היום של אמזון: גידול של כמעט 90% בהיקף הקניות בפריים דיי

למרות שמבצע המשלוח החינמי הופסק לפני הזמן, ולמרות שהאתר קרס בשעות הראשונות, מספר ההזמנות גדל בכ-70% ב-12 השעות מתחילת הפריים דיי • לפי הערכות, המכירות השנה יסתכמו ביותר מ-4 מיליארד דולר, ובארה"ב לבדה בכ-2.5 מיליארד • ומה קנו הישראלים?

מרכז מיון משלוחים של אמזון / צילום: רויטרס
מרכז מיון משלוחים של אמזון / צילום: רויטרס

גידול של 89% בהיקף הקניות באמזון ועלייה של 69% במספר ההזמנות ב-12 השעות הראשונות של ה"פריים דיי" - אירוע המכירות המרכזי של ענקית הקניות המקוונות שהסתיים היום ב-10:00 בבוקר. 

הנתונים המתייחסים לשוק האמריקאי מגלים כי בחמש השעות הראשונות למכירה נאמד הגידול ב-41% בהיקף הכספי וב-22% במספר ההזמנות, כך שככל שנקפו השעות מספר הקונים והקניות גדלו בהתאם. כך עולה מנתונים של חברת Feedvisor המנהלת בעזרת אלגוריתם מבוסס AI פיתוח עסקי עבור משווקים באמזון המגלגלים מחזור של כשני מיליארד דולר בשנה, שהגיעו לידי "גלובס". 

אמזון מדווחת כי פריים דיי האחרון שבר את שיאי שלושת ימי הפריים דיי הקודמים. אמזון מדווחת על גידול של 60% במכירות במהלך 36 שעות המכירה להיקף מכירות שהוא גדול יותר מהבלאק פרידיי או הסייבר מאנדיי. עוד מדווחת החברה כי היא חצתה את 100 מיליון חברי פריים לראשונה השנה. היה זה הפריים דיי הארוך שקיימה אמזון, כשהוא נמשך 36 שעות וכלל לראשונה השנה גם מוצרי מכולת. עוד דיווחה אמזון כי עסקים קטנים ובינוניים המשווקים דרכה מכרו בהיקף של מיליארד דולר ביום שלישי, היום הראשון למכירה שנמשכה עד היום (ד') בבוקר שעון ישראל. 

ההנחות המיוחדות ב-36 השעות של הפריים דיי יועדו לחברי מועדון פריים בלבד, כאשר בשנה שעברה נמשך יום הקניות המיוחד 30 שעות. נכון לספטמבר 2017 עמד מספר החברים במועדון על 90 מיליון איש בארה"ב לבדה, זאת לעומת 63 מיליון חברים ביוני 2016. כעת, אומר אייל לנקסנר, CTO ומייסד משותף בפידווייזר, כי המספר חצה את הרף של 110 מיליון חברים. 

ב-Internet Retailer העריכו כי הקונים יבזבזו השנה 4.04 מיליארד דולר ביום המכירות המיוחד. מדובר בקפיצה של 67% בהיקף הקניות לעומת הפריים דיי ב-2017, שלפי הערכות הגיע ל-2.41 מיליארד דולר. בארה"ב לבדה ההערכות הן כי המכירות יסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר. את הנימוקים לגידול בהיקף הקניות נימקו באתר בהארכת משך המבצע מ-30 שעות ל-36 שעות, ולכך שהוא כלל קטגוריות נוספות כמו מוצרי מכולת. בנוסף, הפריים דיי השנה מקיף 17 מדינות לעומת 13 בשנה קודמת. 

נזכיר כי עם פתיחת יום המכירות ב-16 ביולי בשעה 22:00 בלילה שעון ישראל, קרס אתר אמזון ולקוחות רבים נתקלו בהודעות שגיאה שחסמה אותם מלבצע קניות. לדברי לנקסנר, התקלה "השפיעה על השעה השנייה של הפריים דיי עם ירידה של כ-2% בקניות, אבל כבר בשעה החמישית, שלוש שעות לאחר התקלה, קצב הקניות הכפיל את עצמו". 

פריים דיי
 פריים דיי

גידול של 75% בקניות של הישראלים 

אז מה קנו הצרכנים? לצד הקטגוריות הנפוצות כמו ביגוד או מוצרי אלקטרוניקה, פידווייזר ניטרה קטגוריות שבהן חל גידול משמעותי מול הפריים דיי בשנה שעברה. כך, נרשם זינוק של 167% בקטגוריית הציוד הנלווה לחיות מחמד (קולרים, כלובים); גידול של 124% בקטגוריית הציוד המשרדי; עלייה של 122% במוצרי ספורט, לרבות הנעלה והלבשה וציוד נלווה; גידול של 98% במוצרים המיועדים לשיפוץ ולתחזוקת הבית (מקדחה, סולם וכד'); ועלייה של 57% במוצרי מכולת ושל 79% בקטגוריית הטיפוח והקוסמטיקה.

בשוק בארה"ב, המדינה שבה נרשם הגידול המשמעותי בקניות ביחס לשנה הקודמת היא טקסס, עם עלייה של 100%. 

ירון בן אלי, מנכ"ל USHOPS המבצעת שילוחים לישראל מארה"ב, התייחס למבצע השילוח חינם לקונים בסכום של 80 דולר שהציעה אמזון כמה ימים לפני הפריים דיי, כקטליזטור להגדלת הקניות של הישראלים. "גם אחרי שהשילוח החינמי הופסק, עדיין היה ביקוש גבוה של קניות מצד ישראלים באמזון. חל דרכנו גידול של 75% בקניות של ישראלים באמזון, ובמהלך הפריים דיי מספר הפניות למרכז המידע הוכפל, כשעיקר הפונים ביקשו לברר פרוצדורות לגבי אישורים מיוחדים הנדרשים בקניות מוצרים או לגבי סוגיות שחרור מהמכס". 

ובכמה קנו הישראלים? לפי הערכות שביצע אתר fOXER שמנטר מבצעים באתרים והתייחס לכ-100 עסקאות שביצעו הישראלים במהלך יום המכירות המיוחד, הישראלים קנו במחיר ממוצע של 30 דולר לעסקה - כלומר, בסכום של 3 מיליון דולר. מושיק אלפרט, מנכ"ל האתר, מציין כי הקטגוריה שבלטה בקרב הקונים הישראלים מאמזון ארה"ב היא אופנה, ובראשה נעליים, ג'ינסים וחולצות; אחריה ציוד חומרה למחשב (כרטיסי זיכרון, עכברים), רמקולים, אוזניות, מקרנים ומסכים; עוד בלטו מוצרי הקוסמטיקה והטואלטיקה, לרבות שמפו או משחות שיניים.

קטגוריה אחרת שהוזמנה מאמזון אנגליה כללה גם מוצרים למטבח כמו בלנדרים, מזוודות ונעליים. בין המוצרים היקרים שרכשו הישראלים היה מסך ב-400 ליש"ט ומקרן קולנוע ב-300 דולר, ובין המוצרים המוזרים ניתן למנות משקפי שמש לכלב ב-7 דולרים וציפוי לכרית בהשראת השחקן ניקולס קייג' במחיר של 7 דולרים גם כן.