שיגורים מבצעיים ראשונים למערכת החדשה "שרביט קסמים"

מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר שיגר הבוקר לראשונה שני טילי "סטאנר" המשמשים את מערכת ההגנה מפני טילים ורקטות לטווחים בינוניים וארוכים מסוג "שרביט קסמים" • המערכת מיועדת לטילים ולרקטות לטווחים בינוניים וארוכים, ליירוט כלי טייס בלתי מאוישים וליירוט של טילי שיוט

כיפת ברזל / צילום: שאול גולן
כיפת ברזל / צילום: שאול גולן

מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר שיגר הבוקר (ב') לראשונה, שני טילי "סטאנר" המשמשים את מערכת ההגנה מפני טילים ורקטות לטווחים בינוניים וארוכים מסוג שרביט קסמים. מדובר במערכת ההגנה האווירית בשכבת הביניים שבין "כיפת ברזל" למערכת טילי "חץ". את מערכת שרביט קסמים פיתחה ומייצרת רפאל מערכות לחימה וזאת בהשתתפות החברה האמריקאית רית'און. המערכת מיועדת לטילים ולרקטות לטווחים בינוניים וארוכים, ליירוט כלי טייס בלתי מאוישים וליירוט של טילי שיוט.

המערכת החדשה הופעלה לראשונה, מבצעית, הבוקר בעקבות זיהוי של שיגורים שנעשו בתחומי סוריה, וכנראה במסגרת הלחימה שמתקיימת בין צבא אסד לבין המורדים. מחשש שהאש הופנתה לעבר ישראל, הופעלו צופרי האזעקה באזורים רבים בגליל העליון וברמת הגולן, לרבות בצפת ובקצרין.

לעבר שתי רקטות שהיה חשש שיפלו בשטח ישראל, שוגרו שני מיירטים מסוללת שרביט קסמים. הרקטות שאליהן כוונו המיירטים הישראליים נפלו בסופו של דבר בשטח סוריה. לא היו נפגעים, ולא נגרם נזק.

תחילה הועלתה הסברה כי הסיבה לאזעקות ברחבי הצפון היא חדירה נוספת של כלי טייס בלתי מאויש מהמרחב האווירי הסורי. בשבוע שעבר צה"ל יירט פעמיים כלי טייס בלתי מאוישים המשמשים את צבא סוריה, וזאת באמצעות טילי פטריוט ששוגרו לעברם.