המחזור הגיע לסופו: איך צולחים את התנודתיות ואי הודאות

השווקים הפיננסיים האירו פנים למשקיעים בשנים האחרונות, אולם לא הגיוני לצפות שהרוח הגבית החזקה הזאת תימשך • המחזור הכלכלי מבשיל, שיעור האבטלה מצוי בשפל מחזורי ובנקים מרכזיים מרפים מהתמיכה יוצאת הדופן שלהם במדיניות המוניטרית • כל הגורמים הללו כבר תרמו לשובה של התנודתיות ב-2018, אך משקיעים רבים אינם ערוכים לכך, וחוזרים על טעויות שעלולות להפוך אותם לבני-ערובה של הונם

גרף כלכלה חיובית / צילום: שאטרסטוק
גרף כלכלה חיובית / צילום: שאטרסטוק

ככל שגוברת התנודתיות בשווקים הפיננסיים, ייאלצו משקיעים ומנהלי הון לעבוד קשה יותר כדי להשיג תשואות טובות. אני רואה עדות לכך שמשקיעים רבים רחוקים מלהיות מוכנים לכך.

בשנים האחרונות, השווקים הפיננסיים האירו פנים למשקיעים. שוק המניות העולמי (על פי מדד MSCI All-Country World Index) השיג תשואות של יותר מ-12% לשנה מאז תחילת 2013, על רקע הצמיחה המתמשכת בארה"ב, ההתאוששות מהמשברים הפוליטיים והמוניטריים באירופה והתרחבותה האיתנה של סין, לצד תמיכה מסיבית מצד בנקים מרכזיים בעולם.

אם השוק היטיב עם המשקיעים, הרי שהוא גם היטיב עם ענף ניהול ההון. בסיס הלקוחות הפוטנציאלי שלנו גדל: על פי חברת הייעוץ Capgemini, מספר האנשים האמידים מאוד בעולם גדל ב-38% מאז סוף 2012. גם היקף הנכסים המנוהלים גדל: שווי הנכסים שמנהלת UBS Global Wealth Management צמח מ-1.6 טריליון פרנקים שוויצריים בסוף שנת 2012 ל-2.3 טריליון פרנקים שוויצריים בסוף 2017.

אולם לא הגיוני לצפות שהרוח הגבית החזקה הזאת תימשך. המחזור הכלכלי מבשיל, ושיעור האבטלה מצוי בנקודת שפל מחזורית בארה"ב, ביפן ובבריטניה. בנקים מרכזיים מרפים מהתמיכה יוצאת הדופן שלהם במדיניות המוניטרית; עד סוף השנה הנוכחית, לראשונה זה עשור, הם יפחיתו, במצטבר, את הנזילות של הכלכלה הגלובלית. פרוטקציוניזם ואיומים גיאופוליטיים אחרים מאיימים גם הם על הצמיחה העולמית. 

תשואות השווקים הגדולים מול השוק הגלובלי
 תשואות השווקים הגדולים מול השוק הגלובלי

פחדים קצרי-טווח ותאוות-בצע

החששות לגבי מכלול הגורמים הללו כבר תרמו לשובה של התנודתיות ב-2018. עלינו להתכונן לכך שהמצב יימשך, אך משקיעים רבים אינם ערוכים לכך. שילוב בין הנטייה האנושית שלנו להעדיף את המוכר, הפחדים קצרי-הטווח ותאוות-הבצע המזדמנת שלנו, וחוסר יכולת להעריך כראוי את ​​הנסיבות האישיות, עלולים להפוך משקיעים שאינם מוכנים לבני-הערובה של הונם.

כשמדובר באנשים פרטיים ובמשפחות, יש צורך ביישום עקבי וממושמע של שלוש תפיסות מוכחות, כמפתח להגנה על ההון והצמחתו, כיום ולאורך הדורות: חשיבה גלובלית, חשיבה לטווח ארוך והכרה באינדיבידואליות.

ראשית, יש לאמץ חשיבה גלובלית. הבסיס התיאורטי והאמפירי לכך ברור. אם ננתח נתונים מאז תחילת שנת 2009, נראה שמניות גלובליות השיגו תשואות דומות או טובות יותר, עם תנודתיות נמוכה יותר, שחיקת הון מצומצמת יותר וירידות יומיות משמעותיות פחות מאשר כל השווקים הגדולים האחרים.

במהלך אותה תקופה היה לוקח למשקיע בשוק השוויצרי, הסיני או הגרמני עשר שנים להכפיל את הונו, לעומת שש שנים בלבד למשקיע עם גיוון גלובלי בתיק ההשקעות, באותה רמת סיכון.

אולם לאנשים רבים יש הטיה כלפי שוקי הבית שלהם. לדוגמה, למרות ההפסד הפוטנציאלי בביצועים, ורמת הסיכון הגבוהה יותר, 54% מלקוחותינו השוויצרים - המעורבים באופן פעיל בניהול תיק ההשקעות שלהם - עדיין מחזיקים מחצית מהנכסים שלהם בחברות שוויצריות (על פי נתוני UBS Global Wealth Management).

