חשד: אחים יהלומנים העלימו הכנסות במיליונים מנדל"ן בארה"ב

רפאל ואמנון שחיבר חשודים בהעלמת הכנסות בסך מיליוני שקלים ממכירת קומפלקסים ומשכירות

העלמת הכנסות / צלם: thinkstock
העלמת הכנסות / צלם: thinkstock

שני אחים, יהלומנים ותיקים הפועלים בתחום הנדל"ן בארצות-הברית, חשודים בהעלמת הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים ממכירת קומפלקסים בבעלותם וכן מהכנסות משכירות. אלה הם עיקריה של חקירה חדשה המתנהלת ברשות המסים.

פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המסים הגיש אמש (ג') לבית המשפט בקשת מעצר ושחרור בתנאים מגבילים נגד רפאל שחיבר (48) ואמנון שחיבר (63), שני אחים מהוד-השרון, בחשד להעלמת הכנסות בסך מיליוני שקלים.

על-פי הבקשה, האחים, יהלומנים ותיקים במקצועם, תושבי ישראל, החלו לפעול בשנים האחרונות גם בתחום הנדל"ן בארצות-הברית. על-פי החשד במהלך השנים 2010-2009 החלו השניים לבצע רכישות של נדל"ן באמצעות 3 חברות שקופות בארצות-הברית (LLC). האחים, נטען, רכשו באמצעות חברות אלה 3 קומפלקסים למגורים בארצות-הברית, אשר הבינו להם הכנסות של למעלה מ-1.5 מיליון שקל החל משנת 2013 - אך הם לא דיווחו על הכנסות אלה לרשות המסים בישראל.

החקירה נפתחה לאחר שלידי פקיד שומה גוש דן הגיע מידע לפיו קיים חשד לפלילים בהתנהלות האחים. המידע נחשף במהלך ביקורת שומה שגרתית שנערכה לחברה בבעלותו של רפאל שחיבר, אשר במאזניה נכללה השקעה לא ברורה בנדל"ן בארצות-הברית.

בעקבות המידע נפתחה חקירה סמויה, שנערכה על-ידי פקיד שומה חקירות תל-אביב בשיתוף המחלקה למיסוי בינלאומי ברשות המסים. במסגרת החקירה נעשתה אף פנייה לרשויות המס בארצות-הברית, ה-IRS, אולם על-פי רשות המסים הישראלית, התהליך לוקח זמן רב, וטרם נתקבל מידע מה-IRS.

החקירה הפכה לגלויה ביום שני, לאחר שחוקרי רשות המסים פשוט על בתיהם של האחים ועל משרדיהם. על-פי בקשת המעצר, במהלך החיפוש נתפסו מסמכים וחומרי מחשב, והאחים עוכבו לחקירה במשרדי היחידה החוקרת. בנוסף, נחקרו מעורבים נוספים בפרשה, בהם רואי החשבון המייצג את האחים מול רשות המסים.

ממצאי החקירה עד כה עולה כי במהלך שנת 2013 מכרו האחים את אחד הקומפלקסים שבבעלותם בתמורה לכ-1.8 מיליון דולר, שהם כ-6.4 מיליון שקל. מהמכירה צמח לאחים רווח הון של כ-1.4 מיליון שקל, עליו לא דווחו לרשויות בישראל. בנוסף, על-פי הבקשה, הקומפלקסים הנותרים הניבו לשני האחים דמי שכירות בהיקף של 100 דולר דולר בשנת 2014, וקיימות גם הכנסות משכירות לשנים 2015-2017 שעדיין לא נבדק היקפן - ואף הן לא דווחו אף הם כמתחייב על-פי החוק.

רשות המסים דיווחה לבית המשפט כי בחקירתם סיפרו שני האחים החשודים כי דרכם העסקית המשותפת נפרדה לפני מספר שנים, ונכסי הנדל"ן שבבעלותם חולקו ביניהם, ובמסגרת חלוקה זו שילם רפאל לאחיו אמנון מיליון דולר, שהופקדו בחשבון בנק בחו"ל. גם סכום זה לא דווח לרשות המסים.

עוד טוענת הרשות כי ממצאי החקירה עולה כי במהלך השנים 2014-2008 קיבלה אשתו של רפאל שחיבר שכר בסך מצטבר של כ-600 אלף שקל מחברה בבעלות האחים, וזאת למרות שהודתה בחקירתה כי מעולם לא עבדה בחברה ומעולם לא נתנה לה שירותים בתמורה לתשלום כלשהו. מעבר לכך, האישה אמרה בחקירתה כי מעולם לא עבדה, והיא עקרת-בית האחראית לגידול הילדים ולטיפול בהם.

השופט עלאא מסארווה מבית משפט השלום בתל-אביב נעתר לבקשת רשות המסים לשחרר את האחים שחיבר ממעצרם בתנאים מגבילים, ובהם ערבות עצמית בסך של 400 אלף שקל, ערבות צד ג' וכן צו עיכוב יציאה מהארץ למשך חצי שנה.