סוף לסאגת מכרז ערוץ הכנסת: RGE תפעיל את הערוץ

בג"ץ דחה את העתירות שהגישו ערוץ 20 וחברת החדשות נגד החלטת מועצת הכבלים והלוויין והטיל עליהן הוצאות משמעותיות • RGE, בעלת ערוץ 10, אמורה להתחיל להפעיל כבר ב-1 באוגוסט את ערוץ הכנסת, שהופעל עד כה ע"י חברת החדשות

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

יותר משנה וחודשיים לאחר ההודעה על הזוכה המקורית במכרז ערוץ הכנסת, הסאגה סביב המכרז הגיעה היום (ה') לסיומה. בג"ץ דחה את העתירות של ערוץ 20, הזוכה המקורי במכרז, ושל חברת החדשות, שהפעילה עד כה את הערוץ מאז 2004, וקבע כי אין סיבה לפסול את הצעת RGE, בעלת ערוץ 10, שהגיעה למקום השני במכרז המקורי.

שלושת שופטי בג"ץ, יצחק עמית, ג'ורג' קרא ועופר גרוסקופף, דנו בפסק הדין בשורת הטענות המורכבות שהעלו שתי העותרות, ובסיומם קבע השופט עמית: "ככל שהעמקנו חקר בטענות הצדדים, וככל שדרשתי ונכנסתי לבחינת המסמכים והמספרים - כך התחזקה דעתי כי יש לחזור לנקודת המוצא, לפיה בית המשפט אינו יושב כוועדת מכרזים עליונה. הדברים נכונים בפרט כאשר מדובר בניקוד של מכרז מורכב, שנמצא בליבת שיקול-הדעת המקצועי של המועצה בשבתה כוועדת מכרזים, ובמיוחד משנסתייעה הוועדה במומחים מטעמה. באספקלריה זו של ביקורת שיפוטית, מצאתי כי לא נפלו בהחלטת הוועדה 'מריעין בישין' של המשפט המינהלי, ולא נפל פגם מהותי העומד בניגוד לדיני המכרז הציבורי".

השופטים גם הטילו הוצאות משמעותיות על שתי העותרות: ערוץ 20 ישלם הוצאות משפט בסך 120 אלף שקל, וחברת החדשות תשלם 90 אלף שקל.

ההחלטה היום היא כאמור סיומה של סאגה בת יותר משנה. במאי 2017 קבעה מועצת הכבלים והלוויין כי מי שיפעיל את ערוץ הכנסת ב-10 השנים הבאות הוא ערוץ 20, שזכה במכרז לניקוד גבוה של 930 נקודות מתוך 1,000. הצעת RGE הגיעה למקום השני עם 822 נקודות, והצעת חדשות 2 זכתה ל-814 נקודות.

בהמשך, בעקבות עתירות שהוגשו על-ידי חדשות 2 ו-RGE, נאלצה המועצה לבטל את זכיית ערוץ 20 ולהעביר את הזכייה ל-RGE, שזכתה כאמור במקום השני. 

המכרז החדש, שמי שהובילה אותו היא מועצת הכבלים והלוויין, אמור היה להפוך את הערוץ לנגיש יותר לקהל הרחב, עם דגש על תחום הדיגיטל, והוא מעמיד לרשות הזוכה תקציב קבוע של 25.2 מיליון שקל מדי שנה (כולל מע"מ). 

הגלגולים שעבר המכרז להפעלת ערוץ הכנסת
 הגלגולים שעבר המכרז להפעלת ערוץ הכנסת

RGE אמורה להכניס לנעלי חברת החדשות ולהתחיל להפעיל את הערוץ כבר ב-1 באוגוסט, במהלך פגרת הכנסת שתשוב להתכנס באוקטובר. את הערוץ יובילו המנכ"ל, אילן דה פריס, לשעבר מנהל התוכן של טלעד ורשת; והעורך ראשי יהיה ערן טיפנברון, לשעבר העורך הראשי של ynet. בעקבות לקחי העבר, במכרז הנוכחי נקבע כי החברה שתפעיל את הערוץ תהיה תאגיד נפרד, הכולל יו"ר, דירקטוריון ומנכ"ל משלו.

מ-RGE נמסר היום: "לאורך כל הדרך האמנו בזכייתנו. הגשנו את ההצעה הטובה והאמינה ביותר, ואנו שבים ומבטיחים להביא לציבור את הערוץ האיכותי, האטרקטיבי והמתקדם ביותר". RGE יוצגה בהליך על-ידי עורכי הדין זוהר לנדה, אייל נחשון ועומר קידר ממשרד ברנע, ג'פה, לנדה.

מחברת החדשות נמסר: "בפסק הדין שניתן היום, בית המשפט העליון קבע כי בהצעת ערוץ 10 שזכתה במכרז נפלו פגמים כאלה ואחרים (סעיף 41 לפסק הדין). אנחנו סברנו כי לא ראוי שערוץ הכנסת, שהוא ערוץ ציבורי הממומן מכספי ציבור, יופעל על בסיס הצעה פגומה. בית המשפט החליט שלא להתערב בהחלטת ועדת המכרזים, ואנו כמובן מכבדים זאת. אנו גאים בערוץ הכנסת שהקמנו יש מאין לפני 14 שנה, אשר הפך תחת ידינו לאות ומופת לערוץ פרלמנט בקנה-מידה עולמי". החברה יוצגה בהליך על-ידי עורכי הדין ישגב נקדימון ודקלה בירן.

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה היום: "המועצה הייתה מצויה במשך חודשים תחת מתקפות והכפשות שקריות ובלתי פוסקות של הצדדים המפסידים במכרז, וזאת ללא כל הצדקה או הסבר זולת הרצון להמשיך ליהנות ממשאבי הציבור ללא הצדקה תוך הפעלת ערוץ ציבורי ללא מכרז. בית המשפט קיבל באופן חד וברור את עמדת המועצה בכל הנושאים שעמדו בעתירות, שיבח את עבודתה המקצועית של המועצה ודחה על הסף את טענות העותרות. כעת אפשר לראות בבירור שכל הספינים והפרסומים המגמתיים - לא היה בהם שמץ של אמת. כפי שאמרתי בעבר, אני שמה את יושרתי המקצועית על מכרז ערוץ הכנסת".