ה-OECD חושף: זה התחום שלישראל הכי כדאי להשקיע בו

ישראל תוכל להרוויח יותר מכל מדינה אחרת בעולם, מלבד טורקיה, מהקלות ברגולציה על מוצרים ופתיחה לתחרות של ענפים מוגנים, כך עולה מדוח תחזיות ל-2060 • ההמלצה מעניקה רוח גבית למהלכים כמו הרפורמה במכון התקנים ומהלכים להקלת רישוי עסקים והגברת התחרות בענפי ייצור שונים

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

ישראל תוכל להרוויח כמעט יותר מכל מדינה אחרת בעולם מהקלות ברגולציה על מוצרים ופתיחה לתחרות של ענפים מוגנים, כך עולה מדוח תחזיות ל-2060 שמפרסם ארגון ה-OECD. על-פי הדוח, הליכי ייעול והגברת התחרות בענפי המוצרים בישראל יכולים להגדיל את התוצר לנפש בשנת 2060 ב-20% יותר מכפי שיהיה ללא הליכים אלה.

תחום נוסף שבו כדאי לישראל להתמקד על-פי ה-OECD הוא הגדלת ההשקעה הציבורית בבניית תשתיות. גם בתחום זה עשויה ישראל להרוויח יותר ממדינות אחרות ולהגדיל את התוצר לנפש שלה ב-10% יותר ב-2060 לעומת התוצר הצפוי ללא הגדלה ניכרת.

מדובר בנתון הגבוה ביותר מבין המדינות שנבדקו מלבד טורקיה (24%). ההמלצה של ה-OECD מעניקה רוח גבית למהלכים כמו הרפורמה במכון התקנים ומהלכים להקלת רישוי עסקים והגברת התחרות בענפי ייצור שונים, שהאוצר, משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה מנסים לקדם בשנים האחרונות.

כדאי לזכור שפוטנציאל גבוה לצמיחה הוא רק צד אחד של מטבע, שצידו האחר הוא מצב נוכחי גרוע בהשוואה למדינות אחרות בתחום התחרות והרגולציה בענפי הייצור השונים בישראל ובתחום ההשקעה הציבורית. כך למשל, ההשקעה הציבורית בתשתיות בישראל נמוכה משני אחוז תוצר, לעומת 6% תוצר בחמש המדינות המובילות ב-OECD בתחום - הונגריה, נורווגיה, לוקסמבורג, סלובניה וניו זילנד.

דוח ה-OECD מנתח תרחישי שונים לצמיחה ארוכת טווח ובדוק כיצד תושפע הצמיחה ממרכיבים שונים. שלא במפתיע הדוח קובע כי התקדמות טכנולוגית היא המפתח לצמיחה כלכלית גבוהה בעשורים קרובים, הרבה לפני השתלבות אוכלוסיות נוספות בכוח העבודה, העלאת שיעורי התעסוקה והגדלת ההון לעובד. הדוח מעלה על נס את חשיבות ההשקעה בחינוך וברפורמות מבניות להגברת יעילות הממשל, בעיקר במדינות מתפתחות ובמדינות ה-BRIIC (ברזיל, הודו, אינדונזיה, סין ורוסיה).

הארגון צופה כי התוצר של המשק הישראלי יגדל במצטבר בכ-85% עד 2060, גידול מרשים אך עדיין נמוך משמעותית מזה של מדינות מתפתחות. המדינה שתרשום את הגידול הדרמטי ביותר בתוצר שלה, על-פי הדוח היא הודו שכלכלתה צפויה להתרחב ב-160%. סין תצמח בכ-130% ותבסס את מעמדה ככלכלה הגדולה ביותר בעולם לפני ארה"ב שתצמח לפי תחזית ה-OECD בכ-60% בלבד. כלכלת העולם כולו תצמח בשיעור מצטבר של 120%, כלומר בקצב מהיר יותר מזה של ישראל.

על-פי תרחיש הבסיס שמציג הארגון פוטנציאל הצמיחה לנפש של ישראל העומד כיום על 1.8% גדל בשנים 2018-2030 ל-2.2% ועומד בשנים 2030-2060 על 1.9%. מדובר בפוטנציאל צמיחה מהגבוהים במדינות המפותחות אך עדיין נמוך מזה של טורקיה (2.5%), איסלנד (2.2%) ואירלנד (2.1%). פוטנציאל הצמיחה הממוצע בגוש האירו ובמדינות ה-OECD עומד על 1.7%. הזינוק הצפוי ברמת החיים בטורקיה יביא את אזרחיה לרמת חיים הנמוכה רק ב-14% ורמת החיים שתהיה לאזרחי ארה"ב ב-2060.

על-פי הדוח לוכסמבורג, נורווגיה ואירלנד יהיו המדינות בעלות רמת החיים הגבוהה ביותר ב-2060 תוך שהן מרחיבות את הפער שכבר פתחו על ארה"ב: רמת החיים באירלנד למשל תהיה גבוהה מרמת החיים בארה"ב ב-60%, לעומת 20% כיום.