אקרו, אביב וקבוצת LR ירכשו מגרש בת"א ב-300 מ' ש'

על הקרקע ששטחה שלושה דונם, ניתן לבנות 168 דירות • מרכיב בקרקע במחיר דירה יעמוד בממוצע על 1.8 מיליון שקל

המגרש ברחוב ויסוצקי. 14 אלף מ"ר / צילום:  איל יצהר
המגרש ברחוב ויסוצקי. 14 אלף מ"ר / צילום: איל יצהר

עסקת ענק בתל אביב: קבוצת אביב, אקרו נדל"ן וקבוצת LR, צפויות לחתום הערב על רכישת מגרש ברחוב ויסוצקי 8-6 בשיכון צמרת בתל אביב, תמורת 300 מיליון שקל. את המגרש מוכרות חברת צמרות וקבוצת בעלי משרדים, המחזיקות בשני המגרשים הצמודים.

על הקרקע, ששטחה שלוש דונם ביעוד מגורים, בנויים כיום בניין משרדים בן ארבע קומות המיודע להריסה ומגרש חנייה. לפי תוכנית בנין העיר התקפה מ-2013, ניתן להקים על שני המגרשים, שני בניינים בני 15 קומות בשטח עיקרי של 14 אלף מ"ר, ובסך הכל 168 דירות. המחיר משקף 1.8 מיליון שקל בממוצע עבור מרכיב הקרקע לכל דירה. יש לציין כי מחצית הדירות צפויות להיות קטנות, בשטח של 64 מ"ר+ 12 מרפסת, והיתר בשטח 117 מ"ר + 15 מ"ר מרפסת. זאת בנוסף לדירות מיוחדות ושטחי מסחר.

המגרש ממוקם לא רחוק ממגדלי אקירוב וכיכר המדינה, ואחת החזיתות שלו פונה לדרך נמיר ולפארק צמרת. מכירת המגרש התאפשרה לאחר שנים של סכסוכים משפטיים בין הבעלים, שהסתיימו בהסדר שקיבל את אישור בית המשפט וכולל את מכירת המגרש.

ב־2017 פורסם מכרז למכירת הקרקע עם מחיר מינימום של 350 מיליון שקל, אך הוא נכשל ופורסם שוב מחדש רק לקראת סוף אותה שנה. בשל מחסור בקרקעות זמינות לבנייה למגורים בשכונות מבוקשות בתל אביב, חברות רבות הביעו עניין ברכישת הקרקע ביניהן אשדר, גינדי החזקות, ומשא ומתן מתקדם אף נוהל עם חברת יוסי אברהמי. בסופו של יום המשא ומתן לא הבשיל לכדי עסקה, והערב עומדת להיחתם עסקה עם אביב אקרו נדל"ן וקבוצת LR.

במקור יועד מגרש החנייה, שברחוב ויסוצקי 8, לדיור מוגן. חברת די-רום רכשה את המגרש ב-1999 מהמועצה לשיווק פרי הדר, מתוך כוונה להקים עליה פרויקט דיור מוגן. היא אף החלה בחפירת היסודות, אך נקלעה לקשיים כלכליים, נכנסה להסדר נושים והפרויקט נעצר. עיריית תל אביב דרשה מהחברה לכסות את הבור באספלט, ומאז הוא משמש מגרש חנייה. בנק מזרחי, המלווה של הפרויקט, דרש למנות כונס נכסים למגרש כדי לכסות חוב של כ-21 מיליון שקל.

ב-2007 נמכר המגרש לחברת צמרת טאוור תמורת 46 מיליון שקל. צמרות טאוור חברה לבעלי בניין המשרדים הסמוך ברחוב ויסוצקי 6 במטרה לאחד את שני המגרשים לחטיבת קרקע גדולה יותר בשטח של 4 דונם, שעליה היא ביקשה לבנות מגדל בן כ-30 קומות, בדומה, למגדלי פארק צמרת ומגדלי אקירוב הסמוכים. התוכנית נגנזה מהר מאוד בוועדה המחוזית, שדרשה בנייה נמוכה יותר, ובסופו של דבר אישרה הוועדה ב-2013 להרוס את בניין המשרדים ולבנות שני בניינים בני 14 קומות בלבד, עם קומת קרקע מסחרית שפונה לדרך נמיר וחניות תת-קרקעיות.

אלא שמימוש הפרויקט התעכב בשל מחלוקות מתמשכות בין צמרות טאוור לבעלי בניין המשרדים, שלוו בתביעות הדדיות לבתי משפט. לבסוף בהליך גישור, שהסתיים כאמור בהסדר שאושר על ידי בית המשפט, הוחלט להוציא את המגרש למכירה.

את הרוכשות ייצג עו"ד עופר נועם ממשרד ח. נועם ושות', את המוכרים ייצגו עו"ד שמואל שוב (צמרות טאוור), ועו"ד אריה אמיר (בעלי בניין המשרדים).