מחאת הסטודנטים לחשבונאות: "ליקויים במתכונת הבחינה"

כ-600 סטודנטים שנבחנו בראשית השבוע בבחינת ההסמכה הראשונה למועצת רואי החשבון בנושא חשבונאות פיננסית פנו ליו"ר מועצת רואי החשבון, עו"ד אמי פלמור, במכתב תלונה על מתכונת הבחינה • טוענים: "מועצת רואי החשבון מחוללת שינויים באופן ההסמכה על חשבון הסטודנטים"

יו"ר מועצת רואי החשבון, עו"ד אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף
יו"ר מועצת רואי החשבון, עו"ד אמי פלמור / צילום: שלומי יוסף

ביום ראשון האחרון, 15 ביולי, התקיימה בחינת מועצת רואי החשבון בנושא "חשבונאות פיננסית מתקדמת", שבה נבחנו כ-1,000 סטודנטים מכל קצוות הארץ.

הבחינה בחשבונאות מהווה עבור הסטודנטים בתחום את בחינת ההסמכה הסופית הראשונה מבין שתיים, כאשר בעוד כשבועיים ייגשו הנבחנים לבחינת ההסמכה השנייה בנושא ביקורת חשבונאות מתקדמת (או פשוט - "ביקורת").

עוד לא יבשה הדיו מהבחינות, וכבר מתגברים הקולות בקרב הנבחנים המבקשים להקים קול צעקה ולמחות על ליקויים שעלו (לטענתם) במתכונת הבחינה, ואולי בכך להביא את מקבלי ההחלטות לבחון את טענותיהם ולהתערב במידת הצורך באופן בדיקת הבחינה.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי "מסה" רצינית של נבחנים התאגדה במסגרת קבוצת מחאה שהוקמה בטלגרם, ונכון לכתיבת שורות אלה כבר הצטרפו אליה כ-600 נבחנים.

טענתם העיקרית של חברי קבוצת המחאה נוגעת לשינויים שבוצעו על-ידי מועצת רואי החשבון באופן ההסמכה של הסטודנטים, לטענתם "על חשבונם".

עם רוח גבית מהצלחתם היחסית של המתמחים במשפטים במאבקם בלשכת עורכי הדין, פנו השבוע (ד') מובילי המחאה במכתב ליו"ר מועצת רואי החשבון ולמנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, ובו ביקשו את התערבותה הדחופה בנושא הבחינה.

"ליקויים בתוכנה ובניסוחה של הבחינה"

במכתבם שטחו הנבחנים את טענותיהם בכל הקשור למתכונת הבחינה, וציינו כי בבחינה היו מספר ליקויים משמעותיים הנוגעים לתוכנה וניסוחה, הדורשים כך לטענת הסטודנטים בירור מעמיק.

כך לדוגמה טוענים הנבחנים כי במספר רב של שאלות רב-ברירה ("שאלות אמריקאיות") היה מחסור בנתונים קריטיים שגרמו לכך שניתן היה להגיע למספר תשובות נכונות, ומשכך לא היה ניתן לפתור שאלות אלה.

עוד נטען על-ידי כותבי המכתב כי המיקוד שאותו פרסמה המועצה טרם המבחן, לא שיקף נאמנה את נושאי השאלות בבחינה עצמה. כדוגמאות לכך מציינים הנבחנים כי הבחינה התמקדה בנושאים שסווגו במיקוד כשוליים, ובכך היה כדי להכשיל את הנבחנים.

נוכח אותם ליקויים ביקשו מובילי המחאה במכתבם ליו"ר המועצה פלמור כי מועצת רואי החשבון "תכיר בכשלים (ה)משמעותיים" שנפלו בבחינה וכן תאפשר לסגל המרצים והמתרגלים להביע את עמדתם בנוגע לכשלים אלה.

נוסף על כך מבקשים הסטודנטים כי תיקבע פגישה בין הנציגים של המועצה לבין נציגי הנבחנים. זאת, לצורך הצעת פתרונות סבירים והוגנים - "המניחים את הדעת של כל הנוגעים בדבר", כך במכתבם.

כמו כן מבקשים הנבחנים כי תהליכי השינויים ומבנה ותוכן הבחינה יהיו שקופים, וזאת, כך לטענתם, לאור אי-ההיצמדות למיקוד שפורסם על-ידי מועצת רואי החשבון.

בסוף מכתבם מדגישים הנבחנים כי הם מודעים לשאיפה של המועצה להכשיר רואי חשבון "יצירתיים" ואף מעודדים אותה. עם זאת, טוענים הסטודנטים, יש להחיל את השינויים הללו בצורה הדרגתית.

"מועצת רואי החשבון זלזלה במאמצינו"

ממידע שנמסר ל"גלובס" עולה כי התחושות בקרב הנבחנים קשות, והם מרגישים כי מועצת רואי החשבון זלזלה במאמציהם הרבים שהשקיעו בקשר עם הבחינה - "הן הכלכליים והן הנפשיים".

עוד נמסר ל"גלובס" כי נעשתה פנייה לסגל ההוראה במוסדות הלימוד השונים, אך לטענת הסטודנטים, אלה נמנעו מלהגיב עד כה, וזאת נוכח הפוליטיקה הפנימית במועצת רואי החשבון, המונעת מהם להתייחס לבחינה.

בהודעה שמסרו לתקשורת מציינים הנבחנים בנוסף כי המועצה בחרה לבחון את הנבחנים בבחינה במתכונת חדשה שטרם נראתה ואף אינה דומה לקודמותיה. לטענתם, מתכונת הבחינה היא מהלך מכוון מצד המועצה, שנבע מרצונה של האחרונה להחזיר לעצמה את השליטה על "איכות הלימודים", תום צמצום כוחה של האקדמיה. חיזוק לטענתם האחרונה מוצאים הנבחנים בכך שבבחינה השבוע לא ניתן כל ביטוי לצורת הלימודים המסורתית הנלמדת במוסדות השונים.

ממועצת רואי החשבון נמסר: "כמו בכל מועד, הבחינה נמצאת כעת בתהליך בקרת איכות בשיתוף כל המוסדות האקדמיים, ולכן בשלב זה מוקדם להתייחס לטענות או להסיק מסקנות ביחס לבחינה".