בן-דב: "תראו לי בן אדם שמבריח נכסים ויש לו 100 מ' ש' בעו"ש"

הדברים נאמרו במסגרת דיון שהתקיים היום בבקשת אילן בן-דב להסיר צו עיקול בסך של עד 100 מיליון שקל שהוטל על נכסיו, המעכב כעת תשלום מס על מכירת הקרקע שלו בכפר שמריהו לאיש העסקים משה חוגג • נגד בן-דב מתנהלות תביעות בסך של כ-450 מיליון שקל

איל בן-דב בדיון על הסרת העיקול / צילום: שלומי יוסף
איל בן-דב בדיון על הסרת העיקול / צילום: שלומי יוסף

בעל השליטה לשעבר בחברת סקיילקס קורופוריישן (כיום סאני), איש העסקים אילן בן-דב, התייצב היום (ג') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי לשכנע את השופט אילן שילה מדוע יש להסיר צו עיקול בסכום של 100 מיליון שקל שהוטל על נכסיו במסגרת הליכי חדלות הפירעון של החברה.

בסוף השבוע הגיש  בן-דב לבית המשפט בקשה לביטול העיקול, שבמסגרתה טען כי בבעלותו נכסים רבים, בחשבון הבנק ,שלו יש 92 מיליון שקל במזומן, והוא איש אמיד - כך שאין כל צורך בעיקול. לטענתו, הצו מעכב את השלמת עסקת מכירת הקרקע שלו בכפר שמריהו ליזם משה חוגג תמורת 19 מיליון דולר (כ-70 מיליון שקל). השופט שילה הודיע כי ייתן החלטתו בקרוב. 

הצו ניתן לבקשת עו"ד אופיר נאור, שמונה על-ידי בית המשפט למנהל המיוחד של של סקיילקס שקרסה, דווקא על רקע אותה עסקת מכירה לחוגג, בטענה כי יש חשש שבן-דב יבריח נכסים. 

העיקול התבקש והתקבל במעמד צד אחד, במסגרת תביעה נגזרת בסך 250 מיליון שקל שהגיש עו"ד נאור נגד בן-דב ואחרים בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה" בסקיילקס שקרסה. זאת, בטענה כי חלוקות דיבידנדים בסך עשרות מיליוני שקלים בשנים 2010 ו-2011 היו "חלוקות אסורות", מאחר שלא עמדו במבחן יכולת הפירעון.

"שנה שלמה לא דאגת"

במהלך הדיון היום העיד בן-דב כי במסגרת העסקה עם חוגג הוסכם כי כל הכסף ישולם במזומן בסמוך למועד החתימה על ההסכם, והוא נדרש להוציא לבנק לאומי ערבות בנקאית בשווי של 55 מיליון שקל לצורך קידום העסקה. "לצורך זה העמדתי כספים בחשבון הבנק שלי, והבנק, כדי להוציא את הערבות, דרש לשעבד את הכספים שהועמדו כנגד הערבות הבנקאית", העיד בן-דב.

על הרקע הזה תהה עו"ד נאור כיצד רק כעת שומע בית המשפט על כך שבן-דב עתיר נכסים ובעל הון, ומדוע לא אמר לבנק שליווה את עסקת המכירה לחוגג כי הוא עשיר, ופטר עצמו משיעבוד הכסף. "למה לא העברת לבנק את התצהיר המפואר שהעברת כאן ואת הסיפור שספרת שאתה בעל הון עם אינספור נכסים?" שאל נאור, "מה זה 55 מיליון שקל? ולמה לשעבד את הכסף?"- ובן-דב השיב: "זה נראה לי תוואי סביר לחלוטין, שבנק הולך להוציא עבורך ערבות בנקאית בגובה 55 מיליון שקל. הדיונים עם הבנק לא היו אם אשעבד, אלא מה גובה העמלה".

עו"ד נאור המשיך וחקר את בן-דב מדוע לא ספר לבית המשפט שנרשם שיעבוד על הכספים שבבנק מזרחי בסך 55 מיליון שקל, ובן-דב השיב: "אני לא הסתרתי כלום. יש לי 100 מיליון שקל בעובר ושב. אתה טוען שהברחתי נכסים. תראה לי בן אדם אחד שמבריח נכסים ויש לו 100 מיליון שקל בבנק. נתתי תמונה הכי מקיפה שאני יכול בנוגע למצבת הנכסים שלי, וגם כבודו לא דואג" (התייחס לשופט, א' ל"ו).

עו"ד נאור: "אני דואג". 

בן-דב: "שנה שלמה לא דאגת".

עו"ד נאור המשיך ותהה בנוגע למצבו הכספי האמיתי של בן-דב, וציין בפניו כי בנק מזרחי עדכן אותו שבחשבון של בן-דב יש 37 מיליון שקל ולא 92 מיליון שקל, משום ש-55 מיליון השקל משועבדים. בן-דב לא התרגש והשיב: "בנק מזרחי לא ידע שאתה תבוא בטענה של הברחת נכסים. יש כאן 40 מיליון שקל בחשבון אחד שיושב שם. כך מתנהל מי שטוענים שמבריח נכסים?"

