קבינט הדיור אישר: המכסה לחברות זרות הפועלות בארץ תגדל

קבינט הדיור אישר היום (ג') שורה של הצעות החלטה בנוגע לנדל"ן בישראל, בין השאר כמות הגדלת החברות הזרות שפועלות בישראל והעברת מתחם פינוי בינוי בלוד להותמ"ל • בהתאחדות בוני הארץ טוענים כי ההחלטה להגדלת מספר החברות הזרות אינה נחוצה לשוק

נדל"ן / צילום: שאטרסטוק
נדל"ן / צילום: שאטרסטוק

קבינט הדיור התכנס היום (ג') ואישר שורה של הצעות החלטה הנוגעות לענף הנדל"ן. בין היתר אושרה הצעת החלטה הקובעת כי מספר החברות הזרות שיפעלו בישראל יגדל ובמקביל, אישר קבינט הדיור הכרזה של מתחם פינוי בינוי בעיר לוד כדי שיוכל לעבור לטיפול הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים (הותמ"ל).

הצעת החלטה אחת שאושרה בקבינט הדיור מתייחסת כאמור לחברות הזרות שיורשו לפעול בישראל. החלטה זו משלימה החלטה קודמת שאושרה ואפשרה לשש חברות זרות להגיע ולפעול בישראל ולהביא איתן 1,000 עובדים כל אחת. כעת, ההצעה החדשה מאפשרת הכפלה של מספר החברות ל-12, והיצע עובדים אפשרי של 12 אלף איש סך הכל. נזכיר כי חברות אלו מקבלות מעמד של קבלן רשום בישראל לאחר שעוברות בדיקות המבוצעות על ידי משרד הבינוי והשיכון ויכולות להתחרות על כל פרויקט בנייה. עוד נזכיר כי עד כה הורשו לפעול בישראל ארבע חברות כאלו כאשר רק לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי שתי חברות הוצאו מהמאגר של משרד הבינוי והשיכון לאחר שחברה פורטוגלית ביקשה לפרוש מיוזמתה וחברה סינית אחרת הוצאה מהמאגר בשל טענות של משרד הבינוי והשיכון על אי עמידה בתנאי הסף. ארבע החברות האחרות, כולן מסין, כבר השלימו או נמצאות בשלבים האחרונים של השלמת הרישום ופועלות כבר בישראל. נכון להיום משרד הבינוי והשיכון פועל להוסיף שתי חברות נוספות שעמדו בתנאי ההחלטה המקורית, וכאמור, לאחר אישור ההחלטה היום, עוד שש חברות יצטרפו למהלך. כל אחת מהחברות הללו תוכל לפעול בישראל למשך חמש שנים, והעובדים שיגיעו עם החברות הזרות יוכלו לעסוק רק בעבודות רטובות בפרויקטים של בנייה למגורים. החברות הנבחרות יוכלו לשתף פעולה עם חברות מקומיות או לפעול בעצמן.

שר האוצר, משה כחלון אמר היום עם אישור ההחלטה כי: "הגדלת מספר חברות הבנייה הזרות שיתאפשר להן לפעול בישראל יביא להאצת הבניה ולקיצור הזמן הדרוש לבניה למגורים בשל השימוש בטכנולוגיות מתקדמות. טכנולוגיות הבניה המתועשות והעובדים המיומנים שיביאו איתן החברות הזרות יסייעו להעלאת היקף הבנייה, שיפור האיכות והגדלת ההיצע. כוח אדם מיומן ואיכותי הוא אמצעי קריטי להגדלת ההיצע הדירות".

החלטה נוספת שאושרה בקבינט הדיור היום קשורה למתחם פינוי בינוי בלוד. מדובר בהצעת החלטה שהגיש לקבינט שר הבינוי והשיכון יואב גלנט בתיאום עם הרשות להתחדשות עירונית במשרדו המתייחסת לקידום תוכנית מתחם 'הס' בעיר לוד למסלול הותמ"ל. מדובר בתוכנית פינוי בינוי רחבה המתייחסת למתחם שנכון להיום קיימות בו מעט יחידות דיור ישנות ושפע של מבני תעשיה, משרדים מלאכה ואחסנה בהיקף של כ-46.6 אלף מ"ר בנוי. על פי התוכנית המוצעת, במתחם תקודם תוכנית לבניית 2,300 יחידות דיור חדשות ב-35 בנייני מגורים בגובה של בין 15 ל-23 קומות לצד 27 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר. התוכנית מציעה צפיפות ממוצעת נטו של כ-41 יחידות דיור לדונם. גבולות המתחם המוכרז הם רחוב אבו חצרה בדרום מערב, שדרות שלמה המלך בדרום, רחוב סוקולוב ומסילת הרכבת בצפון.

נזכיר כי בחודשים האחרונים אושרו בקבינט הדיור מתחמי פינוי בינוי נוספים שיעברו לטיפול הותמ"ל ברחובות, נתניה, יהוד, אור יהודה, בת-ים, בית שמש, וגבעת שמואל.

"מדינת ישראל היא מדינה קטנה עם צפיפות אוכלוסייה הולכת וגדלה", כך השר גלנט היום, "חלקה של ההתחדשות העירונית ילך וגדל בשנים הקרובות בכל רחבי הארץ. התוכניות שאושרו היום יאפשרו בניה של אלפי יחידות דיור לטובת בני המקום הוותיקים ולמען זוגות צעירים חדשים".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן הוסיף: "זהו המתחם השלישי שמקודם בעיר לוד לבדה, והעשירי במספר מאז תחילת עבודתנו מול הותמ"ל. בדרך זו נצליח להמשיך ולהוסיף אלפי יחידות דיור לשוק בכל רחבי הארץ, ולצמצם פערים חברתיים וסביבתיים בין השכונות החדשות והוותיקות בערים".

הקבלנים מתנגדים לתוספת המכסה לחברות זרות

בתגובה לאישור ההחלטות בקבינט הדיור מסרו היום מהתאחדות בוני הארץ כי ההחלטה להגדלת מספר החברות הזרות אינה נחוצה. מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אליאב בן שמעון, אמר היום כי: "שר האוצר ומטה הדיור מתחילים להפנים שהקפאת השוק, איננה הפתרון למצוקת הדיור ובטח שלא הבאת עוד חברות בנייה זרות, יתקנו את העוול והכאוס שנוצר בענף הבנייה. שום מדינה מתוקנת לא הייתה בוחרת לפתור משבר בתעשייה הגדולה ביותר בה על ידי החלפתה בתעשייה זרה והקרבת אלפי עובדים ותעשיות נלוות על מזבח ניהול מדיניות כושלת בשוק הדיור. די אם נציין את העובדות כי למכרז 'תכנן ובנה' בחריש שיועד ותוכנן מראש עבור חברות בנייה זרות, לא ניגשה אף ולו חברה זרה אחת. תוצאות מדיניות קברניטי הדיור והקפאת השוק באות לידי ביטוי בירידה הדרמטית של 34% בהתחלות בנייה בישראל, אז לטובת מה נדרשות החברות הזרות? מצוקת שוק הדיור והביצוע אינה המחסור בחברות מקומיות, אלא באופן ניהול השוק וההתערבות הרגולטורית המוגברת בו לרבות דרך תוכנית מחיר למשתכן שקשייה וכשליה ניכרים היטב בשוק ואצל רוכשי הדירות בימים אלה. קברניטי המדינה צריכים להתרכז בפעילות לשחרור קרקע זמינה לבנייה לכלל פלחי השוק ובהסרת חסמי רגולציה מיותרים, ויפה שעה אחת קודם".