הכרטיס היקר ביותר שרכשו ישראלים לגמר המונדיאל: 13,500 ד'

20 אלף ישראלים טסו לצפות במשחקי המונדיאל

נבחרת צרפת במשחק הגמר הערב / צילום: רויטרס
נבחרת צרפת במשחק הגמר הערב / צילום: רויטרס

כ-20,000 ישראלים טסו לצפות במשחקי המונדיאל, כך מעריכים בחברת טיקטיק תיירות ספורט והופעות ובאיסתא ספורט. המחיר הממוצע ששילמו תיירי המונדיאל מישראל לחבילה, הכוללת טיסה, לינה וכרטיס לשני משחקים, עמד על 1,500 אירו לאדם (באיסתא ספורט). המחיר הממוצע לכרטיס למשחק, לפי נתוני האתר sports events 365, עמד על 500 אירו, כך לפי אלפי כרטיסים שמכר האתר.

כרטיס לגמר נמכר (בטיקטיק) גם ב-4,200 דולר - אבל לא מדובר בכרטיס היקר ביותר: כרטיס למשחק הגמר כולל אירוח VIP וצפייה מבוקס עלה 13,500 דולר - 10 מנהלים בחברת השקעות ישראלית רכשו כרטיסים כאלה. לא מדובר באירוח היקר ביותר: חדר פרטי שיועד ל-20 אורחים לצפייה פרטית במשחק הגמר עלה 450 אלף דולר - ככל הידוע, לא דובר על ישראלים אולם גם החדר הזה לא נותר מיותם.

90% מהישראלים צפו בעיקר במשחקים הבאים: בשלב הבתים היו אלו המשחקים של ארגנטינה - איסלנד, גרמניה - מקסיקו וספרד - פורטוגל. לאחר מכן הייתה נוכחות בשני משחקי שמיניות הגמר שנערכו במוסקבה, בחצי גמר במוסקבה וברבע גמר בסוצ'י. משחק נוסף שזכה לאוהדים ישראלים הוא ברזיל - סרביה וכמובן משחק הגמר. בחלק מהמשחקים, אומר מנכ"ל טיקטיק גבריאל מזרחי, נכחו אלפי ישראלים.

כמה שילמו? משחק הפתיחה בו התמודדו רוסיה וערב הסעודית זכה לביקוש נמוך מאוד ולמשחק הזה נמכרו כרטיסים מתחת למחיר הנקוב של פיפ"א. גם במשחקים אחרים שנערכו ביעדים פופולריים פחות המחירים נחתכו: במשחק שבו התמודדו ברזיל ומקסיקו בסמארה נמכרו כרטיסים ב-55 דולר - כמחצית מהמחיר הנקוב של פיפ"א.

כיצד השפיעה העלייה של קרואטיה לגמר על מחירי הכרטיסים? "מחירי הכרטיסים לגמר שנעו לאורך כל תקופת הטורניר ביו 2,200 דולר ל 4,200 דולר ירדו לאחר הניצחון של קרואטיה בחצי בגמר ב-20% בטווח של 5 דקות אחרי הניצחון של הקרואטים את האנגלים", אומר מזרחי. "כשעתיים לפני שריקת הפתיחה אפשר למצוא כרטיס מחוץ לאצטדיון בכ-1,400 דולר לקטגוריה הנמוכה ביותר. זו נקודת השפל של המחירים לגמר". עוד הוא מספר על הפתעה במחירי הכרטיסים בחצי גמר, ששוחק בסנט פטרסבורג: "במשחק חצי הגמר בין צרפת ובלגיה נמכרו כרטיסים בסמוך לשריקת הפתיחה ב-150 דולר, הרבה פחות ממחירו הנקוב והרשמי של פיפ"א".

ככלל, אומר מזרחי, ששלושה גורמים השפיעו בעיקר על מחירי הכרטיסים: ראשית המיקום, כלומר, העיר שבה התקיים המשחק, שנית, גודל האצטדיון, כך שבאצטדיונים הקטנים המחירים שברו שיאים ואת סמיכות האירועים, כלומר משחקים שנערכו באותה העיר באותו שבוע שהעלו את המשחקים (מה שהעלה את מדד האטרקטיביות).

עוד במשחקים ששברו שיאי מחיר היו המשחקים ששוחקו בספרטק, האצטדיון השני בגודלו במוסקבה במשחקי שלב הבתים דוגמת ארגנטינה - איסלנד וברזיל-סרביה בשוק המשני (ספסרות) המחיר הגיע ל-1,000 דולר לכרטיס לעומת המחיר הרשמי שעמד על כ-200 דולר. הרשויות ברוסיה ניסו להתחקות אחר הספסרים ובוצעו שורה של מעצרים. מזרחי מספר שגם ישראלים בילו לילה במעצר ונקנסו באלפי דולרים. הקנס הרשמי בגין מכירת כרטיס מחוץ לאצטדיון עמד על 3,750 דולר.