המלחמה של פוטין על הזכויות במותג הוודקה סטולי הגיעה לארץ

סכסוך האלכוהול הרוסי המתנהל במקביל במספר מדינות - עכשיו גם במחוזי בת"א: בתביעה שהגישה, טוענת ממשלת רוסיה כי שפלר גזל ממנה את הזכויות למותגים הפופולריים ומוכר אותם ברחבי העולם • לדבריה, האוליגרך מוכר וודקה מזויפת המיוצרת בכלל בלטביה

פוטין / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agency
פוטין / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agency

ממשלת רוסיה, אוליגרך רוסי המתגורר ביאכטה בלב ים, מותג וודקה רוסי-בינלאומי ומיליארדי דולרים, אירו ושקלים - אלה הם המרכיבים של סכסוך עתיר הון המתנהל בימים אלה במספר מדינות במקביל סביב הזכויות במותג הוודקה "סטולי", אחד ממותגי הוודקה המובילים בעולם. הסכסוך עוסק בטענות ממשלת רוסיה כי המיליארדר הרוסי, יורי שפלר, גזל ממנה את הזכויות למותגי הוודקה "סטוליצ'ניה" (המוכרת כוודקה "סטולי") ו"מוסקובסקיה" (מותג הוודקה השביעי הנמכר בעולם) ומוכר את המותגים הללו ברחבי העולם כאילו היו שלו.

הסכסוך, המתנהל בבתי המשפט בארה"ב, באוסטרליה, באיחוד האירופי, במדינות בדרום אמריקה ועוד, הגיע אתמול (ה') גם לישראל. זאת, במסגרת תביעה שהגישה ממשלת רוסיה נגד שתי חברות זרות בבעלות שפלר, "SPIRITS INTERNATIONAL B.V" הרשומה בהולנד ו-"ZHS IP Worldwide Sarl" הרשומה בשווייץ, בטענה כי גם בישראל מפר שפלר את זכויות היוצרים של ממשלת רוסיה במותגי הוודקה. זאת, לפי הנטען, בניגוד לפסק דין שניתן נגדו בבית המשפט העליון של הולנד, שקבע כי הזכויות במותגי הוודקה שבמוקד המחלוקת שייכים לממשלת רוסיה.

תכירו את האוליגרך הרוסי שמהתל בפוטין

המיליארדר הרוסי יורי שפלר, הבעלים של קבוצת SPI המוכרת את וודקה "סטולי" ו"מוסקובסקיה" ברחבי העולם, שווה על-פי ההערכות כ-1.5 מיליארד דולר, בעיקר בזכות היותו האדם העומד מאחורי המותג "סטולי" הפופולרי (כך, בין היתר, על-פי נתוני פורבס).

מהפרסומים עולה כי שפלר אינו מתגורר באף מדינה כדרך קבע, וחי בלב ים ביאכטת פאר שבבעלותו. מנגד, למותג הוודקה שהוא מוכר יש "הרבה בתים", הוא נמכר ברחבי העולם ונחשב למותג השלישי בעולם מבחינת היקף המכירות והפופולריות שלו. לפי ההערכות, בישראל נמכרים כמיליון בקבוקי וודקה "סטולי" מדי שנה.

הטעיה מובהקת בחוסר תום-לב

בתביעה שהוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד שתי חברות זרות שבבעלות שפלר - באמצעות עו"ד פז יצחקי-וינברגר, מומחה למשפט בינלאומי - טוענת ממשלת רוסיה כי בינואר השנה ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון של הולנד בסכסוך בין הצדדים, הקובע חד-משמעית כי הרשות הממשלתית הרוסית "FKP סויוזפלודואימפורט" היא המחזיקה הבלעדית של מותגי הוודקה "סטולי" ו"מוסקובסקיה".

