נשיא ארה"ב טראמפ מצייץ איומים על איראן: "תישאו בתוצאות"

"אף פעם אל תאיים שוב על ארה"ב או שתישא בתוצאות שאליהן נחשפו רק מעטים לאורך ההיסטוריה", כתב טראמפ בטוויטר • לא הובהר אם האיום מתייחס לנשיא חסן רוחאני באופן ספציפי

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ איים בטוויטר על איראן בשעת לילה מאוחרת אתמול (א'), והתריע בפני מנהיג איראן כי אם לא ינהג בזהירות כלפי ארה"ב יהיה עליו לשאת בתוצאות שאליהן נחשפו רק מעטים לאורך ההיסטוריה.

בציוץ, שנכתב באותיות ראשיות למעט הפניה "לנשיא איראן רוחאני", לא צוינו התוצאות, ולא הובהר אם האיום מתייחס לנשיא חסן רוחאני באופן ספציפי, או לאיראן בכללותה.

"אף פעם אל תאיים שוב על ארה"ב או שתישא בתוצאות שאליהן נחשפו רק מעטים לאורך ההיסטוריה", כתב טראמפ.

הציוץ מתייחס ככל הנראה לדברים שאמר רוחאני ושדווחו בסוכנות הידיעות הרשמית למחצה של איראן. רוחאני הזהיר את ממשל טראמפ שלא להמשיך בעמדתו הניצית.

"אמריקה צריכה לדעת שעסקת שלום עם איראן היא אם כל עסקאות השלום, ושמלחמה עם איראן היא אם כל המלחמות", אמר רוחאני על פי הדיווח.

במאי יצא טראמפ מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, ולאחר מכן פרסם ממשלו 12 דרישות לגיבוש הסכם חדש. שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפיאו, הזהיר באותה העת שארה"ב תטיל את "הסנקציות החזקות ביותר בהיסטוריה" אם לא תסכים איראן לדרישות.

טהראן דחתה לאלתר את התנאים, שכוללים שינוי גורף במדיניותה הצבאית של איראן במזרח התיכון, שבו תומכת איראן בכוחות צבאיים בעיראק ובסוריה.

פומפיאו השתמש בהשוואה למדיניות "הלחץ המרבי" של הממשל על קוריאה הצפונית, שעליה הוטלו סנקציות כדי לאלצה לוותר על מאגר הנשק הגרעיני והטילים הבליסטיים שלה. במקרה של איראן יכללו המהלכים האמריקאים לחץ על מדינות שלישיות לחדול לחלוטין מרכישת נפט איראני, וארה"ב תעניק פטור מסנקציה זו רק למספר קטן מאוד של מדינות על בסיס כל מקרה לגופו.

הציוץ של טראמפ מאתמול היה דומה לאיום שהשמיע כלפי קוריאה הצפונית באוגוסט 2017 כשאמר בפני כתבים כי ימטיר על קוריאה הצפונית "אש וזעם שהעולם לא ראה מעולם". חודש לאחר מכן הגיב מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און: "ללא ספק ובוודאות שאני אאלף את האמריקאי הישיש והמשוגע הזה באמצעות שימוש באש".

הסכם הגרעין עם איראן ב-2015 הושג במו"מ בין איראן לבין ארה"ב וחמש מעצמות עולמיות, ונחשב להישג בולט של ממשל אובמה. ההסכם התבסס על ויתורים הדדיים: איראן הסכימה להגביל את העשרת האורניום בתמורה להקלה בסנקציות עליה.

במועד מוקדם יותר החודש הודיעו מדינות אירופיות לאיראן שהן שוקלות להפעיל בבנקים המרכזיים הלאומיים שלהן חשבונות עבור הבנק המרכזי של איראן, במטרה ליצור ערוץ פיננסי שישמור על קיומו של הסכם הגרעין.

כלכלת איראן נתונה בלחץ כבד, ומאות הפגנות פרצו ברחבי המדינה במחאה על עליית המחירים, השחיתות והפגיעה באיכות הסביבה. המטבע האיראני איבד קרוב למחצית מערכו מתחילת השנה הנוכחית. אזרחי איראן מתוסכלים באופן גובר משלילת החירויות הפוליטיות והחברתיות במדינה.

המשבר הפיננסי רק החריף מאז יצא ממשל טראמפ מהסכם הגרעין, ובארבעת השבועות שלאחר הכרזתה הרשמית של ארה"ב בחודש מאי צנח ייצוא הנפט האיראני ב-16%.

שר החוץ של איראן, ג'וואד זריף, קרא למדינות אירופה לנקוט צעדים לצמצום הנזק שגרמה יציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עוד לפני כניסת הסנקציות האמריקאיות לתוקף. ב-6 באוגוסט יחודשו חלק מהסנקציות המושעות, וב-4 בנובמבר יחודשו הסנקציות המתייחסות לנפט האיראני.

רוחאני, שמבקש לצמצם את בידודה הבינלאומי של איראן באמצעות כינון קשרים דיפלומטיים עם המערב, עושה כעת מאמצים להציל את עתידו הפוליטי באמצעות חיזור אחר הפוליטיקאים האיראנים הניציים שהתנגדו בעבר למנהיגותו.