טראמפ מודה: הרוסים התערבו בבחירות לנשיאות בארה"ב

אחרי שטראמפ ופוטין הציגו אמש חברות חדשה, נבחרי ציבור אמריקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית החלו לשקול צעדים בכדי להבהיר את העמדה האמריקאית - לפיה ההתערבות של הרוסים בבחירות הייתה בוטה • היום נראה כי טראמפ מכיר בבעייתיות שבהתנהלות רוסיה כתגובה לנבחרי הציבור

טראמפ ופוטין מפגישתם אמש / צילום: קווין לאמרק, רויטרס
טראמפ ופוטין מפגישתם אמש / צילום: קווין לאמרק, רויטרס

24 שעות אחרי מסיבת העיתונאים החריגה של הנשיא טראמפ עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (ג׳) טראמפ כי הוא "מקבל" את העובדה שסוכנויות המודיעין האמריקאיות יודעות על התערבות רוסיה בבחירות 2016 בארה"ב.

אפילו בסטנדרטים האמריקאיים, של פוליטיקת רכבת ההרים שטראמפ הביא, היממה האחרונה היתה חריגה. ראש ה DNI , ( Director Of National Inteligence), דן קואטס, מינוי אישי של הנשיא טראמפ פרסם אתמול הודעה חריגה לפיה "אנחנו היינו ברורים מאוד בנוגע להערכת העובדות שלנו בנוגע להתערבות רוסית במערכת הבחירות של ארה"ב ב 2016" כתב קואטס.

טראמפ זכה אתמול לגינויים מקצה לקצה, כולל של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ויועצו, ניוט גינגריץ׳ והיום בקונגרס מחוקקים משני הצדדים החלו לשקול את הצעדים שעליהם לנקוט כדי להטיל סנקציות על רוסיה, כדי להבהיר את העמדה האמרקאית.

הרפובליקנים ממשיכים לתמוך בנשיא ובעמדה שלו, שלא הייתה קונספירציה מטעמו, או מטעם הקמפיין שלו, אך הם אינם מוכנים לקבל את עמדתו שניקתה את הרוסים מכל חשד.

קשה עדיין לאמוד את הנזק הפוליטי בארה"ב להתנהלות טראמפ. בחירות אמצע הקדנציה (נובמבר 2018) מתקרבות ובצד הדמוקרטי של המפה קוראים לציבור לצאת להצביע ולהדיח את חברי הקונגרס (סנאט ובית הנבחרים) מכסאותיהם ולו רק כדי שטראמפ יאלץ לעמוד מול קונגרס לעומתי.

על פי ההערכות, לדמוקרטים יש סיכוי סביר לצמצם את הפער של הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים אך לא בטוח שיש להם מספיק מושבים מתנדנדים על מנת לייצר מהפך. בנוגע לסנאט, גם שם הדמוקרטים עשויים להתקרב ל 50:50, אך לא בטוח שישיגו רוב.

יחד עם זאת, בסנאט, שהוא הבית העליון, מספר לא מבוטל של סנטורים רפובליקנים מסכימים עם עמיתיהם הדמוקרטים ככל שזה נוגע לעמדות נגד רוסיה.

ההתנהלות של טראמפ ביממה האחרונה מעידה יותר מכל עד כמה הוא אינו קשוב לעצות הצוותים הבכירים המקיפים אותו ורמת ההסתמכות המוחלטת שלו על האינסטינקטים הפנימיים שלו.

רגע אחד הוא מסביר במסיבת עיתונאים משותפת עם פוטין שהוא מקבל את "ההכחשה הנחרצת ואיתנה של הנשיא פוטין" בנוגע להתערבות רוסיה בבחירות ולמחרת, אחרי התעיצויות עם צוותו, ובפתח פגישתו עם בכירי המפלגה הרפובליקנית בבית הלבן טראמפ אמר כי הוא מקבל את הערכות סוכנויות המודיעין וכי הממשל שלו יפעל כדי למנוע מן הרוסים את ההתערבות בבחירות אמצע הקדנציה בנובמבר 2018.

כלי התקשורת בארה"ב מדווחים על החרטה של הנשיא, אך מוסיפים "הערת אזהרה": הנשיא צייץ מספר רב של פעמים, והתראיין בעוד מקומות ורק עתה יותר מ 24 שעות לאחר מכן, הוא לפתע מתקן ומשנה.