במקרים רבים, אין לכך סיבות טובות מעבר להיכרות שלהם עם השוק. פירמות כמו שלי צריכות להקל על לקוחות להשקיע באופן גלובלי, ולעבוד קשה יותר כדי להראות כיצד הדבר משפר את התשואות ומפחית את הסיכונים.

שנית, חשיבה לטווח ארוך. בתקופה של אי-ודאות לגבי המחזור הכלכלי, משקיעים עשויים להתפתות ולנסות לתזמן את השוק. אולם כאשר התשואות הממוצעות בשנה האחרונה של שוק שורי עומדות על 22%, ובשנה הראשונה של שוק שורי על 40%, (על פי נתוני מחלקת המחקר של משרד ההשקעות הראשי של UBS Global Wealth Management), יציאה מהשוק וחזרה אליו בזמן הנכון היא מעשה כמעט בלתי אפשרי.

סביר שמבחינת רוב המשקיעים הפרטיים, איזון מחדש, קבוע ומוקפד של תיק הנכסים - במטרה להגביר את ההקצאה האסטרטגית לפי יעדים - יוכיח את עצמו כאפקטיבי יותר מאשר ניסיון לתזמן את השוק. המחיר של חשיבה לטווח קצר הוא לא רק תזמון גרוע. למשקיעים פרטיים יש יתרונות ייחודיים על פני משקיעים מוסדיים, כגון האפשרות להחזיק בנכסים לא נזילים בתמורה לתשואה נוספת, אולם הללו נשחקים אם משקיעים יוצאים מהשקעות ונכנסים אליהן לעיתים קרובות.

הניתוח שלנו מראה שהחלטות הקנייה והמכירה של משקיעים בקרנות נאמנות פוגעות בביצועים שלהם ב-0.9% בממוצע שנתי. זאת לעומת משקיעים שהשאירו את כספם בקרן במהלך העשור האחרון. כמו כן, אנו רואים שמשקיעים המבצעים את ההשקעות בעצמם מתקשים לקבל החלטות אובייקטיביות ונטולות רגש.

במהלך חמש השנים האחרונות, כשהשווינו תיקי השקעות בעלי פרופיל סיכון דומה של נכסים המנוהלים בבנק שלנו בשוויץ, גילינו כי 14% בלבד מבין הלקוחות שלנו המקבלים את החלטות ההשקעה בעצמם השיגו ביצועים הטובים יותר משמעותית מאשר אלו שהאצילו את הסמכות לניהול תיק ההשקעות שלהם, זאת לעומת 51% שהביצועים שלהם היו גרועים מהותית. בטווח הארוך, המשקיעים הללו לוקים בפעילות יתר, ומנהלי הון המעודדים את הפעילות הרבה בתיקים פשוט מייצרים לעצמם עמלות, אך הם יגרמו לתיקים הללו להשיג ביצועי חסר לעומת מנהלי תיקים שיאמצו גישה אסטרטגית וארוכת-טווח.

שלישית - הכרה באינדיבידואליות. אף לקוח אינו דומה למשנהו. לאנשים פרטיים ולבעלי משפחות יש גישות שונות לסיכון, שאיפות שונות, מגבלות שונות, ערכים שונים ונסיבות אישיות שונות. צריך להבין לעומק כל אחד ואחד מן הדברים הללו, ולמצוא לו ביטוי בתיק ההשקעות.

לא מדובר רק בעמידה בדרישות רגולטוריות או במילוי משאלות. מדובר בחלק בלתי נפרד מניהול הון. רבים הסיכויים שמשקיעים שמרגישים בנוח עם ההתנהגות וההרכב של תיק ההשקעות שלהם, ואשר חשים שתיק ההשקעות שלהם תואם את המטרות והערכים האישיים שלהם, יהיו מצוידים בסבלנות הדרושה כדי להרוויח תשואות ארוכות-טווח. הם ייטו פחות להיכנס לפאניקה ולמכור נכסים במהלך תקופות המאופיינות בתנודתיות גבוהה יותר, ועל-ידי כך יימנעו מצבירת הפסדים או ויתור על רווחים פוטנציאליים.

יועצים ומשקיעים המבינים באופן מלא את הנסיבות הייחודיות הסובבות כל החלטת השקעה, נהנים בסופו של דבר מיכולת טובה בהרבה לספק ייעוץ ולקבל החלטות התואמות באמת ובתמים את האינטרסים של הלקוח. הדבר חשוב במיוחד בתקופה של תנודתיות בשוק, שבה חשיבה לטווח קצר ורגשות עלולים לתפוס מקום מרכזי בקבלת החלטות.

ברור לי שהתקופה העתידית תהיה שונה למדי מזו שקדמה לה, אך אינני מאמין שחל שינוי בערכים ובדיסציפלינות הדרושים כדי להגן על ההון ולהגדיל אותו כיום ולאורך הדורות. חשיבה והשקעה גלובליות, ראייה לטווח ארוך והתייחסות ליעדים וצרכים אישיים, היו ונותרו מפתחות להצלחה - הן עבור משקיעים והן עבור מנהלי ההון המסייעים להם. 

■ הכותב הוא נשיא משותף של UBS Global Wealth Management, מנהל ההון הגדול בעולם (על פי 2017 Scorpio Global Private Banking Report). אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והוא אינו מהווה בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם.