לא רק יובנטוס: גם פייסבוק רוצה להחתים את רונאלדו

המגעים לריאליטי בהפקת הרשת החברתית, שבו יככב כדורגלן העל שעבר לקבוצה האיטלקית, מלמדים על התוכניות השאפתניות של צוקרברג לבנות אימפריית מדיה

כריסטיאנו רונאלדו / צילום: רויטרס - Susana Vera
כריסטיאנו רונאלדו / צילום: רויטרס - Susana Vera

בסוף השבוע החלו להתפרסם דיווחים בנוגע למשא ומתן בין פייסבוק לבין מותג העל של עולם הכדורגל והספורט בכלל, כריסטיאנו רונאלדו. לפי הדיווחים, שעדיין לא זכו לאישור רשמי, רונאלדו ופייסבוק נמצאים במגעים מתקדמים להחתמתו של שחקן הכדורגל לככב בסדרת ריאליטי בת 13 פרקים, שהרשת החברתית תפיק, תמורת כעשרה מיליון דולר. הדיווחים הללו הגיעו זמן קצר לאחר הדחתה של נבחרת פורטוגל ממשחקי המונדיאל: רונאלדו לא ישחק במשחקיה האחרונים של אליפות העולם בכדורגל, והנבחרת שלו לא תזכה בגביע העולם, אבל הוא ימשיך לככב - ולא רק על כר הדשא.

זה לא שרונאלדו, אולי שחקן הכדורגל הטוב בעולם (לא לפי אוהדי ליאו מסי, שכבר סלחו לו על שלא ביקר בכותל המערבי) זקוק לסדרה הזו כדי להיות כוכב רשת. בפייסבוק לבדה הוא מחזיק יותר מ-122 מיליון חברים בדף הרשמי שלו. הוא גם לא ממש זקוק לכסף: השכר שלו בריאל מדריד עמד בעונה האחרונה על 21 מיליון אירו, וביובנטוס, שאליה עבר השבוע, הוא יקבל אף יותר מכך . שלא לדבר על כמה עשרות מיליוני אירו שהוא מרוויח בכל שנה כפרזנטור של מותגי אופנה וספורט. ולמרות זאת, רונאלדו כנראה ישחק בסדרת ריאליטי של פייסבוק. לא פחות ממה שזה מלמד על השחקן המפורסם, זה מלמד על כוונותיה של הרשת החברתית הגדולה בעולם להיכנס בכל הכוח אל תחום ייצור התוכן.

לא רק תוכן של חובבנים

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הכריז פעמים רבות בעבר על כך שתוכן הווידאו הוא יעד אסטרטגי עבור החברה. ואכן, בשנים האחרונות היא הקדישה מאמצים משמעותיים כדי להציע לגולשיה את החוויה הנוחה ביותר בכל מה שכרוך בייצור התוכן ובצריכתו. פייסבוק לייב כבשה לעצמה מקום של כבוד בתכני הרשת, ומהווה כבר כיום פלטפורמה לייצור תוכן איכותי ולא רק כזה שנוצר בידי חובבנים. שידור חי של מסיבות עיתונאים וחדשות מהשטח הפכו כבר לעניין שבשגרה ברשת החברתית, ובמקביל אליהם קצב העלאת תכני הווידאו שצולמו מראש רק הולך ומתגבר.

לפי נתונים שפייסבוק הציגה לאחרונה, בכל יום נרשמות כ-8 מיליארד צפיות בקטעי הווידאו הנמצאים אצלה ברשת, וכחמישית מהתכנים האלה הם שידורים חיים. והנה הנתון החשוב באמת: רמת ה-Engagement, האינטראקציה של משתמשי הרשת מול התכנים המוצגים להם, היא הגבוהה ביותר כשהתוכן הוא וידאו. כלומר, לפייסבוק, המתפרנסת בעיקר מפרסומות, כדאי להמשיך ולקדם ככל שתוכל את ייצור תכני הווידאו וצריכתם, כי שם מתרכז עיקר פוטנציאל ההכנסות העתידיות של החברה.

ופייסבוק אכן עושה זאת גם בחזיתות חדשות. בשבועות האחרונים החלה אינסטגרם, הנמצאת בבעלות פייסבוק, לאפשר העלאת סרטים באורך שעה שלמה על גבי הפלטפורמה שלה. לפי אותם דיווחים, פייסבוק כבר נמצאת בקשר עם יצרני תוכן איכותי, מפיקי סדרות וסרטים, בכדי לייצר את סרטי הווידאו שיעלו לאינסטגרם. שם הם יזכו למיליוני צפיות, ל-Engagement גבוה וכמובן להכנסות משמעותיות שיתווספו לשורה התחתונה של פייסבוק.

פייסבוק היא כמובן לא הראשונה שהבינה את הפוטנציאל הגלום ביצירת תוכן איכותי ברשת. נטפליקס הפכה בשנים האחרונות מערוץ שידור לחברת הפקות, ותשקיע בייצור תוכן השנה כ-12 מיליארד דולר. אפל, שבנתה במשך שנים את iTunes כפלטפורמת הפצה ענקית, הודיעה בחודש שעבר על שותפות אסטרטגית עם הדיווה של התרבות האמריקאית, אופרה ווינפרי. במסגרת השותפות הזו תיהנה אפל מהזכויות לשדר ולהפיץ תוכן מקורי שאמור - כך היא מקווה - לפנות לקהלים נרחבים ברחבי העולם.

מי צריך את וורנר ודיסני

לפי קצב ההתפתחות הזה, סביר להניח שלא ירחק היום שבו פייסבוק תתחיל לשדר סרטים באורך מלא שהופקו במיוחד עבורה. היא תייצר סדרות טלוויזיה מקוריות וכמובן תעביר בשידור חי גם אירועי ספורט מרכזיים, לא בעמודי הפייסבוק של ערוצי הטלוויזיה אלא כתכנים אקסקלוסיביים שהיא בעלת זכויות השידור שלהם. בדצמבר דווח שהחברה כבר הקצתה לשידורי ספורט מיליארד דולר כסכום ראשוני, ושכרה מנהל שיוביל את העסקאות בתחום. בנוסף עשויה החברה להפיק חדשות ולשלוח כתבים ותחקירנים שלה מסביב לעולם כדי לייצר תכניות אקטואליה למיניהן. היא יכולה אפילו להציג זאת כאחת הדרכים שלה להילחם בפייק ניוז שמציף את הפלטפורמה.

היכולות הטכנולוגית של פייסבוק בתחום התוכן הרי כבר קיימות, חשבונות הבנק שלה ממשיכים לטפוח בהררי מזומנים, ויש לה את קהל הצופים הפוטנציאליים הגדול בעולם, יותר מ-2.2 מיליארד משתמשים. אז למה שהיא לא תהפוך למעצמת בידור ומדיה, שמייתרת את הענקיות הנוכחיות בתחום? אתם מדמיינים לכם עולם בלי CNN, NBC, FOX, HBO, ועוד מותגים מצמרת הבידור והתקשורת העולמית? אולי אפילו עולם בלי דיסני או וורנר בראדרס? אל תתפלאו אם נתעורר יום אחד לגלות שכולם הפכו להיות מההיסטוריה, שנרמס והוכחד בידי פייסבוק - מלכת הרשתות החברתיות, שהפכה להיות שליטת הווידאו והתוכן. זה עשוי לקרות מהר יותר ממה שאנחנו חושבים. ○