בינתיים ברשות הפלסטינית: קרב הירושה בפתח

יושב ראש הרשות הפלסטינית יהיה בנובמבר הקרוב בן 83 • שמות רבים מועלים בתקשורת הפלסטינית כמועמדים לרשת את הראיס, בהם מפקדי ארגוני ביטחון ומודיעין, מושלי מחוזות ובכירי הפתח • לפי הסקרים, השלושה המובילים בדעת הקהל הם דווקא אנשי אקדמיה ועסקים, מה שמבטא את אכזבתם של הפלשתינים מההנהגה הפוליטית

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

מי יירש את אבו מאזן? יושב ראש הרשות הפלסטינית יהיה בנובמבר הקרוב בן 83. אבו מאזן, מי שירש את יאסר ערפאת, יירד מכיסאו לא רק מפאת גילו המבוגר, אלא גם בצל כישלונותיו המדיניים וחוסר היכולת שלו לקדם את ענייניהם של הפלשתינים בכל המישורים, והמדיני והכלכלי בראשם.

שמות רבים מועלים בתקשורת הפלסטינית כמועמדים לרשת את הראיס, בהם מפקדי ארגוני ביטחון ומודיעין, מושלי מחוזות ובכירי הפתח. לפי הסקרים, השלושה המובילים בדעת הקהל הם דווקא אנשי אקדמיה ועסקים, מה שמבטא את אכזבתם של הפלשתינים מההנהגה הפוליטית.

השלושה הם ראש הממשלה הנוכחי, הפרופסור לבלשנות ראמי חמדאללה, המקורב ביותר להנהגה הפוליטית הנוכחית, אך נחשב חלש יחסית, הכלכלן בעל השם העולמי סלאם פיאד שהיה ראש ממשלה בעבר, והמועמד החדש והמפתיע, דוקטור לכימיה ואיש עסקים, המליארדר עדנאן מג’אלי. את הסקר המקיף ביותר עורכת סוכנות ידיעות פלשתינית והוא אמור להתפרסם בחודש הבא, אך עד כה השלושה הללו מקבלים את מירב הקולות.

מג’אלי, הצעיר שבחבורה, עשה את הונו בתעשיית התרופות. הוא בעל אזרחות אמריקנית ומנהל כמה חברות העוסקות בתחום. הוא שימש שליח לא רשמי של אבו מאזן במגעים עם חמאס בניסיון להביא לפיוס בין שתי התנועות הפלשתיניות, ובביקורו האחרון ברצועה בסוף יוני העלה הצעה חדשה ששני הצדדים דנים בה, ולפיה כל הכוחות המזויינים יאוחדו תחת פיקוד אחד, שיוכפף לממשלת האחדות. עיקר ההצעה עוסק בפיתוח כלכלי ותשתיתי, וכבר נשמעה ביקורת כי השתמע ממנה ויתור על המאבק נגד ישראל. כיאה למיליארדר, למג’אלי קשרים מצוינים בממשל האמריקני הקודם והנוכחי.

סלאם פיאד, הכלכלן בעל השם העולמי, הוא משיח חדש ישן. מי שהיה ראש הממשלה הפלשתיני במשך שש שנים עד 2013, חוזר לתמונה. פיאד, כיום פרופסור באוניברסיטת פרינסטון, נפגש לאחרונה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בימים שאחר כך פורסמו ידיעות בשם מקורות בכירים פלשתינים לפיהן השניים דיברו על כך שפיאד ישוב לכהן כראש ממשלת אחדות פלשתינית במסגרת הסכם פיוס עם חמאס.

הידיעות עוררו גל תגובות אוהדות ברשתות החברתיות בשל היותו של פיאד דמות אהודה הנחשבת מנותקת מהשחיתויות ומקובלת מאוד על העולם המערבי. כך למשל פיאד בתפקידו ברשות כשר אוצר היה זה שהפסיק את הנוהג של תשלומי משכורת במזומן לראשי ארגוני הביטחון הפלשתינים לפי רשימות מפוקפקות של מועסקים שהם סיפקו. הוא החזיר את האמון של המדינות התורמות בממשלת הרשות שתחת פיקוחו, והחזיר את הסיוע הבינלאומי לרשות בהיקפים עצומים שהגיעו לשני מיליארד דולר בשנה בתקופת כהונתו.

אם אחד מהשניים הללו יהיה המנהיג הבא, ולו בדרג ראש ממשלה ולא יו"ר הפלשתינים, ניתן יהיה להתמודד בדרך טובה יותר עם המשבר הכלכלי המחריף ברצועה וביהודה ושומרון. תקציב הרשות שוב עומד בפני קיצוצים נרחבים בשל הירידה החדה בכספי התרומות. אם ימומש "חוק טיילור פורס" האמריקני, ייחתכו יותר מ-400 מיליון דולר תמיכה אמריקנית בפלשתינים, חוק קיזוז משכורות המחבלים הישראלי יוריד עוד כמיליארד שקלים, ואפילו אוסטרליה הודיעה לאחרונה כי תקזז את 10 מיליון הדולרים שהיא מעניקה לרשות מדי שנה, ותעביר אותם לסוכנות של האום המטפלת בפלשתינים בשטחים.