איפה ההסתדרות ואיפה עובדי הקבלן

שכר המאבטחים נשחק בשנים האחרונות לרמה של שכר מינימום. איפה ההסתדרות כשצריך אותה?

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

השכר בענפי ההסעדה, השמירה, האבטחה והניקיון עלה משנת 2014 ועד היום בשיעור גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק, כך עולה מבדיקה שערכה ההסתדרות. במספרים מוחלטים מביאים בהסתדרות כדוגמה את השכר הממוצע בענף השמירה שעלה בתקופה המדוברת מ-5,128 שקל ל-6,400 שקל. "הנתונים המרשימים של עליית השכר הממוצע במשק, הם תוצאה ישירה של המהלכים החברתיים שמובילה ההסתדרות למען צמצום פערים", אמר בחודש מאי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן.

כל כך טוב לפי ההסתדרות, אבל כל כך רע לעובדי הקבלן.

החוק להעלאת שכר ושיפור תנאי העבודה של עובדי הקבלן בענפי השמירה והניקיון נחתם בשנת 2013 ונכנס לתוקף לפני כניסת ניסנקורן לתפקידו. מאז שנת 2016 יש הידרדרות במצבם של עובדי הקבלן. המאבטחים הפגינו - ההסתדרות התנגדה, המאבטחים הכריזו שביתה - ההסתדרות תמכה בצו מניעה שהגישה עיריית ירושלים לבית דין לעבודה.

בגלל לחץ המאבטחים, ב-27 בספטמבר 2016 חתמו ניסנקורן ומנכ"ל הארגון הארצי של מפעלי השמירה והאבטחה בישראל, פיני שיף, על הסכם קיבוצי, שמסדיר את העלאת שכר המינימום של העובדים בענף עד סוף 2017 ל-30 שקל לשעה (כ-5,580 שקל לחודש).  כשבועיים לאחר מכן הודיע ניסנקורן, שאם מצבם של המאבטחים לא ישתפר הוא יכריז על סכסוך עבודה. אמר, פרסם ושכח.

מאז 2008 נחתמים הסכמים קיבוציים ענפיים בין ההסתדרות לארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל. שכר המינימום בענף האבטחה היה תמיד מעל שכר המינימום במשק. כך זה עבד תשע שנים, אמר פיני שיף בדיון בכנסת. גם בדצמבר 2017, שכרם של 90 אלף מאבטחים היה אמור היה לעלות ב-1.5 שקל לשעה, אך שר העבודה חיים כץ לא חתם על כך, כי ניסנקורן ביטל את חתימתו על ההסכם ולא הכריז על סכסוך עבודה. כיום, אחרי הרבה שנים, שכרם של המאבטחים ירד לרמה של שכר מינימום במשק.

מדוח ביקורת שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר עולה, כי 89% מעובדי הניקיון סבלו מהפרות של תנאי השכר שאותם הם אמורים לקבל על-פי חוק. גם עשרות אלפי עובדי קבלן בענפים אחרים סבלו מזה. אבל, כולם נאלצו לשלם דמי טיפול ארגוני להסתדרות. ההסתדרות מרוויחה כ-90 מיליון שקל בשנה כדמי טיפול ארגוני ונראה שהיא לא תורמת כלום לעובדי הקבלן.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולפי דוח הממונה על השכר במשרד האוצר, השכר הממוצע במשק עומד על 10,262 שקל, השכר הממוצע של עובדי המדינה 15,700 שקל והשכר בענף האבטחה 6,400 שקל (כולל שעות נוספות), בענף הניקיון 4,400 שקל (משרה חלקית). בעוד שהשכר ממוצע לעובדי ההסתדרות הוא 22,000 שקל.

אז איך ההסתדרות בראשותו של ניסנקורן מעזה להתרברב בהישגיה, כאשר המציאות היא ששכר עובדי הקבלן "עלה" תוך 4 שנים והגיע לשכר מינימום? הגיע הזמן שההסתדרות תדאג לעובדי הקבלן כפי שהיא דואגת לעובדים אחרים במשק, ובמיוחד לעובדיה.

■ הכותב הוא יו"ר המטה למען עובדי קבלן.