קולנוע | "אנט-מן והצרעה": כמו משהו שתפס טרמפ במקרה

היקום של מארוול לא מספק סרטים גרועים, וגם "אנט-מן והצרעה" אינו נפילה • אבל זה גם הדבר הכי טוב שאפשר לומר על הסרט

“אנט–מן והצרעה” / צילום: באדיבות פורום פילם
“אנט–מן והצרעה” / צילום: באדיבות פורום פילם

אפשר אומנם להתווכח על העניין הזה, אבל קשה לומר שדיסני-מארוול הוציאו אי פעם סרט רע ביקום המשותף של גיבורי העל שלהם. ונכון, "הענק הירוק" מ-2008 באמת היה ניסוי כלים לא מוצלח, אבל דאגו להעיף אותו מהקאנון מאוד מהר. בהסתכלות כללית על 20 סרטי היקום המשותף עד כה, מ"איירון מן" ועד ימינו אנו, אין באמת איזה סרט קטסטרופלי, או משהו שאפשר לכנות כנפילה איומה. כמובן שיש הבדלים גדולים באיכות, אבל אפילו "תור: העולם האפל", הקונצנזוס לסרט הכי מאכזב ולא מעניין במספר פרמטרים, גם הוא בסופו של דבר סרט סביר, אם משווים אותו לשאר התוצרת ההוליוודית הכללית.

הסרטים של דיסני-מארוול תמיד נראים מצוין, מלוהקים היטב, ויש בהם שילוב מיומן של אקשן וקומדיה. הם אומנם מנופחים וכמעט תמיד נמתחים יתר על המידה, אבל קשה לחשוב על מותג קולנועי אחר שאפשר לסמוך עליו שיספק את הסחורה ברמה כזו גבוהה של איכות עקבית.

"אנט-מן והצרעה" הוא כבר הסרט השלישי של היקום המשותף שיוצא השנה, אחרי שני שוברי הקופות המטורפים "הפנתר השחור", שהפך לאירוע בעל נופך חברתי, ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף" - ובהשוואה אליהם הוא מרגיש כמו משהו שתפס טרמפ במקרה. כנראה בדיסני-מארוול ידעו שאף אחד לא ממש משתוקק לעוד סרט על הגיבור החביב והמתכווץ ולכן הניחו אותו באופן אסטרטגי בנקודה שבה הפופולריות של היקום המשותף נמצאת בשיאה. זה אולי חכם מבחינה כלכלית, אבל גם מקשה עלינו להסתכל עליו ככזה שעומד בפני עצמו, וזה בהחלט עושה לו נזק.

כקומדיית-אקשן-פנטזיה, "אנטמן והצרעה" משתדל מאוד לשמח. השחקנים חמודים, הצבעים בוהקים, האפקטים מרשימים והמוזיקה סוחפת. עם זאת, כחלק מעולמם של חבורת הנוקמים, "אנט-מן והצרעה" ייזכר כנראה כאחד הסרטים החלשים והזניחים ביותר, בטח בהתחשב במה שהיה לנו השנה. הסיפור עצמו חיוור ואפשר לתארו רק כ"סקוט לאנג עוטה על עצמו את חליפת גיבור העל שלו ויוצא להציל מישהו, לברוח ממישהו אחר ולהילחם בעוד מישהו". מעבר לכך, לא רק שהסרט אינו מקדם את היקום המשותף במילימטר, אלא שאין בו אף רגע ממש זכיר או מסעיר במיוחד.

פול ראד מקסים כהרגלו בתפקיד סקוט ולצדו מייקל פנייה משעשע למדי, אבל הם לא מצליחים להציל את הפאנצ'ים שלרוב נוחתים בחבטה עמומה, או להצדיק את הצפייה בסרט. שאר השחקנים, נראה שלא מרגישים ממש בנוח, במיוחד זוכה האוסקר הוותיק מייקל דאגלס, שמתנהל כאילו כל העניין מטופש מדי בשבילו.

"אנט-מן והצרעה" מרגיש כמו תוצר לוואי של דיסני-מארוול, כזה שלא היה משנה אם היה יוצא בקיץ הזה, בקיץ הבא, או בכלל לא. הוא אולי נועד להיות מין מנוחה אחרי הטורים הגבוהים של "הנוקמים: מלחמת האינסוף", אבל מכיוון שהרימו את הרף כל-כך גבוה, כל דבר אחר מרגיש קצת כמו בזבוז זמן.