על רקע הטענות החמורות של עו"ד נאור כי בן-דב עלול להבריח נכסים, והטענות מנגד של בן-דב כי עו"ד נאור גורם לו נזקים שלא כדין - הפך הדיון הבוקר במהרה לזירת חילופי האשמות בין השניים. בן-דב תיאר בדיון כיצד ההליכים המשפטיים שנאור פתח בהם נגדו (כבעל תפקיד מטעם בית המשפט) פגעו בו ויצרו לו תדמית שלילית, ואולם לטענתו בפועל הוא לא חושש ולא מבריח דבר. "הכבוד שלי נרמס. לא רק זה, כיום יש סכום נוסף כי הגיעו כספי הנאמנות בגובה 6 מיליון שקל. יש בחשבון קרוב ל-100 מיליון שקל, כך מתנהג אדם שמבריח נכסים או כך מתנהג אדם שחושש?", העיד בן-דב.

"זו ההתנהלות העסקית שלי"

עדותו של בן-דב היום עסקה גם בנכסים ובכספים נוספים שעליהם הצהיר בבקשה לביטול העיקול, בנוסף לכסף שנמצא אצל משה חוגג והכספים בבנק, ובין היתר מיליוני דולרים שקיבל במסגרת עסקת מכירת מובילאיי לאינטל. "האם יש עוד כספים במקומות אחרים?", שאל נאור את בן-דב, וזה השיב: "יש לי חשבונות בנק בחו"ל. חלק מהכסף ממוביליאיי הוחזק בחשבון בנק בחו"ל. חלק מהתמורה הגיעה לישראל, וחלק נמצא שם ומנוהל בבנק השקעות גדול".

לשאלת נאור: "רשומים על שמך חשבונות בבנקים זרים וביצעת העברות לבנקים זרים בעשרות מיליוני דולרים?", השיב בן-דב: "הפוך. המניות הוחזקו בבנק השקעות בחו"ל".

בשלב זה התערב גם השופט שילה בדיון וציין בפני בן-דב "שייקח בחשבון לגבי מאזן הנוחות שלא גולה כל הרכוש, ויכול להיות שתהיה לזה השפעה אחרת". השופט שיגר רמז עבה לבן-דב וציין עוד: "אתם צירפתם תמונה מסוימת, ואתם לא ציינתם לגבי חשבונות בחו"ל".

בן-דב השיב: "הכול גלוי. זה נמצא שנים רבות. המניות מוחזקות בבנק השקעות גולדמן זאקס באנגליה, וכשהן מומשו, למעלה ממחצית המימוש הגיעו לחשבונות בנק שלי בישראל; וכמחצית - שזה בסך-הכול כ-10% מההון שלי - ממשיך להתנהל בחשבון השקעות בחו"ל".

עו"ד נאור לא הרפה מבן-דב וציין כי לאור הדברים שהוא אומר היום בעדות עולה כי הוא יודע להעביר את הכספים לחשבונות בנק בחו"ל ויודע להפוך נדל"ן לכסף, וכל זאת כאשר מתנהלות נגדו מספר תביעות בהיקפי עתק (תוך שהוא רומז כי בן-דב יודע להבריח כספים).

בן-דב השיב על כך כי "זו דרך ההתנהלות העסקית שלי, ובטרם נתבעתי הייתי עושה בדיוק אותו דבר. אני לא חושש מהתביעה. אדוני הזכיר שיש עוד תביעה. זה לא משנה שום דבר. אני מציין שיש לי חברות, והכול מתנהל במדינת ישראל. 10% כרגע נמצא בחו"ל, יכול להיות שזה יבוא לפה. אני לא חייב שקל לאף אדם, לא בארץ ולא בחו"ל".

"השווי החשבונאי התפוגג"

חקירת בן-דב על-ידי המנהל המיוחד עסקה גם בהחזקות בהיקף 25% שיש לו בקניון "מול הים". עו"ד נאור תהה מדוע בן-דב לא ספר לבית המשפט שהנכס נטל הלוואות בהיקף 680 מיליון שקל, והוא אף משועבד עד 2024 להבטחת ההלוואה.

בן-דב השיב על כך כי "עורכי הדין שלי ביקשו שאגיש שווי של הנכס. השווי שאני לקחתי הוא מהשווי בספרים". בן-דב פנה לשופט וציין עוד כי "עו"ד נאור מנסה לצייר שמישהו מנסה להסתיר. הנכס שווה 1.2 מיליארד שקל, ויש שם חוב, אבל השווי שלי נגזר ממה שכתוב בספרים".

התשובות לא סיפקו את עו"ד נאור, ששאל את בן-דב: "באותה טכניקה היו כספים גם בחברת סאני ובחברת טאו (שתי חברות שהיו בבעלות בן-דב וקרסו, א' ל"ו), הערך החשבונאי שאתה מתהדר. בלא מעט מקרים של חברות שבבעלותך, הערך החשבונאי איכשהו התפוגג והותיר אחריו חובות של מאות מיליוני שקלים שלא נפרעו לציבור מחזיקי אגרות החוב בישראל, הן בחברת טאו, הן בחרת סאני והן בחברת סקיילקס - 3 חברות בשליטתך שאיכשהו אותו שווי חשבונאי שאתה מסתמך עליו לא נפגש עם המציאות".

בן-דב התייחס רק לנכס בקניון "מול הים" והשיב: "הנכס הזה הוא נכס מניב. יש שם שותפים טובים מאוד. אני מציע לך לא להגיד סתם האשמות. אם זה מופיע בספרים של הפניקס, אז זה השווי של הנכס".