מסלול עוקף: שימו חצי מיליון שקל ותתקבלו ללימודי רפואה

אתם בעלי תואר ראשון בספרות או היסטוריה אבל בכלל חולמים להיות רופאים ולא יכולים לעבור את רף הקבלה הבלתי אפשרי בארץ? שיבא-תל השומר ואונ' ניקוסיה מציעות תוכנית ארבע-שנתית ייחודית שמאפשרת לבעלי תואר ראשון כלשהו להפוך לרופאים אחרי שנתיים לימודים בלבד בניקוסיה ועוד שנתיים בארץ • המחיר: חצי מיליון שקל לארבע שנים

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

כל ישראלי יודע שהסיכוי להתקבל ללימודי רפואה בארץ דומה לסיכוי להתקבל למגמת קרב בקורס טיס של חיל האוויר. מבין מאות ואלפי צעירים שמנסים להתקבל ללימודי רפואה בארץ בכל שנה, רק כמה עשרות בודדות מצליחים להגשים את החלום. המדובר באלה שהצליחו להשיג ציוני-על בבחינה הפסיכומטרית ובבגרות. רף הקבלה הכמעט בלתי אפשרי הזה הביא לכך שישראלים רבים נאלצים לעזוב את הארץ לתקופה, להשקיע כספים רבים, וללמוד רפואה שנים ארוכות בחו"ל.

אבל, מתברר, שישנה בכל זאת דרך שמאפשרת לישראלים שלא הצליחו להשיג את ציוני העל בפסיכומטרי ובבגרות, להתקבל ללימודי רפואה ולהמשיך להתגורר לפחות חלק מהזמן בארץ. מדובר בתוכנית ייחודית ללימודי רפואה שמפעיל המרכז הרפואי שיבא תל השומר מאז ספטמבר 2011 בשיתוף עם סנט ג'ורג' - ביה"ס לרפואה של אוניברסיטת לונדון ועם האוניברסיטה של ניקוסיה בקפריסין ואונ' ת"א.

התוכנית היא ארבע שנתית ובינלאומית (יש בה סטודנטים מהארץ ומחו"ל) שכוללת שנתיים לימודים בלבד באונ' ניקוסיה ועוד שנתיים של לימודים קליניים (סבב במחלקות הקליניות) במרכז הרפואי שיבא תל השומר בישראל. זאת, להבדיל מלימודי רפואה "רגילים" בחו"ל שמאלצים את הישראלים לעזוב את הארץ לשנים ארוכות ולמרחק רב.

כאמור, לתוכנית יכולים להתקבל כל מי שיש לו תואר ראשון כלשהו בציון ממוצע של 75 ומעלה. כמו כן נדרשים המועמדים לעבור מבחן בביוכימיה, בחינות באנגלית וראיון של 40 דקות אישי או דרך הסקייפ. בתוכנית משתתפים מדי שנה כ-30 סטודנטים בעלי תואר ראשון מישראל, וכן סטודנטים מצפון אמריקה ומהאיחוד האירופי שכאמור, מגיעים לשנתיים של לימודי רפואה מרוכזים בבית הספר הקפריסאי, ומשם ממשיכים הישראלים ללימודים של שנתיים בישראל.

המחיר: 30 אלף אירו לשנה

לפני שאתם רצים לנסות להתקבל לתוכנית הייחודית כדי לממש את החלום שלכם (או של הוריכם), להיות רופאים, שימו לב לנתון הבא - כדי ליהנות מהאפשרות להשתתף בתוכנית שיבא-סנט ג'ורג' על כל סטודנט להוציא מכיסו 30 אלף אירו (כ-125 אלף שקל) לכל שנת לימוד. או במלים אחרות, שכר הלימוד הוא בסך חצי מיליון שקל לארבע שנים. וזה, עוד לפני שדיברנו על מימון השהות של שנתיים בניקוסיה והטיסות הלוך וחזור ארצה בתקופה הזאת. עם זאת, ניתנות מלגות לימוד למי שמתחייב להישאר לעבוד כרופא בארץ (פירוט בהמשך).

תוכנית שיבא-סנט ג'ורג' הושקה על ידי המרכז הרפואי שיבא ב-15 בדצמבר 2010. מנהל שיבא באותה תקופה, פרופ' רוטשטיין הצהיר כי השותפות החדשה בין שיבא, לאונ' סנט ג'ורג' - אוניברסיטת לונדון ועם האוניברסיטה של ניקוסיה "מהווה תשובה ניצחת לגורמים העוינים המכריזים חרם על ישראל". "אני רואה בשותפות החדשה שלנו תשובה ניצחת לניסיונות העוינים אשר אנו עדים להם באירופה להחרמת ישראל. כאן אנו משתפים פעולה עם אחד מבתי הספר לרפואה הטובים ביותר באירופה על מנת להנהיג תוכנית לימודי רפואה המוכרת בכל רחבי האיחוד האירופי", אמר רוטשטיין.

פרופ' ארנון אפק, מנהל המרכז הרפואי שיבא תל-השומר כיום ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר אמר ל"גלובס" כי "המיוחד בתוכנית שיבא-ניקוסיה זה שבשנתיים הראשונות הסטודנטים לומדים בניקוסיה ואחר כך הם מתפזרים למקומות שונים בעולם כדי לעשות את השדות הקליניות. 30 הסטודנטים הישראלים שמשתתפים בתוכנית עושים את התוכנית הקלינית בשיבא תל השומר".

התוכנית קיבלה את אישור משרד הבריאות אבל בתחילת הדרך היא זכתה להתנגדות נמרצת מצד ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה). בור"ה טענו כי תוכנית שיבא-ניקוסיה פוגעת בסטודנטים הישראלים בכך שהיא תופסת מקומות הכשרה על חשבונו לטובת סטודנטים זרים שמשתתפים בה.

