מיגון הצפון: המדינה תממן ממ"דים ליישובים שצמודים לגבול

הקבינט הביטחוני צפוי להתכנס כבר ביום שני הקרוב כדי לאשר את התוכנית • עלות תוכנית המיגון של יישובי הצפון מוערכת בכ-5 מיליארד שקל

הקבינט הביטחוני צפוי להתכנס כבר ביום שני הקרוב על מנת לאשר את תכנית המיגון ליישובי הצפון והדרום שהכין פיקוד העורף בתיאום עם האוצר ומשרד הביטחון. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", התכנית תקיף גם יישובים בדרום הארץ שטרם מוגנו ובהם ככל הנראה גם העיר אשקלון.

ההיקף הכספי של התכנית למיגון יישובי הצפון בלבד מוערך בכ-5 מליארד שקל, שיתפרסו על פני חמש עד שבע שנים. לפי פרטים שנחשפו היום בתוכנית "לא דופקת חשבון" ברדיו הצפון, המדינה תממן את מלוא העלות של בניית ממ"דים (לפי תחשיב של 120 אלף שקל לממ"ד) לישובים שנמצאים במרחק עד שבעה קילומטרים מגדר המערכת. לגבי יישובים המרוחקים יותר משבעה קילומטרים יינתן מימון מדינה חלקי בגובה של 50% ו-70%, תלוי מרחק מהגבול. בנוסף, תוקם ועדת חריגים לבחינת מקרים סוציאליים יוצאי דופן. בתי החולים זיו, העמק, פדה פוריה ונהריה ימוגנו לחלוטין וכן מבני החינוך והציבור.

בנוסף למיגון מפני טילים, מימוש התכנית צפוי לתרום לחיזוק המבנים מפני רעידות אדמה וכן להשבחת ערכם של הבתים שיזכו לתוספת חדר ולהגברת הפעילות הכלכלית בצפון. הרציונל שמאחורי התכנית הוא שכיוון שמדובר ביישובי פריפריה אין אפשרות להשיג לתכנית מימון פרטי בערוצים של תכניות תמ"א 38.