לפסק הדין ההולנדי, טוענת ממשלת רוסיה, ניתן תוקף בינלאומי כתעודה ציבורית גם לתחומי מדינת ישראל באמצעות אפוסטיל, מכוח ולפי אמנת האג, שעליה חתומה גם מדינת ישראל. ממשלת רוסיה מבקשת לאכוף את פסק הדין ההולנדי בישראל ולאסור על שפלר להמשיך למכור את המותגים שבמחלוקת בתחומי המדינה. פסק הדין ההולנדי קיבל כבר תוקף מחייב גם בבלגיה ובלוקסמבורג, ש"גם הן מערכות משפט ידידותיות ובעלות הדדיות למדינת ישראל", כלשון התביעה.

בתביעה נטען כי בפסק הדין ההולנדי נקבע כי "שפלר, באמצעות החברות שבשליטתו המלאה, הצליח להשיג לידיו - שלא כדין, בדרך-לא דרך, בחוסר סמכות ובחוסר תום-לב, את הזכויות למותגי הוודקה 'סטוליצ'ניה' ו'מוסקובסקיה', העביר לרשות קבוצת SPI שבבעלותו סימני מסחר קיימים ואף פעל לרישום סימני מסחר רבים נוספים ברחבי העולם על-שם החברה שבבעלותו, לאותם המותגים ממש". בתביעה נטען כי ברישום זה פעלו ופועלות החברות שבבעלות שפלר "בחוסר תום-לב מובהק, בניגוד לקבוע בפקודת סימני מסחר", ובהטעיה מובהקת לצורך עשיית עושר ולא במשפט. 

מותגי וודקה רוסיים
 מותגי וודקה רוסיים

נישול ומכירת מוצר מזויף

התביעה מגוללת את ההיסטוריה של הסכסוך בין רוסיה לשפלר סביב הזכויות ב"סטולי" וב"מוסקובסקיה". "שני מותגי הוודקה האמורים הם מהמוכרים ביותר בעולם, והציבור מכיר אותם בתור וודקה 'רוסית'", נכתב בתביעת ממשלת רוסיה. "בשלב מסוים הגדילה קבוצת SPI של שפלר לעשות, ולא רק שהשיגה לידיה את השליטה בשיווק ובהפצה של מוצרי הוודקה שלא כדין ובחוסר תום-לב (כפי שנקבע באופן חלוט), אלא שגם התחילה לייצר במפעל שלה עצמה שהקימה (לא ברוסיה, אלא בלטביה) חיקוי/זיוף של מותגי הוודקה, שאותו שיווקה באותם הערוצים, וכך נעשה עד היום - כלומר נישול ממשלת רוסיה גם מהייצור ולא רק מהשיווק ומההפצה, ולמעשה ייצור מוצר של SPI, זיוף וחיקוי, במפעל משל עצמה בלטביה".

לפי התביעה, "למעשה הציבור בישראל כיום שצורך את מוצרי הוודקה האמורים, צורך כאלה המיוצרים כלל לא ברוסיה אלא בלטביה (וודקה לטבית ש'מתחפשת' לוודקה רוסית אורגינלית), יציר-כפיה של SPI במפעל שלה, כאשר המותג עצמו אינו שייך לה כלל אלא שייך לממשלת רוסיה - כלומר יש כאן פעולה בחוסר תום-לב קיצוני בכל החזיתות, הטעיה של הציבור, מכירת מוצר מזויף, רישום סימני מסחר שלא כדין העברת סימני מסחר שלא כדין, ופגיעה בקניין הרוחני של הרשות הממשלתית הרוסית "FKP סויוזפלודואימפורט" (ושל הפדרציה הרוסית, הלכה למעשה)".