פרופ' אפק מציין כי הדברים השתנו. "נכון. בתחילת הדרך קיבלנו לשנתיים הקליניות בארץ גם סטודנטים זרים ועל כך הייתה ביקורת שהם תופסים מקומות של ישראלים אבל זה כבר לא קיים בתוכנית ניקוסיה. כיום, רק סטודנטים ישראלים שמשתתפים בתוכנית הזאת עושים את הסבב הקליני בארץ", אומר אפק.

מה שיבא מרוויח מהתוכנית הזאת?

"כפי שפורסם לאחרונה (ע"י רוני לינדר-כץ בדה-מרקר. ח',מ') מדינת ישראל היא חריגה לחלוטין באחוז הסטודנטים שמקבלים רישיונות לעסוק ברפואה בארץ והוכשרו בחו"ל. רק כ-40% מהרופאים בארץ הוכשרו בישראל וזה אחוז קטן מאוד ביחס למדינות ה-oecd. אנחנו שואפים שיותר סטודנטים יוכשרו בארץ כדי לשמור על איכות הרפואה הטובה בארץ כי איכות ההכשרה פה היא גבוהה מאוד, מאוד". 

מדובר בסטודנטים שחלקם הגדול לא הצליח להתקבל ללימודי רפואה בארץ. אתה לא חושש מכך שהרמה שלהם אינה מספקת?

"תנאי הקבלה לפקולטות לרפואה בארץ הם לא סבירים וגם לא נחוצים. איפה כתוב שכדי להתקבל לבית ספר לרפואה צריך 750 פסיכומטרי? אתה צריך להיות קודם כל בן אדם. בתוכנית הזאת אני מקבל אנשים שאולי קיבלו רק 680 בפסיכומטרי אבל הם בני אדם לא פחות טובים ויהיו רופאים לא פחות טובים. גם עם 680 פסיכומטרי אפשר להיות רופא מעולה".

כדי להתקבל לתוכנית הזאת אומנם לא צריך 750 בפסיכומטרי אבל צריך המון כסף.

"אני מסכים שזה מאוד יקר. אבל זה נכון לגבי כל מי שלומד בחו"ל וכאן זה גם רק שנתיים לימודים בחו"ל ושנתיים נוספות בארץ. אם תשאל אותי ברמה הלאומית נכון יהיה שנכשיר יותר ויורת סטודנטים בישראל".

"מעתיקים את המודל האמריקאי"

א' - מתמחה לרפואה שלמדה בתוכנית שיבא-סנט ג'ורג', אמרה ל"גלובס" כי "התוכנית מעתיקה את המודל האמריקאי והאנגלי לפיו כל מי שהוא בעל תואר ראשון ועבר מבחן מקדים יכול ללמוד רפואה". א' אומרת שבשנים הראשונות לקיומה של התוכנית רף הקבלה אליה היה ממש נמוך. אבל בשנים האחרונות רף הקבלה עולה".

שכר הלימוד יקר מאוד. כל סטודנט צריך לשלם חצי מיליון שקל לארבע שנות הלימוד.

"לישראלים שמשתתפים בתוכנית זה לא יוצא עד כדי כך יקר כי מי שמתחייב להישאר לעבוד כרופא בארץ במשך שלוש שנים אחרי סיום ההכשרה מקבל מלגה של 50% משכר הלימוד והוא צריך לשלם רק 15 אלף אירו בשנה. כל מי שמוכן לחתום על זה שהוא נשאר בישראל מקבל את המלגה".

א' מציינת בנוסף שעלות המחיה בניקוסיה היא משמעותית יותר זולה מעלות המחיה בארץ. "בהשוואה ליוקר המחיה בארץ אתה יכול לקצץ בחצי. למשל, שכר דירה לדירה חדשה ויפה עם שני חדרי שינה ובגודל 100 מטר רבוע הוא של 500 יורו בחודש שזה כ-2,000 שקל בחודש. זה הרבה יותר זול מלגור בתל אביב או בגבעתיים. כך שאם אני משלמת כ-80 אלף שקל בשנה על הלימודים בזכות המגורים הזולים בקפריסין זה מתקזז לי מהוצאות אחרות".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "תכנית סנט ג'ורג' הינה תכנית לימודים בינלאומית המכשירה רופאים ורופאות בנוסף לתכניות הקיימות בארץ המוגבלות במספר הסטודנטים שהן מסוגלות לקלוט בשנה. התכנית מהווה שלוחה של בית הספר לרפואה סנט ג'ורג' המלמד רפואה כבר מאות שנים ונחשב לבית ספר איכותי במיוחד. התוכנית מוגבלת לאזרחים ישראלים בלבד, וזאת בהתאם לדרישה של המועצה להשכלה גבוהה ומוכרת ע"י אוניברסיטת תל-אביב. בכך אנו מסייעים לבלימת בריחת מוחות ורופאים צעירים ממדינת ישראל לתוכניות רבות ומגוונות המוצעות בחו"ל ומחזקים את תחום הרפואה הציבורית בארץ". 

"אנחנו מקבלים את הסטודנטים בשנה השלישית ללימודיהם ואין לנו כל יכולת להשפיע על תהליך הקבלה ללימודים. גובה שכר הלימוד נקבע ע"י אוניברסיטת ניקוסיה. שכר הלימוד בתכנית הבינלאומית (שאינה בארץ) עומד על כ-30,000 אירו לשנה. על פי החלטת אוניברסיטת ניקוסיה לתכנית בישראל ניתנה הנחה של כ-25%. אין לתכנית זו כל תורם".