעלה מ-3 שנים בנושא של עיגון זכויות יסוד של נחקרים בחוק, והמלצותיה הוגשו עוד בחודש אפריל 2012.

תכלית החקיקה שהשרה מבקשת לקדם היא הבהרת זכויות וחובות של הנחקרים והיקפן, ומנגד - הבהרת חובות החוקרים הנגזרות מזכויות וחובות אלה, כך לפי דברי ההסבר להצעת החוק.

הצעת החוק, המגיעה כ-6 שנים לאחר שנוסדה במסגרת המלצות הוועדה המייעצת, באה להתמודד עם כך שהזכויות כיום מוסדרות באופן נקודתי בלבד, וחלקן אף זכו לעיגון "פסיקתי" במסגרת הלכות עקרוניות של בית המשפט העליון.

הזכויות העיקריות שמוצע לעגן במסגרת הצעת החוק, המקודמת כעת יחסית בקצב מהיר, הן, בין היתר, הזכות להימנע מהפללה עצמית, זכות השתיקה וזכות ההיוועצות בעורך דין. נוסף על כך מבקשת הצעת החוק לעגן את נוסח האזהרה של החשוד ואת יידועו על זכויותיו.

את התיקון לחוק מבוקש לעשות בחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), אשר מסדיר נושאים שונים הנוגעים לדרכי ניהול חקירה, מקום ניהולה ודרכי תיעודה.

בחוק ניהול חקירה, ששקד תגיש בקרוב יחד עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, יוסדרו זכויותיהם של חשודים ושל עדים במהלך החקירה. החוק יקבע נורמות ביחס למקום החקירה, משך החקירה, שפת החקירה ודרך תיעודה. בין היתר הוא קובע את זכותו של הנחקר לשינה, זכות השתיקה באופן רחב ולא רק בנוגע להפללה עצמית והרחבת זכות היוועצות עם עורך דין גם ביחס לחשוד שאינו עצור.