עוד טוענת ממשלת רוסיה, באמצעות עו"ד יצחקי-וינברגר, כי לקבוצת SPI ניתן יומה בערכאות בהולנד (ולמעשה גם בבלגיה ובלוקסמבורג, שבהן תקף פסק הדין ההולנדי באופן מידיי ללא כל צורך באכיפה או הכרה), היא מיצתה את זכויותיה עד תום, הנושא התברר והוכרע לגוף העניין, וכאשר SPI הבינה שהפסידה בדינה וכי צפויות בקשות לאכיפת הפסק ההולנדי, פעלה להברחת סימני המסחר לגוף אחר שבשליטת אותו איש העסקים - כך גם בישראל, הכול על-מנת לנסות ולייצר טענות הגנה מלאכותיות לכשיגיע "יום הדין".

לדברי ממשלת רוסיה, "למעשה 'העבירה' SPI לחברת 'ZHS IP Worldwide Sarl' את מה שמלכתחילה אינו שלה (זכויות התובעת במותגים "סטוליצ'ניה" ו-"מוסקובסקיה") ונרשם מלכתחילה על שמה בחוסר תום-לב ותוך הטעיה, כמעין 'צעד מנע' לא ראוי לייצור הגנה פיקטיבית יש מאין, לאור ההפסד במערכה המשפטית שהתקיימה בין הצדדים בהולנד".

על-פי הנטען, פסק הדין ההולנדי קובע במפורש כי SPI פעלה בחוסר תום-לב וכי הזכויות במותגים "סטוליצ'ניה" ו"מוסקובסקיה" (וגם מותג פחות מצליח בשם "נה זדרוביה") לא עברו אליה, ולמעשה הם בבעלותה הבלעדית של רוסיה, שהיא גם היחידה שמייצרת את המוצרים המקוריים, ברוסיה, ולא זיוף או חיקוי המיוצר בלטביה.

מאמץ משמעותי וחובק-עולם

ממשלת רוסיה מבהירה בתביעה כי מאחר שעניין הזכויות במותגי הוודקה הרוסיים נדון לגופו על-ידי בתי המשפט בהולנד עד לבית המשפט העליון, אין כל צורך וכמובן שאין כל בקשה של רוסיה לדון מחדש בתיק, אלא מבוקש פשוט לאכוף או להכיר בפסק החוץ בישראל, בדיוק כפי שנעשה גם בטריטוריות אחרות.

"מצב העניינים (פרקטית, מבחינת צריכת ושיווק מותגי הוודקה) בהקשר זה אינו תקין כיום בישראל, במובן זה שהחברות הנתבעות של שפלר (שאינן בעלות הזכויות במותגים 'סטוליצ'ניה' ו'מוסקובסקיה', ופעלו בכחש ובחוסר תום-לב, כפי שנקבע בצדק בפסק החוץ לאחר דיון ממושך של שנים רבות) עדיין משווקות ומוכרות את מרכולתן לציבור, כאמור מרכולת שהיא זיוף/חיקוי המיוצר בכלל בלטביה, תוך הפרת זכויות התובעת, ואף אוחזות לכאורה בסימני מסחר שרשמו שלא כדין על-מנת למנוע מהמוצרים המקוריים להיות משווקים במדינת ישראל", נטען בתביעה.

עוד לפי התביעה, ממשלת רוסיה החליטה כי בשלה העת לטפל בנושא חשוב זה גם בתחומי מדינת ישראל. זאת, בפרט לאחר שבשנים האחרונות בכ-14 מדינות שונות הצליחה ממשלת רוסיה לרשום את הזכויות במותגים על-שמה. ממשלת רוסיה מציינת כי בחודש שעבר באוסטריה התבהרה לחלוטין תמונת המצב ונדחו טענות הסרק של SPI גם לעניין אכיפת או הכרה בפסק חוץ.

הממשלת הרוסית מציינת עוד בתביעתה כי היא פועלת בעניין במקביל גם בטריטוריות נוספות כגון ארה"ב, אוסטרליה, האיחוד האירופי, מדינות בדרום אמריקה ועוד. "המדובר במאמץ משמעותי וחובק-עולם", נכתב בתביעה.