למה דווקא עכשיו הסלמה בדרום? תפנו מבט לקהיר | פרשנות

חמאס למד מכל סבבי הלחימה בעבר, שלמרות כל הנזקים העצומים ברכוש ובנפש, ולמרות הפגיעה הקשה גם בו עצמו, בסוף כדי להפסיק את האש באים אליו ומקבלים ולו חלק מדרישותיו

בניין בעזה לאחר תקיפת חיל האוויר / רויטרס
בניין בעזה לאחר תקיפת חיל האוויר / רויטרס

המחפש את הסיבה העיקרית לירי שהחל דווקא עכשיו (בין שישי לשבת) מרצועת עזה אל ישראל צריך להפנות את המבט אל קאהיר. יותר מכל דבר אחר מעידה ההסלמה של היממה האחרונה על תגובת חמאס ללחץ שמפנים אליו המצרים בניסיון לקדם את הפיוס עם הרשות הפלסטינית של אבו מאזן ואת שיקומה של הרצועה. וכרגיל ישראל היא היעד המועדף.

חמאס למד מכל סבבי הלחימה בעבר, שלמרות כל הנזקים העצומים ברכוש ובנפש, ולמרות הפגיעה הקשה גם בו עצמו, בסוף כדי להפסיק את האש באים אליו ומקבלים ולו חלק מדרישותיו. וכאן מטרת חמאס היא להקל מהלחץ המצרי שגבר מאוד בשבועות האחרונים עם מינויו של הגנרל עבאס כמאל לתפקיד ראש המודיעין הכללי והטיל עלי את משימת הטיפול ברצועת עזה. מצרים רואה בהחזרת הרשות הפלשתינית של אבו מאזן לרצועת עזה מטרה אסטרטגית חשובה, שתסייע לה במלחמה נגד ארגוני הטרור בסיני, ותחזק את מעמדה בעולם הערבי מול קטאר התומכת בחמאס.

כמאל ניהל שיחות עם בכירים ברשות ובימים אלה נמצאת בקהיר משלחת של חמאס ובראשה חליל אל חיה, סגנו של יחיא סינואר מנהיג חמאס ברצועה. מהדיווחים על השיחות עולה כי מצריים מאיימת על חמאס כי תסגור את מעבר רפיח במקביל לסגירה הישראלית של כרם שלום, ותפעל לסגירתן של מנהרות ההברחה שבין רפיח לצד המצרי של הגבול. במעבר רפיח מצליחים הפלשתינים לרוב להכניס כמעט כל סחורה שישראל מונעת את הכנסתה ובעיקר מלט וחומרי בניה המשמשים בין השאר למנהרות.

סגירה של המעבר היא חסימה של צינור החמצן של הרצועה ושל ארגון חמאס, וביחד עם חסימת ההברחות מהמנהרות המשמעות היא סגר מלא. וכפי שקרה בעבר כשחמאס במבוי סתום הוא פונה לדרך האש, יורה בעצמו או מאפשר לג'יהאד האסלמי לירות רקטות וטילים אל ישראל.

מצריים כמובן הגיבה מיד לפי דיווחים בתקשורת הערבית אל חיה זומן הבוקר למשרדי המודיעין הכללי לתת הסבר לחידוש הירי. מקורות פלשתינים אומרים כי אל חיה תלה את האשמה בתגובת ישראל אמש לאחר פציעת קצין צהל בגבול הרצועה, ובהרג הנער הפלשתיני אתמול בעימותים על הגדר. כן הבהיר כי את עיקר הרקטות ופצצות המרגמה ירו אנשי הג'יהאד האיסלמי. דובר הארגון פרסם הודעה ולפיה הארגון אינו מעוניין בהסלמה. לדבריו, הירי לעבר ישראל נעשה כחלק "מזכות ההגנה העצמית", ואין לפרשו כרצון לצאת למלחמה. הודעה המתאימה ומתואמת גם עם חמאס.

לחמאס אין כוונה להיגרר לסבב לחימה של ממש דוגמת "צוק איתן". גם בשל ההערכה כי הפעם ישראל עשויה ללכת עד הסוף לפי מדיניות שר בטחון הנוכחי ליברמן שהצהיר יותר מפעם אחת כי צריך להפיל את משטר חמאס. וגם כי ישראל כעת מוגנת הרבה יותר בזכות כיפת ברזל ומערכות אחרות, וגם כי הצליחה לנטרל את רוב המנהרות ההתקפיות שהיו נשק חשוב במיוחד בסבב הקודם. את ההערכה הזו מחזקת מאוד הודעת חמאס מהבוקר ולפיה הצליח ליצור "מאזן של אימה" מול ישראל המאלץ אותה לעצור את ירי התגובה ולא להמשיך בתקיפותיה ברצועה.

בהודעה מבהיר חמאס כי הירי אל ישראל הוא במסגרת הסכסוך המתמשך, קרי לא הסלמה של ממש אלא חילופי אש "שגרתיים". סינואר, מנהיג חמאס השולט בכל הנעשה ברצועה, מקווה שיעלה בידו לשלוט על גובה הלהבות. איראן המספקת נשק כסף ורקטות לוחצת להגברת העוצמה, מצריים מאיימת כי תסגור את הגבול שלה אם זה ימשך, וישראל לוחצת צבאית. הוא שואף לכן להביא את מצריים להימנע מסגירת מעבר רפיח והמנהרות בתמורה להפסקת האש, ובטווח הארוך יותר למנוע את פירוק הארגון מנשקו, ואת אובדן השליטה ברצועה.

הרשות הפלשתינית עוקבת מהצד אחר האירועים כשהאינטרס העיקרי שלה הוא הצלחה מצרית בשכנוע חמאס לקדם את הפיוס, ואת שיבתה לרצועה. אבו מאזן שמאזן הישגיו בשנות כהונתו שואף לאפס, לוחץ לקידום ההסכם עם חמאס, ועשוי לכן לוותר על שליטה צבאית מלאה ופירוק מוחלט של חמאס מנשקו, תמורת ההתקדמות בשיחות בין המצרים לחמאס בקהיר.

ובתוך כך צה"ל מזהיר את תושבי הרצועה מסיוע לאנשי חמאס או מהימצאות קרוב למשגרי הרקטות ופצצות המרגמה. בפוסט בעמוד הפייסבוק של דובר צהל בערבית, שותפו תמונות של עזה במבצעים "צוק איתן", "עמוד ענן" ו"עופרת יצוקה", ונכתב כי "אלה היו המראות ההרסניים של כל אחד מהמבצעים הצבאיים שכפה ארגון הטרור חמאס על תושבי עזה בעשור האחרון. אני בטוח שתושבי עזה זוכרים היטב את החורבן וההרס שהמיט עליהם ארגון הטרור הזה... המראות של 2018 עלולים להיות קשים הרבה יותר מהמראות של 2014."