אושרה הקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל

הפקולטה תהיה השישית בארץ וילמדו בה 70 סטודנטים בשנה • כיום 60% מהרופאים החדשים בישראל לומדים בחו"ל

הוועדה לתכנון ותקצוב (הוות"ת), שאחראית על תקצוב מערכת ההשכלה הגבוהה, אישרה היום (ד') לאוניברסיטת אריאל להקים פקולטה חדשה לרפואה.

בוות"ת ציינו כי האישור הסתמך, בין היתר, על דו"ח הוועדה המקצועית בראשות פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל בית החולים שיבא בתל השומר. הוועדה בחנה את הנושא לבקשתה של מל"ג יו"ש. בעיקרי הדו"ח, הוועדה מצאה כי התכנית ללימודי רפואה של אוניברסיטת אריאל עונה על כל הנדרש לשם הכשרה איכותית של דור העתיד של הרופאים בישראל, במתכונת הדומה לזו של בתי הספר לרפואה האחרים בארץ. כמו כן, הוועדה הדגישה כי סגל המרצים הנו בעל ניסיון עשיר בהוראה ומחקר.

הפקולטה לרפואה באריאל צפויה לצאת לדרך כבר בשנת הלימודים תשע"ט. מדובר בתכנית ארבע שנתית בלימודי רפואה (המיועדת לבעלי תואר ראשון) ואשר תקלוט 70 סטודנטים בשנה. הפקולטה תסייע להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה בישראל. בשנה שעברה רק 40% מתוך 1,480 הרופאים שעברו את מבחני הרישוי למד בישראל.

הפקולטה לרפואה באריאל תהיה השישית בארץ, בנוסף לפקולטות באוניברסיטת תל אביב, בטכניון, בבר אילן, באוניברסיטה העברית ובבן גוריון. ראשי האוניברסיטאות האלו הביעו בעבר התנגדות להקמת פקולטה באריאל בגלל מחסור בשדות קליניים - מחלקות בבתי החולים שבהם מבוצעת ההכשרה. המשמעות של מחסור בשדות היא בין היתר מחסור ברופאים שמסוגלים לפנות את זמנם לטובת ההכשרה, יש להם את הידע הדרוש והם בעלי יכולת הוראה טובה. הטענה על מחסור הובילה לכך שהאוניברסיטאות הקיימות גם לא הגדילו את מספר הסטודנטים שלהן.

ואולם במועצה להשכלה גבוהה ובמשרד הבריאות לא בחנו את הנושא במשך כמה שנים, עד שמבקר המדינה החל לבדוק את הנושא. בעקבות זאת החלו במל"ג לבצע מיפוי של השדות הקליניים, מתוך הבנה שאפשר לנצל את המשאבים הקיימים באופן מיטבי ולהגדיל את מספר השדות הקליניים בבתי החולים. המיפוי נעשה בשיתוף הדיקנים לרפואה, המועצה הלאומית לכלכלה וגופים נוספים ומהווה שלב ראשון והכרחי בפתרון הבעיות בדרך להגדלת מספר הסטודנטים הישראלים לרפואה במדינת ישראל.

שר החינוך ויו"ר המל"ג, נפתלי בנט, מסר בהודעה לעיתונות כי "זו בשורה נפלאה לרפואה בישראל, לעיר אריאל ולסטודנטים. אוניברסיטת אריאל עומדת בשורה אחת עם שאר האוניברסיטאות בארץ, וכעת גם בתחום הרפואה. הקמת הפקולטה לרפואה מהווה מנוע צמיחה אדיר לאקדמיה ולמערכת הבריאות, שנמצאת במחסור חמור ברופאים. חלק מהפתרון לכך הוא בהרחבת ההכשרה של רופאי העתיד. אין לי ספק כי אוניברסיטת אריאל תוביל את התכנית ללימודי הרפואה באופן מקצועי ואיכותי, על פי הסטנדרטים הנהוגים בעולם הרפואה והאקדמיה".

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, מסרה כי "חיזוק מערך הרפואה בישראל הוא צורך לאומי ו-ות"ת, כמו גם כל מערכת ההשכלה הגבוהה פועלות כדי להגדיל עד כמה שניתן את מעגל המתקבלים ללימודי רפואה בישראל, תוך שמירה קפדנית על איכות ההוראה וההכשרה".